Samtliga textilier
Textil- och modeindustrin är en av världens mest resursintensiva och mest förorenande branscher. Vi har tagit fram ett webbstöd (se nedan under introduktion om Samtliga textilier) om textiliers miljöpåverkan och möjligheter att påverka genom att öka textiliers livslängd och de beslut som fattas innan upphandlingsdokument utformas.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reningsverk i produktionen | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Den största miljöpåverkan från textilier kommer från produktionen. Krav på reningsverk i produktionen minskar utsläppen från textilproduktionen. Kriterietext Produktionsanläggningar som genererar avloppsvatten ska vara anslutna till ett reningsverk. Kravet omfattar minst processtegen färgeri och beredning av textilens huvudkomponent.1 Reningsverket ska finnas i anläggningen där processteget utförs eller utanför anläggningen i form av ett kommunalt eller annat externt reningsverk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Avloppsrening i produktionen | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Den största miljöpåverkan från textilier kommer från produktionen. Krav på rening av avloppsvatten minskar utsläppen från textilproduktionen. Kriterietext Avloppsvatten1 som renas i produktionsanläggningen och släpps ut direkt i recipient ska uppfylla följande:
Kravet omfattar minst processtegen färgeri och beredning vid produktion av textilens huvudkomponent3. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Återanvändning av textil | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Återanvändning bidrar till mer cirkulär hantering av textilier som inte längre används. Kriterietext Leverantören ska i samråd med den upphandlande organisationen besluta om vilka ej uttjänta textiler i det upphandlande sortimentet som kan återtas av leverantören för återanvändning1. [Vid avtalsstart eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ska leverantören bjudas in till ett möte med den upphandlande organisation för dialog och beslut om vilka textiler som ska omfattas. Leverantören ska återta dessa textilier under hela textilens livslängd. Leverantören ska årligen kunna redovisa mängd återtagen textil i kilo samt vilka organisationer som tagit emot textilier för återanvändning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Materialåtervinning av textil | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Materialåtervinning bidrar till mer cirkulär hantering av uttjänta textilier. Kriterietext Leverantören ska i samråd med den upphandlande organisationen besluta om vilka uttjänta textiler i det upphandlande sortimentet som kan återtas av leverantören för materialåtervinning1. [Vid avtalsstart eller annan tid som bestäms av den upphandlande organisationen] ska leverantören bjudas in till ett möte med upphandlande organisation för dialog och beslut om vilka textiler som ska omfattas. Leverantören ska återta dessa textilier under hela textilens livslängd. Leverantören ska årligen kunna redovisa mängd återtagen textil i kilo samt vilka organisationer som tagit emot textilier för materialåtervinning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rutiner för kvalitetssäkring | Basnivå | Kvalificeringskrav | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet För att uppfylla hållbarhetskraven i upphandlingsdokumenten krävs att leverantören har dokumenterade rutiner för kvalitetssäkring. Kriterietext Leverantören av de produkter som levereras enligt kontraktet ska ha rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Det systematiska kvalitetsarbetet ska minst omfatta följande punkter:
Leverantören ska på begäran kunna styrka att kravet är uppfyllt. Om leverantören tillämpar ett eget dokumenterat system kan [Den upphandlande organisationen] komma att begära att uppgifterna styrks av en oberoende tredje part. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckning) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta kontraktsvillkor minimeras innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext De textilier som levereras enligt kontraktet ska inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning (EG) 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne. Med 0,1 viktsprocent avses varje individuell del av en vara1. Om nya ämnen förs upp på förteckningen under avtalstiden, ska leverantören senast 6 månader efter den Europeiska kemikaliemyndighetens (Echa) offentliggörande av en reviderad kandidatförteckning redovisa en handlingsplan för hur ämnet kan fasas ut. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Färgämnen och pigment | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att begränsa miljö- och hälsofarliga färgämnen och pigment i textilier. Kriterietext De färgämnen och pigment som listas i tabellen nedan, ska inte förekomma i de textilier som levereras enligt kontraktet i högre halter än 50 mg/kg textil för varje enskilt ämne.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaldehyd | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Formaldehyd har hälsofarliga egenskaper som giftigt, sensibiliserande, kan skada arvsmassan och kan orsaka cancer. Kravet begränsar halten formaldehyd som avges från textilier. Kriterietext Halten fri och delvis hydolyserbar1 formaldehyd (CAS-nr 50-00-0) ska inte överstiga 75 mg/kg (75 ppm) i de textilier som levereras enligt kontraktet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaldehyd | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Formaldehyd har hälsofarliga egenskaper som giftigt, sensibiliserande, kan skada arvsmassan och kan orsaka cancer. Kravet begränsar halten formaldehyd som avges från textilier. Kriterietext Halten fri och delvis hydolyserbar1 formaldehyd (CAS-nr 50-00-0) ska inte överstiga 20 mg/kg (20 ppm) i de textilier som levereras enligt kontraktet. Undantag Skyddskläder som omfattas av förordning (EU) 2016/425 ”Personal Protective Equipment (PPE)” undantas kravet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mjukgörare i beläggningar/ytskikt och tryck | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att begränsa miljö- och hälsofarliga mjukgörare i beläggningar och tryck på textilier. Kriterietext Summan av de mjukgörare som listas i tabellen nedan ska inte överstiga 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg textil) för de textilier som levereras enligt kontraktet som har en beläggning/ytskikt och/eller tryck.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Teknisk specifikation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Textilier som är behandlade med biocidprodukter kan innehålla miljö- och hälsofarliga ämnen. Genom detta krav undviks varor som är biocidbehandlade. Kriterietext Textilier som levereras enligt kontraktet ska inte vara biocidbehandlade1, 2. Undantag Textiler där biocidfunktion specifikt efterfrågas som en funktion, till exempel ambulanskläder. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Störst miljöpåverkan har textilproduktionen, där stora mängder råvaror, energi, vatten och kemikalier används. Den totala miljöpåverkan kan minskas genom att öka textiliernas livslängd.
Länk till webbstöd om textilier
I webbstödet framgår det att miljöpåverkan vid upphandling av textil påverkas i stor utsträckning av de beslut som fattas innan upphandlingsdokumenten utformas. Det är därför viktigt att förbereda upphandlingen innan hållbarhetskriterierna används. Gör en behovsanalys, ha dialog med möjliga leverantörer och fatta därefter ett strategiskt beslut om vad det är som ska upphandlas. Följande frågor är viktiga att besvara:
- Behöver vi upphandla eller finns produkter i organisationen som kan täcka behovet?
- Vilka funktioner ska textilierna ha för att uppfylla våra behov?
- Ska vi äga eller hyra textilierna?
- Ska vi upphandla flergångs- eller engångstextil?
- Ska vi upphandla återanvänd eller ny textil?
När frågorna är besvarade kan hållbarhetskriterierna användas för att nå ytterligare hållbarhetseffekter. Hållbarhetskriterierna ställer krav på användningen av kemikalier som dels kan påverka arbetsmiljö och miljö under tillverkningen, dels kan ingå i den färdiga produkten. Det finns också krav på avloppsrening samt krav för insamling och återbruk av textil.
Arbetsförhållanden i textilindustrin, har i vissa fall visat sig inte leva upp till de grundläggande villkor som ILO (International Labour Organisation) ställt upp i sina kärnkonventioner, hållbarhetskriterierna omfattar därför även krav på dessa.
Dessa hållbarhetskriterier är avsedda att användas vid upphandling av textilier och omfattar:
- Kläder för inomhus- och utomhusbruk, till exempel personalkläder, patientkläder, barnkläder, skyddskläder och ytterplagg.
- Bäddtextil, handdukar, madrassöverdrag, sänglinnen, hygientextilier.
- Inrednings-och dekorationstextil, till exempel dukar, gardiner, kuddar, ljudabsorbenter, skärmväggar, filtar.
Skor, skinn och läder samt mattor omfattas inte av hållbarhetskriterierna för textilier.
Särskilda kriterier finns för engångstextilier för sjukvården, textilservice, leksaker och skapandematerial samt möbler.