Transport av djur till slakt - kyckling, kalkon, höns
Nivå: Basnivå
Långvariga transporter kan ha negativ påverkan på djurhälsa och djurskydd och kan leda till ökad dödlighet.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10417:2
- Grupp:
- Kravpaket kyckling, kalkon och höns Nationella Livsmedelsstrategin
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Råvara från kyckling, kalkon eller höns ska komma från djur som har transporterats högst 8 timmar till slakt, inklusive i- och urlastning. Vid transport under dygnets mörka timmar ska kyckling, kalkon och höns ha transporterats högst 12 timmar till slakt, inklusive i- och urlastning. För transporter, som överstiger 8 timmar, under dygnets mörka timmar krävs även att bilen har utrustning som gör att ventilationen och temperaturen kan anpassas till både inre och yttre temperatur.
Förslag till bevis
Leverantören ska på begäran kunna uppvisa något av exempelvis följande
- Giltig licens/certifikat för någon av följande märkningar/certifieringar eller likvärdig certifiering
- Svensk Fågel
- IP livsmedel grundcertifiering, avsnitt för slakttransport
- Beter Leven (1–3 stjärnor)
- Danmarks bedre dyrevelferd (1–3 hjärtan)
- Transportdokument med indikerad transporttid.
- Granskningsprotokoll enligt certifiering som täcker transporttid.
Förslag till uppföljning
Det kan vara lämpligt att prioritera att följa upp råvara från kyckling, kalkon och höns där transporter, i enlighet med kravet, inte redan regleras i nationell lagstiftning.
I Sverige regleras transporttider i
- 2 kap. 13 § djurskyddslagen (2018:1192)
- 5 kap. 13 § i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:7) om transport av levande djur
Kravet kan följas upp genom att genomföra en stickprovskontroll. Det kan genomföras genom att till exempel kontrollera något av följande:
Certifiering
Om kravet verifierats med en certifiering kan uppföljning ske genom att kontrollera att det finns ett giltigt certifikat för produkten. Detta kontrolleras på respektive märknings webbplats, till exempel Svensk fågel, Beter Leven, Sigill eller Danmarks bedre dyrevelferd.
Transportdokument eller granskningsprotokoll
Om kravet har verifierats med ett transportdokument, följ upp hur många timmar kyckling respektive kalkon har transporterats till slakt samt om transporten skett under dygnets ljusa eller mörka timmar.
Om kravet har verifierats med ett granskningsprotokoll, följ upp genom att säkerställa att det i protokollet framgår transporttid till slakt samt om transport sker dag- eller nattetid.
Motiv
I de flesta fall har en producent inte ett eget slakteri i anslutning till gården utan djuren fraktas i lastbilar till slakt. Finns det inget närliggande slakteri kan djuren komma att transporteras långt. Vid långa transporter kan belastningen på djuren öka, vilket i förlängningen kan medföra en risk att de utsätts för stress, skador, smärta, blir sjuka eller dör. Därför är det viktigt att djurskyddet värnas och transporttiden hålls så kort som möjligt. Samband mellan dödlighet hos slaktkycklingar och tiden på dygnet för transport har observerats i olika rapporter1. Dödlighet under transport till slakt leder även till ökad miljöbelastning i och med att dessa djurkroppar måste kasseras.
EU har gemensamma bestämmelser om djurtransporter i förordning (EG) nr 1/2005 om skydd av djur under transport och därmed sammanhängande förfaranden. Enligt förordningen skiljer tiden 8 timmar en reguljär transport från en lång transport. En lång transport överskrider 8 timmar men omgärdas av striktare regler. Vissa medlemsländer har därutöver kompletterande regler för det egna landet. I Sverige är huvudregeln att slaktdjur får transporteras högst åtta timmar, lastningstiden inräknad, vilket återfinns i Jordbruksverkets föreskrift SJVFS 2019:7 5 kap 13 §. För fjäderfä som transporteras under dygnets mörka timmar får transporttiden till närmaste slakteri förlängas med högst fyra timmar under förutsättning att det finns möjlighet till tillfredsställande ventilations- och temperaturregleringssystem som kan anpassas efter den inre och yttre temperaturen.
1Sällvik, et al (SLU, 2007) och Nijdam (University of Utrecht 2006)
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10417:2
- Versionsdatum
- 2023-04-18
2023-04-18, Krav ID 10417:2: uppdaterad kravtext för att harmonisera med svensk lag, uppdaterade bevis. Utökat till att även omfatta höns. 2018-10-01, Krav ID 10417:1: Tillägg i kravtexten: "Produkter av..." samt "i- och urlastning". Kompletterande bevis: Beter Leven.2010-06-11, Krav ID 10417: Ursprungligt hållbarhetskriterium.