Systematiskt miljöarbete
Nivå: Basnivå
Genom att ställa krav på Miljöledningssystem säkerställs att anbudsgivaren har rätt kapacitet att hantera krav som ställs i upphandlingen, till exempel kemikaliekrav.
Kriterieinformation
- Typ:
- Kvalificeringskrav
- Id:
- 10855:1
- Grupp:
- Villkor för utförande av städtjänsten
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Leverantören ska ha rutiner för ett systematiskt miljöarbete. Rutinerna ska vara dokumenterade, minst omfatta den verksamhet som omfattas av kontraktet och tillämpas under kontraktstiden. Rutinerna ska minst omfatta följande punkter:
- Rutiner för att identifiera betydande miljöaspekter och sätta mål i den verksamhet som omfattas av uppdraget
- Rutiner för att löpande följa upp satta mål kopplat till de betydande miljöaspekterna med tillhörande handlingsplaner för att förbättra verksamhetens miljöprestanda
- Rutiner som säkerställer efterlevnad av relevant miljölagstiftning samt rutin för återkommande uppdatering av ovanstående
- Rutiner för att registrera/utreda miljötillbud, miljöolyckor och miljöavvikelser
- Rutiner för kontinuerlig utbildning av personalen i miljöfrågor med anknytning till uppdraget
- Rutiner för hur avvikelser hanteras samt rutiner för förbättring av anbudsgivarens miljöprestanda kopplat till uppdraget samt uppdatering av tillhörande handlingsplaner
Förslag till bevis
Leverantören ska på begäran kunna uppvisa något av exempelvis följande:
- Leverantörens certifikat enligt EMAS eller ISO 14 001 eller andra likvärdiga miljöledningssystem som bygger på relevanta europeiska eller internationella standarder.
- Eget dokumenterat system som minst omfattar punkterna i kravet samt revisionsprotokoll från genomförd extern revision. Revisionsprotokollet ska vara högst ett år gammalt och vara undertecknat av behörig företrädare för leverantör och extern revisor.
Förslag till uppföljning
- Kontrollera att certifikatet är giltigt.
- Begär in revisionsprotokoll från genomförd extern revision av leverantörens egna dokumenterade system.
- Leverantören rapporterar punkterna i kravet till den upphandlande myndigheten. Detta inkluderar redovisning av miljömål och förbättringsåtgärder för att minska miljöpåverkan vid utförande av tjänsten eller leverans av produkterna.
Information om kriteriet
Om ESPD
Vid annonserade upphandlingar över tröskelvärdena har upphandlande organisationer en skyldighet att acceptera en standardiserad form av egenförsäkran (ESPD - European Single Procurement Document) som preliminärt bevis på att leverantören uppfyller kvalificeringskraven och att denne kan ge in efterfrågade bevis för detta. Egenförsäkran innebär att anbudsgivare och anbudssökande intygar att de inte ska uteslutas ur upphandlingen, att de uppfyller kvalificeringskraven och att de kan ge in efterfrågade bevis för detta. Den upphandlande organisationen får sedan begära in de dokument den ställt krav på (samtliga eller vissa av dem) när det av någon anledning krävs för att upphandlingen ska kunna handläggas vidare. Kontroll ska ske av den anbudsgivare som ska tilldelas kontrakt eller ramavtal i upphandlingen genom att myndigheten begär in och kontrollerar de angivna bevisen.
Miljömål
Motiv
För att säkerställa att leverantören har de resurser och rutiner som krävs för att kunna uppfylla kraven och bevisa att de uppfylls genom att presentera de efterfrågade stödjande dokumenten är det motiverat att ställa ett krav på systematiskt miljöarbete.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10855:1
- Versionsdatum
- 2020-04-20
- Senast granskad
- 2022-12-05
2020-04-20, Krav ID 10855:1: Justering av text för att harmonisera med andra produktgrupper.
2014-05-16, Krav ID 10855: Ursprunglig version