Medicintekniska förbrukningsartiklar
Förbrukningsmaterial inom sjukvården påverkar framför allt hälsa och miljö genom tillsatser av farliga kemikalier, förbrukning av ändliga resurser och avfall från bland annat engångsartiklar. Genom offentlig upphandling går det att begränsa hur mycket farliga ämnen som påverkar både miljö, patienter och personal inom vård och omsorg.
Filtrering
Ladda ner | Beskrivning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rutiner för kvalitetssäkring | Basnivå | Kvalificeringskrav | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Ett system för kvalitetsledning krävs för att säkerställa att det finns kontroll över produktionen samt att produkterna som omfattas av anbudet är av efterfrågad kvalitet. Ett system för kvalitetsledning krävs även för att säkerställa spårbarhet. Kriterietext Anbudsgivaren av de offererade produkterna ska redovisa rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete samt ha dokumenterade rutiner och instruktioner för att säkerställa:
För att säkerställa att ovanstående punkter efterlevs ska rutiner och instruktioner minst omfatta följande:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Standarder vid tillverkning och kontroll av engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produktion av engångshandskar enligt harmoniserade standarder säkerställer överensstämmelse med direktiv och förordningar gällande kvalitet och säkerhet. Kravet säkerställer att slutanvändaren skyddas utifrån vilken risk eller fara som handsken ska skydda mot och att engångshandsken erbjuder rätt skydd och har rätt märkning. Kriterietext Vid tillverkning av medicinska engångshandskar, undersökningshandskar och operationshandskar, ska följande standarder, eller likvärdigt uppfyllas: SS-EN 455-1:2020+A1:2022 Medicinska engångshandskar – del 1: Krav samt provning av hålförekomst SS-EN 455-2:2015 Medicinska engångshandskar – del 2: Krav på och provning av fysikaliska egenskaper SS-EN 455-3:2015 Medicinska engångshandskar – del 3: Krav och provningsmetoder för biologisk utvärdering SS-EN 455-4:2009 Medicinska engångshandskar – del 4: Krav och testmetoder för lagringsegenskaper Medicinska engångshandskarska vara märkta med symboler SS-EN ISO 15223-1:2021, se bilaga "Märkning och information som ska tillhandahållas med medicinsk engångshandske" I den pre-kliniska utvärderingen ska de medicinska engångshandskarna vara testade enligt: SS-EN ISO 10993-5:2009 (Biologisk värdering av medicintekniska produkter - Del 5: Prövning för cytotoxicitet in vitro), och SS-EN ISO 10993-10:2023 (Biologisk värdering av medicintekniska produkter - Del 10: Prövning för irritation och hudsensibilisering). Vid tillverkning av laboratoriehandskar (handskar för personskydd) ska följande harmoniserade standarder uppfyllas: SS-EN ISO 21420:2020 Skyddshandskar – Allmänna krav och provningsmetoder SS-EN ISO 374-1:2016 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 1: Terminologi och fordringar på prestanda SS-EN ISO 374-2:2019 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 2: Bestämning av penetrationsmotstånd SS-EN 16523-1:2015+A1:2018 Fastställande av materialmotstånd mot genomsläpp av kemikalier. Genomsläpp av flytande kemikalier vid kontinuerlig kontakt. SS-EN ISO 374-4:2019 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 4: Bestämning av motstånd mot degradation av kemikalier SS-EN ISO 374-1:2016 Skyddshandskar mot kemikalier och mikroorganismer - Del 5: Terminologi och fordringar vid risker för mikroorganismer Laboratoriehandskar ska vara märkta enligt krav i EN ISO 21420:2020 och med farosymboler (piktogram) som visar handskens skyddsfunktion för den angivna risken, se bilaga "Märkning av laboratoriehandske med personskydd för kemikalier". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Håltäthet (AQL) för engångshandske | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att handskar ska kunna offereras med högre krav på håltäthet än AQL nivåer enligt standarder inom relevanta områden där det finns behov av en engångshandske med högre säkerhet och mindre risk för hål. Det är viktigt att kunna kvalitetssäkra handskens funktion och att den är säker i bruk med minsta möjliga fel. Kriterietext Offererade produkter ska uppfylla följande nivåer på håltäthet och AQL värden:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Puderfri engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Följande krav säkerställer att alla engångshandskar är puderfria och att pudrade handskar inte offereras i upphandlingen. Kriterietext Alla engångshandskar som offereras ska vara fria från puderrester och pudernivån i handskarna ska inte överstiga 2 mg/handske. Följande testmetoder kan användas för att bestämma pudernivå i alla offererade engångshandskar:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hudvårdande ämnen i engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet säkerställer att handsken inte ska användas som en hudvårdande produkt eftersom tillsatser till handsken kan bidra till irritation eller kontaktallergi mot handsken. Kriterietext Ämnen avsedda att återfukta eller mjukgöra händerna ska inte tillsättas eller återfinnas i de offererade produkterna. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produkter som är behandlade med biocider (antimikrobiell funktion) innehåller ämnen som kan vara farliga eller giftiga för människor och miljö, samt kan påskynda utvecklingen av resistensbildning hos bakterier. Kriterietext Förbrukningsartiklar får inte vara biocidbehandlade, det vill säga produkterna får inte vara behandlade med eller avsiktligen innehålla en eller flera biocidprodukter.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av ftalater (vinylhandske) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Olika typer av kemikalier används vid olika typer av handskar. Mjukgörare i handskar kan bidra både till miljöpåverkan och utgöra en hälsorisk, vilket är dokumenterat för ftalater som kemisk grupp och som baseras på ämnet ftalsyra. Ftalater som används som mjukgörare i plast, framför allt i klorerad plast som PVC (vinyl), kan undvikas genom att använda kravet. Kriterietext Ftalater, diestrar av orto-ftalsyra, i halter över 0,1 viktsprocent (1000 mg/kg) per ämne ska inte ingå i engångshandskar av polyvinylkloridhandskar (PVC). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Acceleratorfri engångshandske (nitril) | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Användning av engångshandskar och laboratoriehandskar kan leda till hudirritation och/eller sensibilisering mot ämnen med kontaktallergenframkallande egenskaper. Tiuramer, tiazoler och karbamater är acceleratorer och kända kontaktallergen. Det är därför viktigt att engångshandskar kan offereras som inte innehåller acceleratorer, och som kan användas av personal med bevisad allergi. Kriterietext Följande grupper av kemikalier ska inte användas vid tillverkning av offererad acceleratorfri engångshandske i nitril: Acceleratorer eller komponenter som är kända för att kunna bilda acceleratorer, till exempel tiuramer, ditiokarbamater, tiazoler, se bilaga "Kemikalier och allergen vid tillverkning av engångshandske". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laboratoriehandske med personskydd för kemikalier | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att det är viktigt att handskarna är anpassade för att skydda mot olika faror på ett laboratorium och i vårdsituationer där mera skydd behövs och handskar som är extra tåliga mot kemikalier, exempelvis i samband med olika behandlingar som cytostatika. Kriterietext Laboratoriehandskar ska uppfylla kraven på olika skyddsklasser av kemikalier och genombrottstider:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Avdelnings- och produktförpackning till engångshandske | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att avdelnings-och produktförpackningar ska vara utformade i material för att engångshandsken ska hålla rätt renhetsgrad (grad av sterilitet för sterila handskar) för att undvika kontaminering, överpackning och minska miljöpåverkan från förpackningsmaterialet och emballage samt att avdelnings-och produktförpackningar är märkta med relevant information och symboler för att säkerställa rätt skydd och användning av handsken. Kriterietext
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sensibiliserande (allergiframkallande) ämnen i engångshandske | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Användning av engångshandskar kan leda till hudirritation och/eller sensibilisering mot ämnen med kontaktallergenframkallande egenskaper. Det är därför viktigt att känna till kemikalier som används vid tillverkningen av offererad produkt och att informera om ingående ämnen. Kriterietext Tillverkaren ska kunna ange [vid avtalsstart eller vid annan tidpunkt under kontraktsperioden] ingående ämnen som antingen tillsatts under tillverkningen eller som redan är kända att ingå i produkten och som är kända för att orsaka hälsoeffekter som kontaktallergier utifrån tillgängliga data; till exempel acceleratorer eller antioxidanter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckningen) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av särskilt farliga ämnen i produkterna, det vill säga de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Leverantören ska under hela avtalstiden kunna tillhandahålla information om särskilt farliga ämnen, som framgår av kandidatförteckning i artikel 59 förordning (EG) nr 1907/2006 (REACH), i en koncentration över 0,1 viktprocent (1000 mg/kg) per ämne som förekommer i de produkter som omfattas av kontraktet. Med 0,1 viktprocent avses varje individuell del av en vara. Informationen ska tillhandahållas i enlighet med artikel 33 i förordning (EG) nr 1907/2006 (REACH). Om nya ämnen förs upp på kandidatförteckningen under avtalstiden ska leverantören underrätta den upphandlande myndigheten om dessa ämnen förekommer i de produkter som omfattas av kontraktet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Engångshandskens klimatpåverkan | Basnivå | Tilldelningskriterier | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att premiera leverantörer som kan ge information om engångshandskens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud redovisa klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv för en eller flera engångshandskar, som omfattas av kontraktet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Engångshandske tillverkad i klorfri plast | Basnivå | Teknisk specifikation | Engångshandskar inom vård och omsorg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är undvika plaster med innehåll av miljö- och hälsofarliga ämnen. Genom kravet undviks att klorerad plast, till exempel polyvinylkloridplast, används i offererad engångshandske inom vård och omsorg. Kriterietext Offererad engångshandske får inte innehålla klorerade plaster i halter som överstiger 0,1 viktprocent1 i varje enskild del av engångshandsken.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rutiner för kvalitetsledning, kontroll och hantering av information för farliga ämnen | Basnivå | Kvalificeringskrav | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Att ha dokumenterade rutiner och instruktioner för kvalitetssäkring av produkter och leveranser ger förutsättningar för att kunna hantera information och upprätta spårbarhet i leveranskedjan enligt bland annat de lagstadgade krav som finns för tillverkning av medicintekniska förbrukningsartiklar. Detta ger bättre förutsättningar för leverantörer att uppfylla kraven i tekniska specifikationer och för att fullgöra kontraktet. Kriterietext Leverantören ska i sitt anbud lämna en beskrivning av de rutiner som leverantören använder för ett systematiskt kvalitetsledningsarbete (kvalitetssäkringsarbete) och de rutiner som används för att kontrollera och hantera information kring miljö- och hälsofarliga ämnen i förbrukningsartiklarna som omfattas av kontraktet. Beskrivningen av rutinerna ska minst omfatta följande:
Rutinerna ska vara dokumenterade och tillämpas under hela kontraktsperioden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metallinnehåll i plast | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att säkerställa att vissa tungmetaller inte förekommer i förbrukningsartiklarna. Kriterietext Förbrukningsartiklar ska inte innehålla bly, kadmium, kvicksilver, sexvärt krom eller föreningar av dessa, eller tennorganiska föreningar i halter överstigande 0,1 viktprocent av plastmaterialets vikt. Med 0,1 viktprocent avses varje individuell del av en vara. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begränsning av biocider (antimikrobiell funktion) | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Produkter som är behandlade med biocider (antimikrobiell funktion) innehåller ämnen som kan vara farliga eller giftiga för människor och miljö, samt kan påskynda utvecklingen av resistensbildning hos bakterier. Kriterietext Förbrukningsartiklar får inte vara biocidbehandlade, det vill säga produkterna får inte vara behandlade med eller avsiktligen innehålla en eller flera biocidprodukter.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bisfenol A i plast, basnivå | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Bisfenol A är klassat som ett reproduktionstoxiskt ämne, alltså ett ämne som misstänks kunna skada fertiliteten eller det ofödda barnet vid låga koncentrationer. Bisfenol A är sedan 2017 upptaget på Reach kandidatförteckning och som CMR-ämne i förordningen om medicinteknisk utrustning. Kriterietext Förbrukningsartiklar som är avsedda att användas i direkt kontakt med blod eller vävnader ska inte innehålla bisfenol A (CAS-nr 80-05-7) i halter över 0,001 viktprocent (10 ppm, 10 mg/kg) i varje enskild plastdel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bisfenoler i plast, avancerad nivå | Avancerad nivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Kravet ställs för att säkerställa att bisfenoler som har liknande struktur och som misstänks ha lika allvarliga egenskaper som bisfenol A, inte förekommer i produkterna. Kriterietext Förbrukningsartiklar som innehåller plast ska inte innehålla bisfenol A eller bisfenoler med liknande kemisk struktur som bisfenol A, i halter över 0,1 viktprocent av varje enskild plastdel av produkten. I tabellen anges identifierade bisfenoler från en kartläggning av Kemikalieinspektionen 2017.1 Angivet CAS-nummer gäller före ämnesnamn.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar fria från latex | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Det är viktigt att minska risken för allergier hos människor som kommer i kontakt med förbrukningsartiklar som används inom vården. Latex från naturgummi är ett sensibiliserande, allergiframkallande, ämne som kan utgöra en allvarlig hälsorisk för patienter och personal om det ingår i offererade produkter. Kriterietext Förbrukningsartiklar ska inte innehålla naturgummilatex. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar fria från ftalater | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Hälsofarliga ftalater används som aktiva tillsatser och mjukgörare i vissa plaster. Denna grupp av mjukgörare kan undvikas genom att använda kravet, och därmed minska exponeringen för patienter och personal. Kriterietext Förbrukningsartiklar ska inte innehålla ftalater som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i förordning (EG) 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)) i halter över 0,1 viktprocent (1000 mg/kg) per ämne. Med 0,1 viktprocent avses varje enskild del av en vara.1 Förbrukningsartiklar ska inte innehålla de ftalater som listas i tabellen nedan i halter över 0,1 viktprocent (1000 mg/kg) per ämne. Med 0,1 viktprocent avses varje enskild del av en vara.1
Undantag Endotrakelatuber | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar tillverkade i klorfri plast | Basnivå | Teknisk specifikation | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är undvika plaster med innehåll av miljöfarliga- och hälsofarliga ämnen. Genom kravet undviks att klorerad plast, till exempel polyvinylkloridplast, används i offererade förbrukningsartiklar inom vård och omsorg. Kriterietext Förbrukningsartiklar (undantaget endotrakealtuber) får inte innehålla klorerade plaster i halter som överstiger 0,1 viktprocent1 i varje enskild del av förbrukningsartikeln. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Endotrakealtuber fria från ftalater | Basnivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Endotrakealtuber som produktgrupp är undantagen det obligatoriska kravet på att förbrukningsartiklar ska vara fri från ftalater som mjukgörare. Detta tilldelningskriterium kan driva marknaden till att inte använda tillsatser med kända betänkligheter vid tillverkning och användning av offererade produkter. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska leverantören i anbudet intyga att endotrakealtuber som ingår i anbudet inte innehåller:
Utvärderingen sker mot Reach kandidatförteckning som gällde sista anbudsdag och enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell [poäng eller prisavdrag].
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartiklar tillverkade i halogenfri plast | Avancerad nivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är undvika plaster innehållande miljöfarliga- och hälsofarliga ämnen. Genom kravet undviks att halogenerade plaster används i offererade förbrukningsartiklar, och att andra halogener inte används för att ersätta exempelvis klor. Kriterietext För att erhålla [poäng eller prisavdrag] i anbudsutvärderingen ska leverantören i anbudet intyga att förbrukningsartiklar som ingår i anbudet innehåller inte halogenerade plaster som överstiger 0,1 viktprocent1 per ämne av fluor, klor, brom och jod, och varje enskild del av förbrukningsartikeln. Utvärderingen sker enligt den upphandlande myndighetens utvärderingsmodell [poäng eller prisavdrag].
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förbrukningsartikelns klimatpåverkan | Basnivå | Tilldelningskriterier | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Syftet med kravet är att premiera leverantörer som kan ge information om engångshandskens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Kriterietext För att erhålla [poäng/prisavdrag] vid anbudsutvärderingen ska leverantören i sitt anbud redovisa klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv för en eller flera förbrukningsartiklar, som omfattas av kontraktet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckning) | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Baskrav: Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Avancerat krav: Genom detta krav minimeras innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas i kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Leverantören ska under hela avtalstiden kunna tillhandahålla information om särskilt farliga ämnen, som framgår av kandidatförteckning i artikel 59 förordning (EG) nr 1907/2006 (REACH), i en koncentration över 0,1 viktprocent (1000 mg/kg) per ämne som förekommer i de produkter som omfattas av kontraktet. Med 0,1 viktprocent avses varje individuell del av en vara. Informationen ska tillhandahållas i enlighet med artikel 33 i förordning (EG) nr 1907/2006 (REACH). Om nya ämnen förs upp på kandidatförteckningen under avtalstiden ska leverantören underrätta den upphandlande myndigheten om dessa ämnen förekommer i de produkter som omfattas av kontraktet. Leverantören ska i sitt anbud lämna en kortfattad beskrivning över hur leverantören håller information kring ämnen på kandidatförteckningen som förekommer i produkterna tillgänglig samt vilka rutiner som säkerställer att den informationen hålls uppdaterad.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll av särskilt farliga ämnen (kandidatförteckning) | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Baskrav: Genom detta krav får den upphandlande myndigheten information om innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas på kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Avancerat krav: Genom detta krav minimeras innehåll av de miljö- och hälsofarliga kemikalier som listas i kandidatförteckningen i EU:s kemikalielagstiftning Reach. Kriterietext Senast vid [avtalsstart eller vid annan tidpunkt som anges av den upphandlande myndigheten på begäran] ska förbrukningsartiklar som levereras enligt kontraktet inte innehålla ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning (artikel 59 i Förordning EG nr 1907/2006 om Registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach)), i halter över 0,1 viktprocent per ämne (1000 mg/kg). Viktprocenten avser varje individuell del av förbrukningsartikeln.1 Om nya ämnen förs upp på förteckningen under avtalstiden ska leverantören Senast 6 månader efter att den europeiska kemikaliemyndigheten (Echa) har offentliggjort en reviderad kandidatförteckning redovisa en tidsbestämd handlingsplan för hur ämnet eller ämnena kan fasas ut. Leverantören ska i sitt anbud lämna en kortfattad beskrivning över hur de avser att uppfylla kontraktsvillkoret under kontraktsperioden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s kärnkonventioner | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering avseende arbetares rättigheter enligt ILO:s kärnkonventioner i sin egen verksamhet och i leveranskedjan hos de underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende arbetares rättigheter: - ILO:s tio kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och arbetsmiljö (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138, 155, 182, 187). Villkoren avseende arbetares rättigheter benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då ILO:s kärnkonventioner strider mot nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för arbetare när dessa utför arbete inom ramen för kontraktet. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. Åtagandet avser arbete som utförs under sådana förhållanden att svensk arbetsrätt inte är tillämplig. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra kontraktet, oavsett antal mellanled. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade avvikelser. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, inom [sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan. 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hållbara leveranskedjor | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Generella kriterier förbrukningsartiklar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information om kriteriet Villkoren om hållbara leveranskedjor syftar till att säkerställa att leverantören har en effektiv riskhantering i sin egen verksamhet och i leveranskedjan och omfattar områdena mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption. Kriterietext 1. Leverantörens åtagande Leverantören ska under hela kontraktets löptid tillämpa kontraktsvillkoren enligt punkt 1-4. Kontraktet ska fullgöras i enlighet med följande villkor avseende mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och anti-korruption (hållbara leveranskedjor):
Villkoren avseende hållbara leveranskedjor benämns nedan ”Villkoren”. I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den enskilde än nationell lagstiftning ska leverantören vidta skäliga åtgärder för att efterleva de internationella bestämmelserna. Åtagandet gäller för all verksamhet med anknytning till kontraktets utförande. Leverantören ska i enlighet med punkt 2, säkerställa att Villkoren uppfylls av anlitade underleverantörer, i alla led. Leverantören ska också säkerställa att dessa underleverantörer medverkar vid uppföljning enligt punkt 3. 2. Policys och rutiner För att uppfylla åtagandet enligt punkt 1 ska leverantören vidta åtgärder för att förebygga och hantera eventuella avvikelser från Villkoren enligt punkterna 2.1–2.6 nedan. Åtgärderna ska vara dokumenterade och tillämpas löpande under hela kontraktstiden i den egna verksamheten och hos underleverantörer i alla led. Leverantören ska vid kontraktsstart ha: 2.1. antagit allmänt tillgänglig policy, beslutad av högsta ledningen, som innefattar ett åtagande att respektera Villkoren, 2.2. antagit rutiner för att vidareförmedla åtagandet att respektera Villkoren i den egna verksamheten och i leveranskedjan, 2.3. utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnaden av Villkoren, 2.4. antagit rutiner för att regelbundet genomföra riskanalyser, det vill säga identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för brister i efterlevnaden av Villkoren, innefattande en kartläggning av leveranskedjan med särskild hänsyn till högriskverksamheter, 2.5. antagit rutiner för att regelbundet följa upp efterlevnad av Villkoren, och 2.6. antagit rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa brister i efterlevnaden av Villkoren, samt för att vidta rättelse vid identifierade brister. Åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande. 3. Uppföljning [Den upphandlande myndigheten] äger rätt att följa upp att leverantören fullföljer sina åtaganden. Uppföljningen kan komma att ske i olika steg; egenrapportering och revision. 3.1 Egenrapportering På begäran av [den upphandlande myndigheten] ska leverantören, [inom sex (6) veckor/annan tid som den upphandlande myndigheten anger] från det att begäran mottogs, skriftligen redovisa hur Villkoren efterlevs. Redovisningen kan lämnas i formulär enligt bilaga 1: formulär för egenrapportering. Leverantören ska lämna den rapportering som framgår av bilagan 3.2 Revision Leverantören ska möjliggöra för [den upphandlande myndigheten] att själv eller genom ombud utföra revisioner hos leverantören och/eller hos dess underleverantörer för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande enligt punkt 1 och att Villkoren efterlevs. Leverantören ska i samband med revision tillhandahålla de uppgifter och den dokumentation som behövs för att kontrollera att Villkoren efterlevs. 4. Hantering av brister Om leverantören inte medverkar vid uppföljningen eller om det föreligger brister i den dokumentation som ska tillhandahållas enligt punkt 3 ska rättelse ske inom den tid som bestäms av [den upphandlande myndigheten]. Vid bristande efterlevnad av Villkoren ska leverantören avhjälpa detta enligt en av leverantören framtagen tid- och åtgärdsplan som ska godkännas av [den upphandlande myndigheten]. Tid – och åtgärdsplanen ska tas fram inom den tid som bestäms [den upphandlande myndigheten] och ska stå i proportion till bristernas art och tydligt beskriva hur dessa avhjälps inom angiven tid. [Den upphandlande myndigheten] har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om leverantören inte vidtar rättelse inom angiven tid eller inte avhjälper brister enligt fastställd åtgärdsplan. [Den upphandlande myndigheten] har också rätt att säga upp kontraktet med omedelbara verkan vid allvarliga brister i Villkorens efterlevnad. |
Förbrukningsmaterial inom sjukvården påverkar framför allt hälsa och miljö genom tillsatser av farliga kemikalier, förbrukning av ändliga resurser och avfall från bland annat engångsartiklar. Genom offentlig upphandling går det att begränsa hur mycket farliga ämnen som påverkar både miljö, patienter och personal inom vård och omsorg.