Offentliga affärer och de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030
Förväntningarna på hållbara offentliga affärer ökar hos både medborgare och beslutsfattare. De 17 globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030, som FN:s medlemsländer har kommit överens om, ska vara uppnådda till år 2030. Eftersom avtalsperioderna ofta sträcker sig över flera år är det bara någon upphandling bort.
Innehåll på denna sida
Offentliga affärer består av inköp och andra ekonomiska uppgörelser som offentlig sektor gör för att kunna driva sin verksamhet och se till att vi har en väl fungerande samhällsservice. Det handlar om att ta ansvar för att pengarna används på rätt sätt så att de gör största möjliga nytta. Offentliga inköp och statsstöd är två delar av den offentliga affären.
Kunskapsbank för offentliga affärer
För att lyckas gå framåt är samarbete viktigare än någonsin – och alla behöver bidra: myndigheter, civilsamhälle, näringsliv, beslutsfattare, organisationer och enskilda individer. De statliga myndigheterna, kommuner och regioner har en betydelsefull roll och är de som står för den offentliga förvaltningens konkreta genomförande av agendan.
Mål 12 i Agenda 2030
Genom sunda offentliga affärer för en hållbar framtid kan offentlig sektor bidra till de globala målen. Offentlig konsumtion är en direkt del av Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion. Mål 12 har av OECD identifierats som ett av de globala mål som Sverige har störst utmaningar för att nå. Offentliga aktörer kan främja affärsmodeller med hållbarhet som utgångspunkt och offentliga affärer kan bidra till att öka takten för en mer hållbar omställning.
Upphandlingslagarna
Upphandlingslagarna ger stora möjligheter, och i vissa fall skyldigheter, att ställa såväl sociala som miljömässiga hållbarhetskrav. Offentliga aktörer som statliga myndigheter, kommuner och regioner står för en betydande del av landets inköp och har på så sätt stora möjligheter att påverka marknaden och utbudet. Genom strategiskt inköpsarbete för hållbar upphandling kan det offentliga tillsammans med näringslivet bidra till en hållbar samhällsutveckling och att vi når målen i Agenda 2030.
Den nationella upphandlingsstrategin
Den nationella upphandlingsstrategin betonar vikten av helhetssyn, livscykelperspektiv och hållbarhetshänsyn i de olika faserna av offentliga inköp. Genom att arbeta strategiskt med inköpen kan effektiva, effektfulla och goda offentliga affärer skapas. Ett strategiskt inköpsarbete kan ta sig många former och uttryck, vilket framgår av den nationella upphandlingsstrategin. Det handlar bland annat om att integrera och tydliggöra inköpens roll i verksamhetens styr- och ledningssystem för att skapa förutsättningar för att använda inköpen som ett strategiskt verktyg för att uppnå målen i Agenda 2030.
Nationella upphandlingsstrategin
I Sveriges kommuner och regioners rapport Öppna jämförelser – Agenda 2030 kan du läsa mer om vad kommuner och regioner kan göra för att bidra till globala målen:
Delmål 12.7: främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder
Ett delmål, mål 12.7, handlar om att främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder i enlighet med nationell politik och nationella prioriteringar. Men offentliga inköp kan också utgöra ett verktyg för att nå många andra av de globala målen:
- Offentlig sektor kan ställa krav på fossilfritt i de offentliga inköpen som ett sätt att bidra till klimatmål inklusive Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna.
- Offentliga affärer behöver hantera hållbarhet i leveranskedjan inklusive produktionsvillkor i andra länder för att bidra till bland annat Mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
- Kommuner och regioner är stora offentliga upphandlare och kan genom upphandling styra marknadslösningar i innovativ och hållbar riktning och på så sätt bidra till Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.)
Exempel på hur din organisation kan bidra genom inköpen
Det finns flera exempel på hur din organisation kan bidra till genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.
"Leave no one behind" är ledorden för Agenda 2030. Den grundläggande principen är att ingen ska lämnas utanför i uppfyllandet av de globala målen. Den innebär att alla, överallt, ska kunna ta del av utvecklingens framsteg. Så länge som det finns människor i världen som exkluderas, som äldre, eller personer med funktionsnedsättning, kan man inte räkna målen som uppfyllda. Genom att ni som upphandlande organisation ser till att de varor och tjänster som köps in är tillgängliga för alla oavsett funktionsförmåga, bidrar ni till att flera kan vara delaktiga i samhället och därigenom till genomförandet av de globala hållbarhetsmålen.
Till följd av offentliga inköp uppstår utsläpp av växthusgaser. Genom att arbeta strategiskt med inköp och ställa hållbarhetskrav i upphandlingar kan offentlig sektor bidra till att vi når klimatmålen. Att upphandla med klimathänsyn går ofta hand i hand med andra miljömål, som bättre luftkvalitet och minskade avfallsmängder. Genom att analysera klimatpåverkan från inköp är det möjligt att bedöma vilka inköp som är viktigast att prioritera ur klimatsynpunkt. Vi har tagit fram en metod som vi kallar för Miljöspendanalys. Den gör det möjligt för en organisation att analysera sina inköp ur ett klimatperspektiv. Att upphandla med klimathänsyn innebär i praktiken att ställa höga krav på exempelvis energieffektiva byggnader, effektivare energianvändning, transporter och fordon med lägre utsläpp, minskad klimatpåverkan från platsanvändning samt återbrukade produkter.
Upphandla med hänsyn till klimatet
Upphandla för effektiv energianvändning
Korruption vid offentliga inköp kan ge många negativa konsekvenser för såväl samhälle som individer och utgör en av vår tids största utmaningar när det gäller hållbarhet. Därför är ett delmål (16.5) i Agenda 2030 att väsentligt minska alla former av korruption och mutor.
Upphandlingslagstiftningen är i sig en antikorruptionslagstiftning. Genom att följa de upphandlingsrättsliga principerna genom hela processen motverkar ni korruption i alla inköp där lagstiftningen tillämpas. Många av de varor och tjänster som offentlig sektor köper in framställs av underleverantörer i länder där det finns betydande hållbarhetsrisker när det gäller
- mänskliga rättigheter
- arbetares rättigheter
- miljöskydd
- korruption.
Det finns mycket ni kan göra som upphandlande organisation för att förebygga korruption såväl på organisatorisk nivå som i samband med enskilda upphandlingar eller inköp och samtidigt bidra till genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Institutet mot Mutor illustrerar hur antikorruption och de globala målen i Agenda 2030 hänger ihop.
Förebygga korruption vid offentlig upphandling
Korruption och de globala målen i Agenda 2030 (Institutet mot mutors webbplats)
Många av de varor som offentlig sektor köper in tillverkas i komplexa leveranskedjor i länder där det finns betydande hållbarhetsrisker när det gäller mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och korruption. Genom att arbeta för ansvarsfulla leveranskedjor kan upphandlande myndigheter och enheter ställa krav på att leverantören hanterar dessa risker för att förbättra villkoren.
Agenda 2030 och de globala målen
Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål och Agenda 2030 för hållbar utveckling. Världens länder har åtagit sig att från och med den 1 januari 2016 fram till år 2030 leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. Det är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit.
De globala målen är integrerade och odelbara och balanserar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga. De globala målen som utgör Agenda 2030 syftar till att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030:
- Att avskaffa extrem fattigdom.
- Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen.
- Att främja fred och rättvisa.
- Att lösa klimatkrisen.
Det är 10 år kvar till Agenda 2030 och de globala målen ska vara uppnådda. En ökad takt i genomförandet krävs om åtagandena ska kunna uppnås. Vi befinner oss i början av handlingens decennium, A Decade of Action.
Relevanta länkar
- Hållbar offentlig upphandling effektivt sätt att nå globala mål (Nordiska ministerrådets webbplats)
- Agenda 2030 och Globala målen för hållbar utveckling
- Regeringens Agenda 2030-politik
- Svenska myndigheter i samverkan för Agenda 2030
- SCB ansvarar för samordning och statistisk uppföljning av hur Sverige lever upp till målen i Agenda 2030