Redo för kris med hjälp av strategisk upphandling
För att ha beredskap när en kris inträffar arbetar Måltidsservice strategiskt med upphandling. Måltidsservice upphandlar och levererar mat till skolor, äldreboenden med flera i Uppsala kommun. När covid-19 pandemin slog till var de väl förberedda och kunde utan problem fortsätta med sin verksamhet.
En av nycklarna till framgång har varit samarbete i hela organisationen. Med olika kompetenser, både inköpare och kockar har Måltidsservice satt ihop menyer och upphandlat livsmedel som fungerar både i kris och i vardag.
Måltidsservice har utgått från ansvarsprincipen – att den som har ansvar för en verksamhet i vanliga fall även har det vid kris. Genom att utgå ifrån tidigare kriser i Sverige har Måltidsservice i Uppsala analyserat vilka konsekvenserna olika kriser kan få för sin egen verksamhet. Det gjorde att de kunde börja med beredskapsarbetet redan innan det fanns direktiv från kommunen.
De har planerat beredskapen utifrån olika scenarier. Förutom beredskapslager har Måltidsservice även tagit fram rutiner och ansvarsområden. När pandemin kom blev det en trygghet att allt redan fanns på plats. Alla visste vem och vad som skulle göras.
- För att lyckas med upphandling av samhällsviktig verksamhet är ett gemensamt engagemang i hela organisationen avgörande. Starta med krisberedskap här och nu, men uppfinn inte hjulet på nytt. En kris ger något förenklat ofta samma resultat oavsett orsak. Fråga andra kommuner hur de har gjort, menar Anders Sundin, chef för Måltidsservice på Uppsala Kommun.
Strategiskt tänk inför upphandling gör Måltidsservice redo om krisen kommer
Upphandlingsmyndighetens vägledning Upphandla till samhällsviktig verksamhet