Enklare och tydligare att hitta uppdrag inom LOV
Den tidigare webbplatsen Valfrihetswebben har nu blivit tjänsten Hitta LOV-uppdrag. Med den nya tjänsten vill vi göra det enklare både för annonsörer att lägga ut sina LOV-uppdrag och för företag att söka uppdrag.
Upphandlingsmyndigheten har som uppgift att utveckla och förvalta en nationell databas där samtliga tjänster enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) ska annonseras. Denna annonsplats har tidigare funnits på det som kallats Valfrihetswebben, men från och med idag är det en ny integrerad tjänst på Upphandlingsmyndighetens webbplats med namnet Hitta LOV-uppdrag.
Med den nya tjänsten har vi förbättrat användarupplevelsen med målsättningen att fler leverantörer och blivande leverantörer ska ha nytta av tjänsten. Vi vill göra det enklare både för annonsörer att lägga ut sina LOV-uppdrag och för företag att söka uppdragen, så att fler företag ska ha möjlighet att bli leverantörer och bidra till leverantörsmångfalden.
Vi har därför
- Förbättrat det inloggade läget för annonsörer för att göra det enklare att hantera annonser, till exempel skapa nya annonser och uppdatera publicerade annonser.
- Förbättrat sökfunktionen och filter.
- Sett över namn, formuleringar och ordval för att göra tjänsten mer relevant för leverantörer.
- Tagit fram en sida med frågor och svar som kan stötta leverantörer i ansökningsprocessen, med fokus på att hjälpa nya leverantörer.
Om LOV
Upphandlingsmyndigheten har i uppdrag att utveckla och driva en nationell databas där samtliga tjänster enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) ska annonseras. Annonsplatsen ska svara mot behovet av en lättillgänglig, sökbar och kostnadsfri information om tjänster som annonseras inom ett valfrihetssystem.
Upphandlingsmyndigheten ger även stöd i frågor som rör handläggning av ansökningar, kravställning och avtalsuppföljning inom valfrihetssystem.