LCC och externa miljöeffekter
En beräkning av livscykelkostnader (LCC) tar vanligtvis inte hänsyn till påverkan på klimatet eller andra externa effekter. Men externaliteter, som det också kallas kan, under vissa förutsättningar, inkluderas i en LCC i samband med inköp och upphandling.
Innehåll på denna sida
- Ekonomiska besparingar och minskad miljöpåverkan
- Fokusera på de externa effekter som är möjliga att påverka
- Varför ska man inkludera externa miljöeffekter i LCC-kalkyler?
- Hur inkluderar man externa effekter?
- Värdera externa effekter i pengar
- Vad kostar utsläpp av koldioxid?
- Beräkna klimatpåverkan från identifierade externa effekter
- Lägg in de externa effekterna i kalkylen
- Utvärdering och påverkan på framtida kostnader
- Säkerställ att LCC-kalkylen är transparent
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt
- lagen om offentlig upphandling (LOU)
- lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF)
Ekonomiska besparingar och minskad miljöpåverkan
Genom att prissätta externa effekter på miljön eller övrig påverkan som belastar samhället är det möjligt att lägga till dessa som en komponent i en LCC-kalkyl. Om externa kostnader tas med i kalkylen är det viktigt att beräkningsmetoderna är transparenta och tydliga med hur kostnader fastställs och bedöms.
Livscykelkostnader som tar hänsyn till externa miljöeffekter ger på lång sikt möjlighet till ekonomiska besparingar samtidigt som det kan minska klimatpåverkande och andra utsläpp från varor och tjänster. I bästa fall kan det även ge upphov till innovativa lösningar för att ytterligare minska utsläppen.
Fokusera på de externa effekter som är möjliga att påverka
Att beräkna externa miljöeffekter i en LCC-kalkyl kräver inte omfattande analyser av varornas och tjänsternas hela livscykel. Detta beror på att det främst är användningsfasen som ska inkluderas i kalkylen.
Det går ofta att få information om utsläpp och andra miljöeffekter relaterade till användningsfasen från leverantören. De externa effekter som ska beräknas bör utgå från de delar av varan eller tjänsten som har störst klimat- och miljöpåverkan och där organisationen på så vis har mest potential att påverka.
En LCC-analys bedömer en begränsad del av en varas eller tjänsts miljö- eller klimatpåverkan. Därför är det viktigt att tänka på att en LCC inte reflekterar varans totala miljöpåverkan. För det krävs en livscykelanalys (LCA).
Varför ska man inkludera externa miljöeffekter i LCC-kalkyler?
En LCC kan ge upphov till dubbla vinster inom miljö och ekonomi. Organisationen kan exempelvis genom att välja energieffektiva varor få en ekonomisk vinst i form av en lägre energianvändning och en miljömässig vinst genom lägre utsläpp på grund av minskad resursanvändning.
Genom att inkludera externa miljöeffekter så kan miljöbesparingen öka ytterligare då man tydligt kalkylerar med den miljöbelastning som uppstår vid framför allt användning av olika varor och tjänster.
Att inkludera externa effekter kan innebära en effektiviserings- och besparingspotential för den enskilda organisationen. Ett par exempel är att:
- skapa underlag för innovation genom att identifiera vilka delar av organisationen som har en stor klimatpåverkan
- förbättra internt beslutsfattande för miljövänliga investeringar genom kvantifierade, faktabaserade kalkyler
- förbättra organisationens miljöprestanda och nå miljömål, såväl internt som externt
- visa att man tar ansvar i miljöfrågan
- öka samarbete med leverantörer där en bra dialog kan leda till nya lösningar
Hur inkluderar man externa effekter?
Genom olika typer av styrmedel och verktyg kan man inkludera de externa effekterna i en LCC och försöka att sätta en prislapp på dem. Man sätter alltså ett monetärt värde på de negativa miljöeffekter som en vara eller tjänst ger upphov till. Att sätta pris på externa effekter görs redan, exempelvis via koldioxidskatter och utsläppsrätter. Att inkludera externa kostnader i en LCC är ett komplement till sådana prismekanismer.
De interna kostnaderna som traditionellt ingår i en LCC är de kostnader som betalas av den upphandlande myndigheten eller enheten, eller andra användare.
Detta innebär exempelvis kostnader
- för förvärv
- för användning
- för underhåll
- vid livslängdens slut.
När externa miljöeffekter är inkluderade i kalkylen måste dessa kunna fastställas till ett belopp pengar som kan kontrolleras. Externa miljöeffekter kallas då för externa kostnader. Med externa kostnader avses kostnader exempelvis för utsläpp av växthusgaser och andra förorenande ämnen samt klimatanpassningskostnader, men kan även inkludera andra typer av externa effekter.
När externa miljöeffekter ingår i utvärderingen krävs det att
- bedömningen grundas på kriterier som är objektivt verifierbara och icke-diskriminerande
- kriterierna inte gynnar eller missgynnar leverantörer
- metoden är tillgänglig för leverantörerna
- de uppgifter som krävs in från leverantörerna ska kunna tillhandahållas med rimliga ansträngningar .
Värdera externa effekter i pengar
Eftersom det finns många olika typer av externa effekter finns det också flera olika sätt att prissätta dessa. Det är en komplex process att ta fram monetära värden för externa effekter där man väger in direkta och indirekta effekter genom hela livscykeln samt uppskattar marginalnytta och kostnadseffektivitet i åtgärder. Upphandlande myndigheter bör främst använda sig av vedertagna värden istället för att göra egna värderingar.
Det är viktigt att prislappen på externa effekter blir proportionerlig i upphandlingen. Här bör man utgå ifrån vilken effekt man vill uppnå när man väljer värde. Det monetära värdet och viktningen kommer att påverka utfallet av kalkylen. Det är även viktigt att det värde som används är tydligt och beräkningen transparent.
I Sverige finns ett par projekt som gjort monetära värderingar av externa miljöeffekter. Ett exempel är ASEK, Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkylvärden och analysmetoder, en myndighetsövergripande samrådsgrupp där Trafikverket ingår. Syftet är att värdena de ska användas i transportsektorns samhällsekonomiska analyser. De avser större samhällsekonomiska analyser kan vara till inspiration även av värdering av externa effekter i en LCC.
ASEK, Analysmetod och samhällsekonomiska kalkylvärden (trafikverket.se)
Sverige har målet noll nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Utsläpp av växthusgasen koldioxid vid transporter eller vid tillverkning av stål och cement är exempel på externa effekter som har en samhällskostnad. För att i exempelvis en LCC-kalkyl kunna inkludera utsläpp av koldioxid krävs att de har en kostnad i kronor och ören.
Det finns olika sätt att beräkna och sätta ett pris på utsläpp av koldioxid. Ett sätt är skatt. Den svenska koldioxidskatten är drygt 1 krona per kilo koldioxid. EU:s utsläppsrätter som infördes 2005 är ett annat. Utsläppsrätter säljs på en marknad där tillgång och efterfrågan avgör priset. Priset på utsläppsrätter ökade enligt Naturvårdsverket under 2022. I genomsnitt låg priset på cirka 79 EUR, med ett högsta pris på 98 EUR.
Ett tredje sätt är att, som bland annat Trafikverket gör, sätta ett pris på koldioxid i offentliga upphandlingar. Den samhällskostnad som Trafikverket räknar med är 7 kronor per kilo utsläppt koldioxid. Det innebär att varje kilo koldioxid som inte släpps ut ska värderas som 7 kronor i samhällsekonomisk vinst.
Beräkna klimatpåverkan från identifierade externa effekter
När de miljöeffekter som förknippas med upphandlingsföremålet är identifierade är nästa steg att välja de omvandlingsfaktorer som ska användas för att beräkna dessa.
För många produkter finns data att få från leverantörer av exempelvis drivmedel, el och vatten. I övrigt är det möjligt att använda sig av schablonvärden. Det finns även källor för mer standardiserade omvandlingsfaktorer för miljöpåverkan. Nedan listas ett urval:
- Miljöfordon
- Naturvårdsverket
- Svensk energi
- Energimyndigheten
- Smart SPP (beräkningsfaktorer för en rad olika miljöeffekter)
- Upphandlingsmyndighetens LCC-kalkyler (innehåller förslag på omvandlingsfaktorer för att beräkna klimatpåverkan)
Skillnader i omvandlingsfaktorer
Det är viktigt att tänka på vad omvandlingsfaktorn som används faktiskt avser. En LCC mäter främst klimatpåverkan från användningen och eventuellt avyttringen. Det kan också finnas liknande skillnader i vad omvandlingsfaktorer inkluderar. Ett exempel på detta är när man beräknar klimatpåverkan från drivmedel vid upphandling av fordon.
Klimatpåverkan från drivmedel kan beräknas på två olika sätt. Antingen tank-to-wheel (tailpipe) vilket avser den förbränning som uppstår när man kör, eller well-to-wheel som även tar hänsyn till produktionen av drivmedlet. Om man enbart tar hänsyn till tank-to-wheel så får en elbil 0 kg CO2/kWh i utsläpp medan om man beräknar well-to-wheel kan den få allt från 0 till 0,415 kg CO2/kWh. Detta beror på att olika typer av elproduktion ger upphov till olika mycket utsläpp. Ursprungsmärkt el ger inte upphov till utsläpp i produktionen till skillnad mot ett genomsnitt av den el som produceras i EU.
För att kunna beräkna externa effekter i utvärderingen behöver dessa läggas in i kalkylen.
I kalkylens formler kopplas de identifierade externa effekterna till omvandlingsfaktorer för miljöpåverkan (exempelvis koldioxidekvivalenter, CO2e). Uppmätt klimatpåverkan ska sedan multipliceras med det monetära värdet som valts för enheten (till exempel 7 kronor per kg CO2e).
Exempel på hur Upphandlingsmyndighetens kalkyl kan användas
Kalkylen beräknar klimatpåverkan i kg CO2e/år och denna summa kopplas till det värde i pengar som valts. På så sätt får man ett monetärt värde som kan användas i utvärderingen.
I utvärderingen viktas sedan kostnaden för klimatpåverkan gentemot övriga kostnadsposter som inköpspriset och driftkostnader. Det är viktigt att det är transparent hur viktningen sker och vad som ligger bakom de olika parametrarna.
Det är viktigt att innan annonsering av upphandlingen testa den LCC-kalkyl och den utvärdering som tagits fram. Om det finns en befintlig lösning kan även denna testas i kalkylen och på så sätt bedöma hur stor vikt de externa kostnaderna ska ges i utvärderingen.
Precis som när man använder sig av en LCC-kalkyl utan externa effekter finns det ett par parametrar i kalkylen som påverkar utfallet. Fundera över hur exempelvis nyttjandetid, diskonteringsränta, osäkerhet i framtida prisutvecklingar kan påverka utfallet i upphandlingen. Om nuvärdesberäkning används för de interna kostnaderna ska denna även användas för de externa kostnaderna så att de två jämförs likvärdigt.
Det finns en stor besparingspotential i att minska energianvändning av exempelvis el, vatten och drivmedel. Genom att väga in de externa miljöeffekterna som förknippas med en hög energianvändning i utvärderingen och låta dessa belasta totalkostnaden i kalkylen premieras energieffektiva alternativ. Det kan på lång sikt minska organisationens kostnader för energi.
Det är viktigt att när externa kostnader inkluderas i en upphandling att detta utgår från upphandlingslagstiftningen och görs på ett sätt som är enkelt för anbudsgivare att förstå.
Att inkludera externa kostnader i anbudsutvärderingen måste alltid utgå frångrundläggande principerna
De uppgifter som ska lämnas in för att beräknas i kalkylen ska:
- vara objektivt verifierbara och icke-diskriminerande
- inte på otillbörligt sätt gynnar eller missgynnar vissa leverantörer
- med rimliga ansträngningar kan tillhandahållas av leverantören
- metoden ska vara tillgänglig för leverantörerna så att det blir transparent