Miljöspend – metod och material
Vi har tagit fram två metoder för att beräkna miljöpåverkan till följd av offentliga inköp. En metod för att analysera offentliga inköp i flera organisationer samtidigt exempelvis samtliga kommuner eller regioner. Den andra metoden kan användas av enskilda organisationer för att analysera sina egna inköp.
Innehåll på denna sida
Den första metoden bygger på en så kallad input/output-modell som är vanlig inom nationalekonomin. Miljöspendanalysen baseras här på miljöstatistik och modelleringar utifrån databasen Exiobase. Med hjälp av modelleringarna analyseras statistik över utbetalningar från det offentliga till olika leverantörer. Resultatet är en indikation på vilka miljöeffekter som uppstår till följd av statliga, regionala och kommunala inköp. Metoden beskrivs på dessa sidor.
Den andra metoden bygger på livscykelanalys, LCA, närmare bestämt en så kallad bokförings-LCA. En bokförings-LCA undersöker vad den faktiska miljöbelastningen, som kan kopplas geografiskt och tidsmässigt till en vara, tjänst eller entreprenad, är under dess livscykel. Här spåras och bokförs miljöbelastningen för varan eller tjänsten genom att följa värdekedjan.
Spendanalysen visar utbetalningar till leverantörer
Syftet med miljöspendanalysen har varit att dels ta fram en metod som kan undersöka vilken miljöpåverkan den totala inköpsvolymen inom offentlig sektor kan ha, dels att undersöka vilken och hur stor miljöpåverkan olika typer av inköp har i relation till andra typer av inköp.
Miljöspendanalysen är här uppbyggd i fyra nivåer men redovisas på tre. På den första nivån finns aggregerade data uppdelad på sex kategorier.
Den huvudsakligen använda inköpsanalysen är en så kallad spendanalys. En spendanalys visar hur mycket som spenderats på (betalats ut till) olika leverantörer. Utbetalningarna antas motsvara olika inköp. I spendanalysen bygger man en struktur med olika typer av inköp som kallas för kategorier eller inköpskategorier. Indelningen beror på vad som köps men också på hur marknaderna ser ut där respektive vara eller tjänst säljs. Kontorsmaterial säljs och köps på ett annat sätt än exempelvis byggentreprenader eller tjänster från organisationskonsulter.
Alla utbetalningar kan i princip analyseras i spendanalysen. Genom att arbeta upprepade gånger med analysen och de olika inköpskategorierna så får man allt eftersom en bättre förståelse för det som betalas ut till olika mottagare, till exempel vad som är inköp eller inte och vilken typ av inköp det är. Syftet är självfallet att förstå inköpen, vilka leverantörer man har och vad som köps, för att kunna arbeta strategiskt med inköp och upphandling. Indelningen i kategorier ger den köpande organisationen en bättre överblick över alla inköp.
I spendanalysen har vi integrerat miljöpåverkan, därav namnet miljöspendanalys. Mer om miljöaspekterna nedan.
En inköpsanalys kan ha många olika nivåer. Vi redovisar inköpen och miljöpåverkan aggregerade till de tre översta nivåerna. Genom metoden har vi analyserat statistiken med utbetalningar från kommuner, kommunala bostads- och fastighetsbolag, regioner och statliga myndigheter.
Uppgifter om utbetalningar är insamlade av Dagens Samhälle Insikt och är hämtade från leverantörsreskontror. Vi har genomfört en fördjupad analys av de uppgifter som omfattar staten.
De analyserade utbetalningarna omfattar enligt uppgift momssatser. Alla summor som nämns inkluderar därför moms. Miljöbedömningar sker dock på summor exklusive moms.
I arbetet med att kategorisera leverantörer och mottagare av utbetalningar har vi använt SNI-benämning, leverantörernas namn och i vissa fall även leverantörernas beskrivning av sig själv på sin webb. På så vis har vi kunnat placera leverantörerna i vår kategoristruktur.
Vi har arbetat med att granska kategoriseringen så att leverantörerna huvudsakligen kan antas ha hamnat under rätt inköpskategori. I vissa fall har vi kategoriserat om leverantörer. Det gäller exempelvis vissa verksamheter med SNI-benämning verksamhet i huvudkontor, och leverantörer inom finans- och kreditgivning. Som exempel kan nämnas att många fordonsförsäljningar eller leasing av fordon och maskiner sker genom sådana finansieringsinstrument. Dessa leverantörer har då kategoriserats som leverantörer av fordon eller entreprenadmaskiner och så vidare.
Statens utbetalningar
I analysen över staten presenteras uppgifter om organisationer som ingår i staten. Gruppen omfattar inte bolag som ägs av staten utan endast verksamheter som omfattas av respektive statligt organisationsnummer.
I analysen ingår inte Försvarsmakten och myndigheter knutna till Försvarsmakten.
Vi har delat upp statliga myndigheter i nio köpargrupper. Myndigheter som har operativa uppgifter inom byggande och infrastrukturområdet antar vi har mer likartade inköp än övriga i staten. Med operativa uppgifter menar vi ansvar att genomföra bygg- och anläggningsentreprenader och liknande insatser. Den gruppen består av fem myndigheter. Högskolor och universitet antar vi har mer likartade inköp än övriga i staten. I denna ingår 38 högskolor och universitet, forskningsinstitut och forskningssekretariat. Gruppen mellanstora myndigheter består av myndigheter som år 2019 hade mellan 101 och upp till 999 årsarbeten. I denna grupp ingår 44 myndigheter. Gruppen stora myndigheter består av myndigheter som år 2019 hade över 1000 årsarbeten. I denna grupp ingår 9 myndigheter. I en grupp har vi samlat myndigheter med stor andel boende, det är fem myndigheter. Gruppen små myndigheter består av myndigheter som år 2019 hade upp till 100 årsarbeten. I denna grupp ingår 57 myndigheter. Länsstyrelserna antar vi har mer likartade inköp än övriga i staten. Här ingår alla 21 länsstyrelser. I en grupp har vi lagt statliga muséer och bibliotek och liknande institutioner som antar vi har mer likartade inköp än övriga i staten. Här ingår 13 organisationer.
Statliga organisationer som ingår i en analyserad grupp och som samtidigt är leverantörer till samma analyserade grupp har vi tagit bort som leverantörer för att undvika eventuella dubbelräkningar.
Statliga utbetalningar till högskolor och universitet kan bestå av uppdragsutbildningar, lokalhyra, anslag och forskningsbidrag men även annat.
Statliga utbetalningar till gruppen andra myndigheter kan bestå av avgifter för tillsyn eller andra avgifter eller kostnader för tillstånd, lokalhyra, anslag och annat.
Bristen på mer detaljerat underlag gör att vi inte kan dela upp alla dessa utbetalningar på olika typer av inköpskategorier. För vissa grupper av myndigheter har vi har därför valt att inte ta med utbetalningar till högskolor och universitet.
I underlaget med utbetalningar från staten finns utbetalningar till en mängd kommuner och regioner. Utbetalningar till kommuner kan omfatta många olika saker som vatten och avlopp, renhållning, elektricitet, lokalhyra och annat. Dessa utbetalningar skulle även kunna omfatta vissa former av bidrag. Utbetalningar till regioner kan omfatta många olika saker exempelvis lokalhyra, kollektivtrafik men även annat. Dessa utbetalningar skulle även kunna omfatta vissa former av bidrag.
Den potentiella miljöpåverkan av dessa leveranser kan vara betydande. Bristen på mer detaljerat underlag gör att vi inte kan dela upp dessa utbetalningar på olika typer av inköpskategorier eller avföra dem som bidrag eller annat. Vi har därför valt att inte ta med utbetalningar till kommuner och regioner i analysen.
Vi har gjort antaganden om utbetalningarna för att i möjligaste mån utesluta utbetalningar som rimligen kan antas vara annat än inköp. Exempel på sådant är pensionsavsättningar och liknande. Vi har också uteslutit utbetalningar till privatpersoner som inte har anmält någon firma.
Enligt uppgift från Jordbruksverket sker utbetalningar av bidrag och stöd till de areella näringarna från speciella konton. De utbetalningarna är alltså uteslutna från analysen.
Bland kvarvarande utbetalningarna är det sannolikt att det ändå finns utbetalningar som inte är inköp. Som exempel kan nämnas utbetalningar till privatpersoner med enskilda firmor.
Diskussioner kan föras om vilka utbetalningar som omfattas av begreppet inköp. Exempelvis kan utbetalningar till vägföreningar utgöras av medlemsavgift eller inköp av tjänst men det går inte att utläsa av underlaget. Syftet med vägföreningar är att driva vägar vilket innebär vissa typer av väghållnings- och anläggningsarbeten. Vi har i denna analys gjort antagandet att utbetalningar till vägföreningar medför viss miljöbelastning från reparationer av väg och kan betraktas som en tjänst köparen har haft behov av. Det finns av nödvändighet fler liknande antaganden vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
I underlaget finns utbetalningar till renskötsel, uppfödning av djur samt företag som angett att trålning är huvudverksamhet. Dessa sorteras in under inköpskategorier som har med livsmedel att göra. I utbetalning från gruppen länsstyrelser utgör dessa utbetalning en tillräckligt stor del för att uppmärksammas. Vi har antagit att dessa utbetalningar inte alla består av köp av livsmedel utan även kan innehålla ersättningar eller bidrag med olika syften. Vilka syften dessa kan ha har vi inte kartlagt. Vi har därför valt att inte ta med de utbetalningarna i analysen.
I övrigt går inte alltid att utläsa av underlaget vad som är vad. Vi har därför kvar dessa utbetalningar i analysen men vi har gett dem tydliga rubriker och läsaren kan därför välja att inkludera eller lämna det därhän. Exempelvis kan utbetalningar till föreningar kan vara bidrag men i vissa fall inköp av tjänster, vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
De kvarvarande utbetalningarna omfattar leverantörer i grupperna privata leverantörer och offentliga leverantörer. Exempel på offentliga leverantörer är kommunala och statliga kraftleverantörer så som elnätsbolag, leverantörer av elektricitet och fjärrvärme. Andra exempel är kollektivtrafikbolag, fastighetsbolag eller anläggnings- eller byggentreprenörer. Dessa utbetalningar antas vara inköp och analyseras som sådana.
Regionernas utbetalningar
I analysen över presenteras samtliga 21 regioner som en grupp. Gruppen omfattar inte bolag som ägs av regioner (tidigare landsting) utan endast verksamheter som omfattas av respektive regions organisationsnummer.
De analyserade utbetalningarna omfattar enligt uppgift momssatser, alla summor som nämns inkluderar därför moms. Miljöbedömningar sker dock på summor exklusive moms.
Uppgifterna är insamlade av Dagens Samhälle Insikt och är hämtade från leverantörsreskontra. Vi har genomfört en fördjupad analys över de uppgifter som omfattar regioner (tidigare landsting).
I arbetet har vi tittat på bland annat leverantörernas namn och gjort antaganden om utbetalningarna för att i möjligaste mån utesluta utbetalningar som rimligen kan antas vara annat än inköp. Exempel på sådant är pensionsavsättningar och liknande. Regioner som är leverantörer till regioner är borttagna (cirka 46 miljarder). Vi har även uteslutit utbetalningar till privatpersoner utan firma med SNI-beteckning.
Bland kvarvarande utbetalningarna så är det sannolikt att det ändå finns utbetalningar som inte är inköp. Som exempel kan nämnas privatpersoner med enskilda firmor och sannolikt leverantörer. En del av dessa utbetalningar skulle dock kunna grundas i annat än inköp.
I analysen finns utbetalningar till statliga myndigheter. Ersättning till läkemedelsleverantörer för subventioner för patienternas läkemedel betalas ut från regionerna till e-Hälsomyndigheten som vidarebefordrar betalningen till leverantörerna. Denna summa uppgår till 24,5 miljarder kronor.
Kan man se läkemedel som köps av privatpersoner som subventioneras av regioner som regioners inköp? Regionerna har viss rådighet över de inköpen genom läkarnas förskrivningsrätt men det är läkemedlets effekt på den individuella patienten som är primär. Utifrån exemplet Västra Götalands län (analyserat 2019) antar vi i dagsläget att största delen av regionen betalningar till e-Hälsomyndigheten utgörs av läkemedelssubventioner.
Analysen är en miljöspendanalys och syftet är att belysa olika inköps miljöpåverkan och hjälpa till att se vem som kan ändra denna. I fallet med läkemedel är stora köpare av läkemedel även utan att subventioner till privatpersoner räknas in. Regionerna är den grupp av köpare som har stor möjlighet att använda sin köpkraft och sitt inköpsarbete för att minska läkemedelsindustrins miljöpåverkan. För att belysa situationen har vi i analysen valt att också räkna in utbetalningar till e-Hälsomyndigheten.
Det finns av nödvändighet fler andra antaganden i analysen vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
Kommuner är leverantörer till regioner. Utbetalningar till kommuner kan emellertid omfatta många olika saker. Vatten och avlopp, renhållning, elektricitet, lokalhyra, leveranser från storkök och andra tjänster är sådant som kommuner kan leverera till regioner.
Utbetalningar kan även omfatta bidrag eller annat specialinriktat stöd för vissa brukare. Den potentiella miljöpåverkan av dessa leveranser kan vara betydande. I brist på mer detaljerat underlag har vi därför valt att inte ta med utbetalningar till kommuner. Eventuella fördjupande analyser bör emellertid studera denna del närmare.
Kommunernas utbetalningar
I analysen presenteras 289 kommuner som en grupp. Den kommun som är Gotland.
I gruppen ingår inte kommunala bolag som bostadsbolag med flera. Gruppen omfattar således inte hela den kommunala sfären utan endast verksamheter som omfattas av respektive kommuns organisationsnummer.
De analyserade utbetalningarna omfattar enligt uppgift momssatser, alla pengasummor som nämns inkluderar därför moms. Miljöbedömningar sker dock på summor exklusive moms.
Upphandlingsmyndighetens rapport Statistik om offentlig upphandling redovisar också statistik om utbetalningar från offentliga verksamheter. Uppgifterna är insamlade av Dagens Samhälle Insikt och är hämtade från leverantörsreskontror. Vi har genomfört en fördjupad analys över de uppgifter som omfattar kommunerna.
I arbetet har vi sett på bland annat leverantörernas namn och gjort antaganden om utbetalningarna för att i möjligaste mån utesluta utbetalningar som rimligen kan antas vara annat än inköp. Exempel på sådant är pensionsavsättningar och liknande. Kommuner som är leverantörer till kommuner är borttagna. Vi har även uteslutit utbetalningar till privatpersoner utan firma med SNI-beteckning.
I analysen presenteras 215 kommunala bostads- och fastighetsbolag som en grupp. Gruppen omfattar verksamheter som omfattas av respektive kommunalt bostads- och fastighetsbolags organisationsnummer. Uppgifterna om utbetalningar insamlade av Dagens Samhälle Insikt och är hämtade från leverantörsreskontror. Vi har genomfört en fördjupad analys över de uppgifter som omfattar kommunala bostads- och fastighetsbolag.
De analyserade utbetalningarna omfattar enligt uppgift momssatser, alla pengasummor som nämns inkluderar därför moms. Miljöbedömningar sker dock på summor exklusive moms.
I arbetet har vi sett på bland annat leverantörernas namn och gjort antaganden om utbetalningarna för att i möjligaste mån utesluta utbetalningar som rimligen kan antas vara annat än inköp. Exempel på sådant är pensionsavsättningar och liknande. Kommunala bostads- och fastighetsbolag som är leverantörer till gruppen är borttagna. Vi har även uteslutit utbetalningar till privatpersoner utan firma med SNI-beteckning. Vi har även uteslutit utbetalningar till SNI-kod med benämningen huvudkontor. I denna grupp fanns en rad moderbolag i kommunala koncerner. Utbetalningar till denna grupp kan antas vara annat än inköp och är därför inte med i analysen.
Alla utbetalningar är inte inköp
Bland kvarvarande utbetalningarna så är det sannolikt att det ändå finns utbetalningar som inte är inköp. Som exempel kan nämnas privatpersoner med enskilda firmor och sannolikt leverantörer . En del av dessa utbetalningar skulle dock kunna grundas i annat än inköp. I analysen finns utbetalningar till statliga myndigheter omfattande cirka 5 miljarder kronor, bland detta finns sannolikt annat än inköp, så som avgifter.
Utbetalningar till regioner omfattar cirka 6,5 miljarder kronor, inom vilka det sannolikt kan finnas annat än inköp. Det finns fler sådana osäkerheter i underlaget vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
Diskussioner kan föras om vilka utbetalningar som omfattas av begreppet inköp. Exempelvis så kan utbetalningar till vägföreningar utgöras av medlemsavgift eller inköp av tjänst men det går inte att utläsa av underlaget. Syftet med vägföreningar är att driva vägar vilket innebär vissa typer av väghållnings- och anläggningsarbeten. Vi har i denna analys gjort antagandet att utbetalningar till vägföreningar medför viss miljöbelastning från reparationer av väg och kan betraktas som en tjänst kommunen har haft behov av. Det finns av nödvändighet fler liknande antaganden vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
I analysen ingår även saker som inte påverkas av offentligt inköpsarbete så som grund- och gymnasieskola. Men leverantörer av skolverksamhet kan utföra både tjänster i form av arbetsmarknads-, vuxen- eller personalutbildningar som upphandlas men självfallet också i form av grund- och gymnasieskolor i privat regi eller i regi av annan kommun.
Utbetalningar till andra kommuner är utrensade ur analysen. I övrigt går dock inte alltid att utläsa av underlaget vad som är vad. Vi har därför kvar dessa utbetalningar i analysen men vi har gett skolverksamheten tydlig rubrik och läsaren kan därför välja att inkludera eller lämna det därhän. Utbetalningar till föreningar kan vara bidrag men i vissa fall inköp av tjänster. De posterna har av samma anledning sina tydliga rubriker, vilket är bra att ha i minnet när man läser analysen.
Olika typer av miljöpåverkan
I analysen har vi integrerat miljöbelastning för olika typer av miljöpåverkan kopplad till varor, tjänster och entreprenader. Här redovisar vi tre typer av miljöpåverkan. Analysen görs genom att integrera statistik över internationella och nationella miljöbelastningar från så kallade input/output-analyser. Miljöbedömningen sker per krona per femställd SNI-kod.
Miljögiraff AB har tagit fram miljöstatistik, inventerat miljöaspekter, matchningar och genomfört miljöpåverkansbedömningar och tolkningar, rimlighetsbedömningar och känslighetsanalyser. Arbetet har skett i samråd med Upphandlingsmyndigheten. Vi har satt systemgränser och villkor för vad miljöbedömningen per krona ska representera samt bidragit med annat underlag så som vissa fördelningsnycklar, känslighetsanalyser och tolkningar. Vi har även tillfört vissa specificeringar i form av ”nya” SNI-koder för att skilja på vissa kategorier där miljöpåverkan annars kan skilja sig åt stort. Det är biogas respektive fossil gas samt torv för jordförbättringsmedel respektive torv för bränsle. Myndigheten har integrerat miljöbedömningarna i spendanalysen och genomfört rimlighetsbedömningar och vissa korrigeringar.
Statistik har hämtats från den internationella miljödatabasen Exiobase (version 3) där uppdelning av miljöbelastning finns för olika branscher. Exiobase har utvecklats med stöd från EU: s sjätte och sjunde ramprogram, med ekonomisk-miljöanalyser i åtanke. Statistiken är matchad mot spendanalysens lägsta nivå. Statistik från Statistiska Centralbyrån, Energimyndigheten och European Energy Agency har också använts. För komplettering av information har bibliotek med livscykelindikatorer (LCI), generell data om produkters miljöpåverkan, använts – Ecoinvent 3.6.
För miljöpåverkansbedömningar har programvaran SimaPro 9.1 använts. Bedömningarna genomfördes med metoden Stepwise 2006 V1.06/Europe95 person /EUR excl. biogenic C som inkluderar FN:s klimatpanels karaktäriseringsfaktorer för klimatpåverkan (IPCC 2013).
För rimlighetsbedömningar, känslighetsbedömningar och tolkningar har bibliotek med LCI-data, Ecoinvent 3.6, använts. Även data från olika livscykelanalyser (LCA) har använts, exempelvis från internationella EPD-systemet.
Miljöanalysens systemgränser och perspektiv
Då analysen är en inköpsanalys har vi satt systemgränserna så att de omfattar varor, tjänster och entreprenader från ”vagga” fram till köparens port (eller ”grind”). Transporten mellan leverantören och köparen har emellertid tyvärr inte varit möjlig att få med. Transporter som är köpta som enskilda tjänster är dock med. Miljöpåverkan som uppstår vid användning efter inköpstillfället ligger utanför avgränsningen. För bränslen är systemgränsen utsträckt till att även omfatta användning, det vill säga förbränning. Antagandet är att bränslen som köps in förbränns. Den el som används för drift av maskiner, installationer och belysning omfattas av inköpsposten el, inte av andra inköpsposter, samma sak gäller för andra energislag. Sluthantering, återvinning eller värmeutvinning ur avfall ligger utanför systemgränserna.
Vi har ett inköpsperspektiv i analysen. Det är en förlängning av konsumtionsperspektivet. Miljöbelastning fördelas på produkt eller på användning (konsumtionen) oavsett var i världen eller var i produktionskedjan emissioner eller påverkan har skett. Konsumtionen av produkter driver på de aktiviteter som orsakar miljöbelastningen. Det andra perspektivet kallas produktionsperspektivet. Inköpsperspektivet innebär att vi ser på inköpet som sådant. Vi räknar inte bort miljöbelastningen från de varor eller tjänster som organisationen efter inköpet kommer att överlåta eller sälja vidare till andra (vilket görs i konsumtionsperspektivet). Inköpsperspektivet betonar köparens rådighet över miljöbelastningen i inköpet.
En inköpskategori ska därför representera varans, tjänstens eller entreprenadens miljöbelastning i ett helhetsperspektiv, inte bara den miljöbelastning som uppstår genom leverantörens näringsverksamhet (till exempel i ett kontor eller en affärslokal). Miljöbelastning läggs därför på varan, tjänsten eller entreprenaden. Handelsmarginaler, skatter, moms, sociala avgifter och andra finansiella kostnader som inte kan kopplas till produktens miljöpåverkan har avräknats innan miljöbedömningar genomförs.
Det kan vara bra att hålla i minnet att analysen bygger på att en inköpspost representerar en viss typ av vara, tjänst eller entreprenad men att verkligheten ofta är komplex.
De analyserade utbetalningarna omfattar enligt Dagens Samhälle Insikt momssatser. Miljöbedömningar i spendanalysen sker dock på summor exklusive moms. Momsavräkningen sker enligt gällande satser på moms matchade mot SNI-kod. Det sker av nödvändighet men innebär samtidigt en osäkerhet avseende storleken på den volym som avräknas.
Vad gäller drivmedel till fordon och bränslen så har vi antagit att allt används, det vill säga förbränns. Därför har vi räknat in klimatpåverkan av förbränningen. Miljöpåverkan som uppstår vid användning efter inköpstillfället är dock inte inräknad för andra typer av material och utrustning. När el används för att driva utrustning så belastas alltså inte inköp av utrustning med miljöpåverkan från elen. El köps in men finns under en egen kategori i analysen. Klimatpåverkan från el är baserad på en svensk el-mix.
Olika typer av bränslen återfinns i fler inköpskategorier så som byggentreprenader, anläggningsarbeten, livsmedelsproduktion och tjänster som innehåller transporter och trafikarbete. Partikelemissioner som uppstår på grund av transporter och trafikarbete som utförs av fordon och maskiner efter inköpstillfället är dock inte med i analysen.
I påverkan från boenden, behandlingshem och äldreboenden och sjukhus ingår bland annat livsmedel och uppvärmning av fastigheter. I tjänster som kan sorteras under skolverksamhet ingår också i dessa bland annat livsmedel och uppvärmning av fastigheter.
Ser man till hur inköp av boenden, behandlingshem, skolverksamhet och sjukhus och vårdcentraler samt liknande tjänster medför utsläpp av hälsoskadliga partiklar, så ingår bland annat el, uppvärmning av fastigheter (inklusive fjärrvärme) och livsmedel i dessa poster.
I de fall inköpskategorier omfattar många olika typer av varor som kan förväntas ha mycket olika miljöpåverkan så har modeller använts för att förfina bedömningen. Ett exempel är försäljning av bränslen som vi låtit omfatta olika typer av bränslen istället för ett slags bränsle.
Generellt har vi använt svensk el-mix och en studie av ett svenskt fjärrvärmeverk för fjärrvärmen. Dessa modelleringar finns numer inarbetade i de använda modelleringsverktygen som nämnts ovan.
Efter integrering i spendanalysen har rimlighetsbedömningar genomförts. Bedömningarna har skett både av miljöpåverkan per krona och per inköpskategori. Rimlighetsbedömningar har skett även utifrån hur olika inköpsposter står i förhållande till varandra för att även upptäcka för låga belastningstal. I de fall informationen visat att inriktningen hos leverantören sannolikt inte stämmer med det vi syftar på med inköpskategorin så har leverantören tilldelats en kategori som stämmer bättre med vad vi antagit att leverantören verkligen levererar.
Offentliga inköp sker från både privata och offentliga leverantörer. Vissa saker som levererats till en köpare, exempelvis en kommun, kan sedan säljas till en annan kommun. Det betyder att inköpet sker inom samma köpargrupp. För att undvika dubbelräkning, det vill säga att miljöbelastningen räknas med två gånger, har vi tagit bort som leverantörer av samma slag som köpargruppen består av. Kommuner finns till exempel inte med som leverantörer i köpargruppen kommuner. Däremot har vi sett att leverantörer av energi så som el och fjärrvärme i de flesta fall drivs i bolagsform. Miljöpåverkan från inköp av energi i olika former är därför medräknad då leverantören är ett offentligägt bolag. Det gäller även inköp av energi från kommunala bolag.
Tolkningar
Avseende data för miljöbelastning så visar dessa medelvärden för branscher och inköpsposter. Generella slutsatser om vilken organisation som har ett bättre miljöarbete i sina inköp, än andra, kan därför inte göras. Syftet är att göra bedömningar och prioriteringar mellan olika typer av inköp samt att bidra till en ökad förståelse för de offentliga inköpens miljöpåverkan.
Statistik om utbetalningarna och därför även spendanalysen baseras på uppgifter från varje enskild organisation. Upphandlingsmyndigheten har dock inte haft kontroll över insamlingen (uppgifterna är insamlad av ett privat företag) och det finns därför en viss osäkerhet om urval och kvalitet i uppgifterna i ledet mellan källan (kommun och landsting) och myndigheten utöver de möjliga felkällor som annars finns. Detta är dock den statistik över utbetalningar till enskilda leverantörer som hittills har funnits. Momsavräkning är nödvändig men medför samtidigt en osäkerhet.
Vilken upplösning som data och statistik har är självfallet begränsad i olika utsträckning.
Miljöstatistik i överkant
Representativiteten i inköpskategorier och vissa antaganden vi tvingats göra kan ha medfört att vissa värden för miljöpåverkan kan vara högre i analysen än i verkligheten.
Miljöstatistik i underkant
Databaser med miljöstatistik och handelsflöden är inte heltäckande. Det är därför sannolikt så att en del av miljöstatistiken ändå är i underkant. En del data saknas exempelvis avseende viss import från Kina, där andelen kolbaserad el och värme är stor. Klimatpåverkan av landanvändning är inte heller inräknad. Rimlighetsbedömningar och känslighetsanalyser av olika värden har, som nämnts, därför genomförts under arbetet.
Biogena klimatpåverkande källor
Klimatpåverkan från biogena källor visas inte i analysen ännu. Biogena källor kan vara sådant som skogsavverkning, förbränning av biomassa i form av biogas eller ved. Det kan också vara klimatpåverkan från när biomassa bryts ned i avloppsslam eller när utdikning av våtmarker eller fuktig skogsmark innebär ökad nedbrytningstakt i jordlager.
Klimatpåverkande gaser når luften och bidrar till en ökad halt av dessa i atmosfären. Avseende halten av klimatpåverkande gaser i atmosfären spelar typen av källa ingen roll. Olika typer av biogena kolkällor har olika lång omloppstid. Det betyder att för viss typ av biomassa binds den CO2 som släppts ut i atmosfären efter det att biomassan skördats och förbrukats, tillbaka in i ny biomassa under loppet av något eller några år.
För annan typ biomassa sker återbindning mycket långsamt och kan sträcka sig över så lång period som 120 år eller längre. För att förhindra en ökning över två graders global medeltemperaturökning måste halterna i atmosfären minska inom en mycket kort tidperiod. För att neutraliseras biogen klimatpåverkan behöver korta omloppstider främjas.
För att kunna integrera biogena kolkällor i miljöspendanalysen skulle systemgränserna behöva ta hänsyn till biogena källors omloppstider. Här kan ytterligare undersökande arbete behövas.
Egenregi omfattas inte
Vissa varor, tjänster och entreprenader som i en organisation köps in, kan i en annan organisation vara sådant utförs i egen regi. Verksamheter där inte någon utbetalning har skett (exempelvis i egenregi) omfattas inte av miljöspendanalysen. Miljöspendanalysen kan därför inte användas till att jämföra olika organisationer. Självfallet innebär verksamhet i egen regi också miljöbelastning.
Analysen ger alltså en bedömning gjord utifrån tillgängligt underlag och resurser för att genomföra analysen. Upprepade studier kan förhoppningsvis förbättra både underlag, metod och bedömningar. Tolkning av resultaten måste därför ske med försiktighet.