Verktyg för miljöspendanalys av enskilda organisationer
Ett av syftena med miljöspendanalysen är att metoden ska vara praktiskt tillämpbar och kunna leda framåt i arbetet med att minska inköpens miljöbelastning. Dessa sidor vänder sig framför allt till inköpscontrollers, miljöstrateger, företag som erbjuder verktyg och tjänster för spendanalys samt upphandlare. Men de kan också vara av intresse för andra som är verksamma inom inköps- och miljöanalysområdet.
Innehåll på denna sida
Miljöspendanalysen baseras på forskning men är inte en vetenskaplig produkt. Miljöspendanalysen är ett försökt till tillämpning av resultat från forskning och utveckling inom livscykelanalyser och andra områden.
Vår miljöspendanalys är ett praktiskt analysredskap avsett att användas inom inköpsverksamhet. Vi gör därför inga anspråk på att analysen når upp till en hypotetisk bästa nivå. Däremot kan miljöspendanalysen bli en vetenskaplig produkt om den görs med vetenskapliga metoder.
Genom att publicera verktyg för miljöspendanalys öppnar vi också för en gemensam vidareutveckling av metoderna och användningen.
Om metoden
LCA-metoden är utvecklad för att kunna användas av enskilda organisationer som vill analysera inköpens klimatpåverkan. Den bygger på livscykelanalys, LCA, närmare bestämt en så kallad bokförings-LCA. En bokförings-LCA undersöker hur stor den faktiska miljöbelastning är, som kan kopplas geografiskt och tidsmässigt till en vara, tjänst eller entreprenad, under dess livscykel. Miljöbelastningen för varan eller tjänsten spåras och bokförs genom att följa värdekedjan.
I en LCA beräknas klimatpåverkan för en mängd, per kilo eller för en viss volym. För att kunna använda värdet i en inköpsanalys räknar vi om värden till klimatpåverkan per krona. För denna metod av miljöspendanalys har vi idag bara arbetat fram indikatorer för att beräkna klimatpåverkan. Klimatpåverkan räknas i form av de flesta typer av utsläpp av växthusgaser och uttrycks i kilo koldioxidekvivalenter.
Fortsatt metodutveckling bör syfta till att koppla samman miljöspendanalyser med elektroniska beställningssystem och integrera värden på miljöeffekter på artikelnivå. Värden kan då hämtas från LCA-baserade produktdeklarationer, så som EPD.
Miljöspendanalys - en metod för att analysera miljöpåverkan (rapport)
Kategoriarbete och spendanalys är beprövade metoder som bygger på approximationer och att stegvis införa allt fler förbättringar. Förbättringarna av inköpsarbetet bygger då på kunskap som är tillräckligt bra och får då inte hindras av att vi för tillfället inte hittat den “bästa” kunskapen.
En klassisk spendanalys kan genomföras i Excel, Access eller i något annat kalkylverktyg. Hur det går till att bygga upp en spendanalys från grunden beskrivs på vår webb.
Analysera inköpen med spendanalys
Det finns ett antal olika program och online-tjänster på marknaden som kan användas för spend- och andra inköpsanalyser. Fördelen med att använda sådana tjänster är att man samtidigt får tillgång till leverantörernas erfarenheter. Man kan också få en hel del av kategoriseringen eftersom andra kunders arbete och erfarenhet kan tas tillvara. Dessutom kan de vanligaste uträkningarna och analyserna ingå i tjänsten. Det dessa verktyg saknar är däremot en stringent integrerad analys för att undersöka inköpens miljöpåverkan.
Miljöspendanalysens verktygslåda
Verktygslådan för LCA-baserade miljöspendanalyser består av kategoristruktur (kategoriträd), klimatindikatorer, nomenklaturer samt olika fördelningsnycklar.
Kategoristrukturer för miljöspendanalys
För att genomföra en spendanalys behövs en kategoristruktur (kategoriträd) som beskriver organisationens inköp. Vi har för miljöspendanalysen arbetat fram en kategoristruktur men det finns andra sätt att strukturera olika inköpskategorier.
Har din organisation inte någon struktur redan så beskriver vi på webbplatsen hur det kan göras. Där visar vi några exempel på kategoriträd för miljöspendanalyser. I dessa kategoristrukturer, som är uppbyggda i Excel, har vi lagt in de klimatindikatorer som behövs för att kunna genomföra en miljöspendanalys.
Vi har byggt kategoristrukturerna så att det är möjligt att med eget arbete anpassa dessa till andra kategoristrukturer. Det bör också vara möjligt att med ledning av kategoristrukturen vi visar, överföra miljöindikatorerna till det egna kategoriträdet. Det bör också vara möjligt att med ledning av den kategoristrukturen vi visar, bygga in miljöindikatorerna i program och system för inköpsanalyser.
Klimatindikatorerna
Kärnan i miljöspendanalysen är miljöindikatorerna. För LCA finns det i dagsläget bara klimatindikatorer. När vi på dessa sidor skriver miljöindikatorer är det alltså synonymt med klimatindikatorer. Dessa ligger på nivå 4 i vår kategoristruktur. Det går i princip att bygga ut kategoristrukturen med fler underliggande nivåer, ända ned till artikelnivå. I följande avsnitt beskriver vi klimatindikatorerna och nivå 4 i kategoristrukturen samt kopplar den till nomenklaturerna CPV och UNSPSC.
Indikatorerna beskriver den klimatpåverkan som inköp av olika typer (inköpskategorier) kan ha. Vad klimatindikatorerna baseras på och hur de är uppbyggda beskrivs i rapporten Miljöspendanalys - metod för att analysera miljöpåverkan.
Klimatindikatorer i miljöspendanalysen (Excelfil för nedladdning)
Miljöspendanalys - metod för att analysera miljöpåverkan (rapport)
Miljöindikatorerna uttrycks som miljöpåverkan per krona. Indikatorerna ska alltså användas som multiplikatorer. För att få fram en indikation om vilken miljöpåverkan inköp en inköpskategori har ska därför inköpsvolymen (räknat i kronor exklusive moms) multipliceras med indikatorn (miljöpåverkan per krona).
Beräkning av miljöpåverkan
Inköpsvolym (kronor exklusive moms) * Miljöindikator (miljöpåverkan per krona) = Indikerad miljöpåverkan (exempelvis klimatpåverkan i CO2-e)
För att multiplikationen ovan ska fungera måste både varje inköpsvolym och varje miljöindikator vara kopplad mot en gemensam struktur. Strukturen utgörs av den kategoristruktur (kategoriträd) som är vald för att kategorisera de aktuella inköpen i inköpskategorier.
Vi har lagt in miljöindikatorerna i en kategoristruktur för att visa vad vi menar och för att underlätta tillämpningen. Kategoristrukturen vi presenterar miljöindikatorerna i är tänkta att hjälpa till för att också genomföra den nödvändiga kategoriseringen av inköpen.
Den som genomför en miljöspendanalys bör se till att indikatorerna kopplar mot en inköpskategori som beskriver ungefär samma nivå. Med det menar vi att en indikator och en inköpskategori någorlunda väl bör ha ungefär samma beskrivning, detaljrikedom i beskrivningen och omfattning. Den bör också ligga på ungefär samma detaljnivå eller på ungefär samma övergripande nivå.
Nivå 4 i kategoristrukturen har vi försett med koder från nomenklaturerna CPV och UNSPSC. En sådan kod kan följa med som information om den köpta varan eller tjänsten, exempelvis på en faktura eller i information om en artikel i ett elektroniskt beställningssystem. Har ett inköp försetts med en kod kommer en sådan kodning också att underlätta en automatiserad kategorisering av inköpet.
De miljöindikatorer vi tagit fram som är specifika för viss typ inköp har vi lagt på nivå 4 i kategoristrukturen.
Det kan redan här vara viktigt att påpeka att den nivå i kategoristrukturen som man lägger miljöindikatorerna på inte behöver vara den mest finupplösta/djupaste nivån i kategoristrukturen.
I LCA-versionen av miljöspendanalysen har vi valt att utgå från CPV-nomenklaturan som grund för att beskriva vad miljöindikatorerna ska representera, det vill säga vilken vara, tjänst eller entreprenad.
CPV-koderna och deras beskrivning har vi lagt på nivå 4. Det är den mest finupplösta nivån i CPV-nomenklaturan vi använt. På det viset kan en miljöindikator sökas, och en kategorisering också göras, genom att söka efter en CPV-kod alternativt beskrivningen av koden.
Eftersom CPV-koderna inte har en jämn nivå avseende detaljer – detaljrikedomen varierar mellan olika CPV-koder så har vi skapat en utbyggd version av CPV för att lösa de problem som nämnda ojämnheter för med sig. Den har vi försökt hålla så lik CPV-koderna som möjligt. Varför vi valt att utgå ifrån CPV-nomenklaturan och vad CPV är beskrivs utförligare i vår metodrapport.
Miljöspendanalys - en metod för att analysera miljöpåverkan (rapport)
Vi har matchat många av koderna på nivå 4 (utbyggd CPV) mot en UNSPSC-kod. Många av de utbyggda CPV koderna som vi gett UNSPSC-match har också en klimatindikator.
UNSPSC står för The United Nations Standard Products and Services Code och administreras av GS1 US på uppdrag av Förenta nationernas utvecklingsprogram (UNDP). UNSPSC är ett internationellt klassificeringssystem för varor, tjänster och entreprenader. Systemet är branschövergripande och har över 90 000 koder på lägsta nivån (olika versioner av UNSPSC har olika många koder). På det viset kan en miljöindikator sökas och en kategorisering också göras genom att söka efter en UNSPSC -kod eller UNSPSC-kods beskrivning.
Att matcha UNSPSC mot CPV är görligt men det finns vissa behov av att överbrygga glappet mellan nomenklaturerna. Dels är CPV-kodningen i sig, som vi nämnt, ojämn. Vissa koder beskriver en mycket detaljerad nivå, ganska nära artikelnivå, medan andra ligger på en väldigt övergripande nivå. UNSPSC nomenklaturan har i många fall en jämnare nivå. Dels saknas miljöperspektiven i nomenklaturerna.
De LCA-baserade miljöindikatorer kan beskriva i stort sett alla typer av miljöpåverkan som går att beräkna i en LCA. I dagsläget finns dock bara indikatorer för klimatpåverkan.
Klimatpåverkan beskrivs med enheten kilo koldioxidekvivalenter och klimatindikatorn är (kg CO2-e/krona). Ungefär 1330 kategorier på nivå 4 har en klimatindikator. Alla värden är dock inte unika.
Ännu har vi inte kunnat förse alla CPV-koder med specifika indikatorvärden. Vi har därför valt ut ett indikatorvärde på nivå 4 och antagit detta som ett värde som vi kan använda som default. Defaultvärden har vi lagt på nivå 3. Om det inte finns en inköpsvolym som är specificerad på nivå 4 så används defaultvärdet på nivå 3 för beräkning av miljöpåverkan för inköpsvolymen.
Klimatindikatorer i miljöspendanalysen (Excelfil för nedladdning)
Fördelningsnycklar
Fördelningsnycklar finns i nuläget bara för LCA-versionen av miljöspendanalys. En fördelningsnyckel behövs när en inköpskategori, på den nivå i kategoristrukturen som indikatorerna finns, inte representerar inköpen tillräckligt väl ur miljöhänseende. För vissa kategorier kan eller bör inköpssumman flyttas, från den nivå i kategoristrukturen som miljöindikatorerna finns på, till en fördelningsnyckel.
Inom vissa kategorier finns väldigt stora spann mellan de ingående varorna och tjänsternas klimatpåverkan. Som exempel kan nämnas fordonsbränsle. Fordonsbränsle kan bestå av allt från biogas med mycket liten klimatpåverkan (netto) till fossil diesel och bensin där sistnämnda har högst klimatpåverkan.
Fördelningsnycklar finns att ladda ner som Excel-filer.
Fördelningsnycklarnas princip
I fördelningsnyckeln fördelas den överflyttade inköpssumman till ett antal poster. Inköpssummorna kan fördelas procentuellt till de olika posterna med automatik. Den procentuella fördelningen bör baseras på statistik av på tidigare inköp. Livsmedelsnyckeln är ett sådant exempel.
Inköpssummorna kan också fördelas genom att procentsatserna ställs in manuellt för de olika posterna. Det passar för områden där köparen har mer information om de egna specifika inköpen, exempelvis som ofta är fallet för fordonsbränslen.
För de poster som ingår i respektive fördelningsnyckel finns ett antal miljöindikatorer preciserade.
Den del av inköpssumman (kr) som fördelas till en post multipliceras med respektive miljöindikator (exempelvis kg CO2-e/kr). Summan blir en miljöpåverkan (exempelvis kg CO2-e) per post.
Efter beräkningen summeras miljöpåverkan för de olika posterna och flyttas därefter tillbaka till kategoristrukturen (spendanalysen). I kategoristrukturen (spendanalysen) kan det framräknade värdet av miljöpåverkan summeras med värden för miljöpåverkan från andra inköpskategorier.
Många kommuner inte har detaljerad information om livsmedelsinköpen. Därför har vi som en del av vårt stöd köpt information om livsmedelsinköp från ett stort antal kommuner och regioner. Den statistiken använder fördelningsnyckeln för att beräkna klimatpåverkan från ett antal olika typer av livsmedel. Information om källor finns i filen om fördelningsnyckeln för livsmedel.
De olika typerna av livsmedel utgör poster i fördelningsnyckeln. När en miljöspendanalys görs bör den totala inköpssumman för livsmedel lyftas in i fördelningsnyckeln. Fördelningen på de olika posterna sker då automatiskt.
Livsmedel är ett exempel på en inköpskategori där många andra kommuner och regioner har mer detaljerad information. Finns sådan information den kan användas för att ställa in fördelningsnyckeln för livsmedel så att den beräknade miljöpåverkan från inköp av livsmedel blir mer representativ för hur inköpen ser ut. Fördelningsnyckeln ställs in genom att procentsiffran för fördelningen ändras.
Observera att indelningen av livsmedel i olika typer av underkategorier, varugrupper, och poster kanske inte stämmer överens med hur era livsmedelsinköp är uppdelade. Då kan en matchning mellan de olika sätten att dela upp livsmedel behövas.
Ett område där mer information kan finnas är fordonsbränslen. Ofta undersöker många offentliga organisationer hur stor andel av olika drivmedel som köps in. Sådan information kan användas för att ställa in fördelningsnyckeln så att den beräknade miljöpåverkan från kategorier som samlar fordonsbränsle blir mer representativ för hur inköpen ser ut.
Fördelningsnyckeln är nu inställd på 50 procent fossil bensin och 50 procent fossil diesel. Det är för att betona hur viktigt det är att organisationen arbetar aktivt med inköpskategorin fordonsbränsle så att fördelningen speglar de verkliga inköpen. Fördelningsnyckeln ställs in genom att procentsiffran för fördelningen ändras.
Värden för följande bränslen finns med i fördelningsnyckeln. Observera att värden utan förbränning också finns med. Värden utan förbränning ligger dock som en information vid sidan av beräkningen. På grund av avsaknad av data baseras värde för biogas på värdet för biodiesel.
Bränsle som finns med i fördelningsnyckeln
Bensin, fossil, klimatpåverkan beräknad inklusive användning. Svensk pliktkvotsinblandning av etanol.
Diesel, fossil, klimatpåverkan beräknad inklusive användning.
Fossilgas, så kallad naturgas klimatpåverkan beräknad inklusive användning.
E85, klimatpåverkan beräknad inklusive användning
Biodiesel, klimatpåverkan beräknad inklusive användning
Diesel 50 %, HVO (50 % förnybart) klimatpåverkan beräknad inklusive användning
Biogas, värde baserat på biodiesel, klimatpåverkan beräknad inklusive användning. Vid uppdatering bör värde för substrat från vallodling & reströtning beräknas.
Vätgas, baserad på att el för framställning kommer från solceller
Ett annat exempel på områden där mer information kan finnas är inköp av bränsle för uppvärmning av fastigheter. Ofta undersöker många offentliga organisationer hur mycket och vilken typ av bränsle som köps in för uppvärmning. Sådan information kan användas för att ställa in fördelningsnyckeln så att den beräknade miljöpåverkan från kategorier som samlar bränsle för uppvärmning av fastigheter blir mer representativ för hur inköpen ser ut. Fördelningsnyckeln är nu inställd på 50 procent fossil olja och 50 procent träpellets (ny råvara). Det är för att betona hur viktigt det är att organisationen arbetar aktivt med inköpskategorin bränsle för uppvärmning så att fördelningen speglar de verkliga inköpen. Fördelningsnyckeln ställs in genom att procentsiffran för fördelningen ändras.
Värden för följande bränslen finns med i fördelningsnyckel. På grund av avsaknad av data baseras värde för biogas på värdet för biodiesel. För att hantera större prisförändringar har vi infört en möjlighet till justering av prisökningar i fördelningsnyckeln.
Bränsle som finns med i fördelningsnyckeln (beräkning inkl. användning)
Kolbränsle, stenkol
Trä bränsle, ny råvara
Träbränsle, spill från sågverk och liknande
Torv
Eldningsolja, med låg svavelhalt
Fossilgas, så kallad naturgas
Biogas, värde baserat på biodiesel. Vid uppdatering bör värde för substrat från vallodling och reströtning beräknas.
En övervägande del av fastigheter i tätorter värms av fjärrvärme som alstras genom förbränning av olika slags material. Det kan vara avfall och det kan vara fossila bränslen så som fossil gas och olja eller pellets av trä eller annat biobaserat material.
En del värmeverk förbränner fossil gas eller biogas. Avfall som förbränns består bland annat av hushållsavfall varav mycket av importeras. En del av hushållsavfallet består av plast baserat på produkter av fossila olja. På en del orter består fjärrvärmen också av värme från omhändertagen spillvärme från industrier eller avloppsreningsverk. Klimatpåverkan kan variera mycket beroende på vilket material som förbränns och om det är spillvärme som omhändertas eller om el alstras (kraftvärmeverk) samtidigt.
Värden för olika bränslen, eller mixar av fjärrvärme, finns med i fördelningsnyckeln. Här räknas endast värmeproduktion, inte om el alstras samtidigt.
”Göteborgsmixen” består av stor andel spillvärme. Fördelningsnyckeln är nu inställd på 100 procent svensk mix.
För att hantera större prisförändringar har vi infört en möjlighet till justering av prisökningar i fördelningsnyckeln.
Fjärrvärme som finns med i fördelningsnyckeln
Svensk genomsnittlig mix
Göteborgsmix
Biobränslepellets, hushåll
Biobränslepellets, industri
El kan medföra olika stor miljöpåverkan beroende på hur elen har alstrats. Av den anledningen finns en även fördelningsnyckel för inköp av el.
Har köparen information om elens ursprung kan informationen användas för att ställa in fördelningsnyckeln så att den beräknade miljöpåverkan från kategorin ”inköp av el” blir mer representativ för hur miljöpåverkan av inköpen ser ut.
Fördelningsnyckeln är nu inställd på 100 procent Nordisk el, residualmix, ej hushåll, vilket har störst miljöbelastning av samtliga alternativ. Det är för att betona hur viktigt det är att organisationen arbetar aktivt med inköpskategorin el så att fördelningen speglar de verkliga inköpen. Fördelningsnyckeln ställs in genom att procentsiffran för fördelningen ändras.
Värden i fördelningsnyckeln finns för el med följande ursprung.
El som finns med i fördelningsnyckel
Svensk elmix, mindre än 1 KW, hushåll
Svensk elmix, mellan 1 kW - 60 kW, icke hushåll
Nordisk elmix, residualmix, mindre än 1 kW, hushåll
Nordisk elmix, mellan 1 kW - 60 kW, icke hushåll
Ursprungsmärkt förnybar mix, vatten 60%, vind 39,75% sol 0,25%, ungefär motsvarande "Bra Miljöval"
Ursprungsmärkt vatten (befintligt, ej nybyggt kraftverk)
Ursprungsmärkt vind
Solcellsanläggning
Prisutvecklingen på el var länge relativt långsamt ökande men under 2021 har priset på el ökat rejält från det att underlaget togs fram. Från oktober 2019 till oktober 2021 ökade producentpriserna med cirka 16,7 procent i producentled (med avgränsning enligt tabellen nedan). Priserna förändrades olika mycket beroende på typ av kund och vilket el-område som kunden tillhör.
Producentpris el | 2019 oktober | 2021 oktober |
---|---|---|
35.14 Handel med elektricitet | 140,7 | 157,4 |
Beräkning av prisökning mellan oktober 2019 och oktober 2021:
Prisökningen var: (157,4 – 140,7) = 16,7 avrundat till procent.
Producentprisindex efter marknad och produktgrupp SPIN publiceras i SCB:s statistikdatabas.
Den som använt UNSPSC eller CPV som kategorisering kan i vissa fall behöva se över hur inköpssummor har kategoriserats. Dels beror det på att miljöperspektiven i nomenklaturerna saknas, dels, och till största delen, beror det dock på vilken nivå i UNSPSC eller CPV som kategorisering är gjord. Är kategoriseringen av en inköpssumma gjord på en hög eller övergripande nivå kan den nivån innehålla olikartade typer av inköp. Det kan då vara för otydligt kategoriserat för att få en någorlunda rättvisande miljöspendanalys. För att få en mer rättvisande analys bör sådana summor kategoriseras till en mer detaljrik nivå.
I tabellen nedan ger vi exempel på principen för hur en sådan fördelningsnyckel kan se ut. Som framgår av tabellen beror behovet av fördelningsnyckel, eller behovet av en mer noggrann kategorisering av inköpet, av hur noggrant kategoriseringen av inköpssumman är gjord.
UNSPSC-kod | UNSPSC-text | Fördelning på nedan |
---|---|---|
83000000 | Samhällsservice och allmännyttiga tjänster |
Elektricitet Fjärrvärme Tele Avlopp Vatten Drift av infrastruktur |
83100000 | El, tele och VVS |
Elektricitet Tele Avlopp Vatten |
I exemplet är vissa inköp kategoriserade på UNSPSC-kod 83000000 Samhällsservice och allmännyttiga tjänster. Efter att ha sett vilken verksamhet som gjort inköpen kan flera olika tjänster och varor döljas under koden. För att få en mer rättvisande miljöspendanalys bör sådana summor kategoriseras till en mer detaljrik nivå.
Nästa nivå i UNSPSC beskriver exempelvis 83100000 El, tele och VVS. Denna innehåller också underkategorier som har mycket varierande miljöbelastning. För att få en mer rättvisande miljöspendanalys bör sådana summor kategoriseras till en mer detaljrik nivå. Förbättringen kan ske genom en omkategorisering eller genom att en fördelningsnyckel byggs upp. Nycklar behöver då bara omhänderta de fall där kategoriseringen är för otydlig.
Vi har inte publicerat någon fördelningsnyckel som hanterar denna typ av fördelning. I princip är denna typ av fördelningsnyckel dock inte annorlunda än vanligt förekommande fördelningsnycklar som finns i system för spendanalys. Då avser vi fördelningsnycklar för kategorisering av inköp från exempelvis större leverantörer som har en mängd olika tjänster eller varor.
Beräkningssteg
För att genomföra en miljöspendanalys behövs indata i form av uppgifter över utbetalningar (summa kronor exklusive moms) till leverantörer. Indata måste matchas mot kategoriseringen i det aktuella kategoriträdet. Kategoriseringen bör ske på den nivå som miljöindikatorn finns. Kategoriseringen görs med hjälp av CPV-kod eller UNSPSC-kod.
Exempel på kategori och underliggande kategorier | Kod från nomenklatur | Miljöindikator | Inköpsvärde (exklusive moms) | Miljöpåverkan för inköpen |
---|---|---|---|---|
Nivå 1: Utrustning och material | Finns ej | Ingen | aggregerat från underliggande kategorier | aggregerat från underliggande kategorier |
Nivå 3 alternativ A: Fastighets-, bygg- och anläggningsmaterial | Finns ej | Ingen | aggregerat från underliggande kategorier | aggregerat från underliggande kategorier |
Dörrar (nivå 4) |
UNSPSC 441820 eller CPV 44221200–7 |
Miljöindikator (klimatpåverkan/ krona) |
Summa kronor av ”Dörrar” | Resultat miljöpåverkan av inköp av kategorin på nivå 4 |
Cement (nivå 4) | UNSPSC 30111601 eller CPV 44111200-3 |
Miljöindikator (klimatpåverkan/ krona) |
Summa kronor av ”Cement” | Resultat miljöpåverkan av inköp av kategorin på nivå 4 |
Nivå 3 alternativ B: Fastighets-, bygg- och anläggningsmaterial | Finns ej | Defaultvärde med antagen miljöindikator (klimatpåverkan/ krona) |
Summa kronor av inköp på nivå 4 | Resultat miljöpåverkan av inköp av kategorin på nivå 3 |
Exempel på beräkning
Miljöindikatorn på nivå 4 multipliceras med inköpsvärdet på samma nivå. För högre nivåer i så beskrivs miljöpåverkan genom att summan för klimatpåverkan aggregeras uppåt i kategoriträdet.
När det inte finns en miljöindikator för den specifika UNSPSC- eller CPV-koden ska i stället den miljöindikator som anges som defaultvärde för den aktuella kategorin användas för beräkning av miljöpåverkan. Defaultvärden har vi lyft till nivå tre i kategoristrukturen.
Inköpsvärden per kategori och den beräknade miljöpåverkan för inköpen per kategori summeras från underliggande nivåer och uppåt i kategoristrukturen.
För en inköpskategori på nivå 3 består således beräknad miljöpåverkan av en summering av de värden för miljöpåverkan som finns för de underliggande kategorierna (nivå 4) eller av summering för underliggande kategorier plus defaultvärde eller endast defaultvärde.
Om det inte finns en inköpsvolym på nivå 4 används defaultvärdet för beräkning av miljöpåverkan för inköpsvolymen. Det är då inköpsvärde på nivå 3 som ska användas.
För en inköpskategori på nivå 2 består således inköpsvärdet av en summering av de inköpsvärden som finns för de underliggande kategorierna (nivå 3).
För en övergripande inköpskategori (nivå 1) består således inköpsvärdet av en summering av de inköpsvärden som finns för de underliggande kategorierna (nivå 2).
I miljöspendanalysen ska skatter, moms och avgifter inte beräknas som en miljöbelastning.
Finns möjlighet att beräkna miljöbelastningen mot nettobeloppen, det vill säga fakturabelopp utan skatter, moms och avgifter, så är det att föredra. I andra fall kan undersökas om skatter, moms och avgifter kan avräknas med procentbelopp från fakturerad bruttosumma eller på annan väg avräkna dessa belopp.
Momsproblematiken hanteras bäst och blir mest exakt om miljöbelastningen beräknas på fakturans nettosumma (summan exklusive moms). I andra fall kan momsen räknas av schablonmässigt med antagna momssatser på så varugruppsnära nivå som möjligt för olika inköpskategorier.
En krediterad summa kan innebära ett återtag av en vara, vilket då innebär att varan inte används av köparen. Det innebär att köparen kanske inte bör belastas med varans miljöpåverkan. I nämnda fall bör, om man ska vara mycket noggrann, transporternas miljöpåverkan ändå belasta köparen men det är komplicerat att uppnå.
Rättelser av felaktiga faktureringar finns också bland kreditbeloppen. Dessa typer av krediteringarna utgör sannolikt inga större problem i miljöspendanalysen eftersom de negativa summorna för miljöbelastning som uppstår i krediteringen i slutänden tar ut den felaktiga påförda miljöbelastningen. Om hanteringen av kreditbelopp är sådan att kreditbeloppen hamnar under en annan inköpskategori än där den ursprungliga fakturan lagts kan det dock ge en skev bild av miljöbelastning mellan de olika kategorierna.
En krediterad summa kan emellertid även betyda att varan används av köparen men att köparen av någon anledning ändå får ”pengar tillbaka”. I sådana fall bör köparen, om det är praktiskt möjligt att genomföra, belastas med varans miljöbelastning.
Hanteringen bör ske utifrån hur stor påverkan krediten har på en inköpskategoris totala miljöbelastning. Har den betydande påverkan bör det undersökas om det trots krediteringen bör ligga kvar en miljöbelastning på kategorin. Med betydande påverkan menas då att om krediteringen ändrar prioriteringsordningen.
Artikelspecifika värden i miljöspendanalys
Miljö- och klimatindikatorerna ligger inte på den djupast möjliga nivån i kategoristrukturen. Djupast rimliga nivå i en kategoristruktur för spendanalys bör vara artikelnivå. Det förutsätter effektiva digitaliserade verktyg och digitaliserad e-handel för att hantera så mycket information. I många program för spendanalyser bör det också vara möjligt att redan nu, eller som en utveckling av dessa, koppla ihop inköpskategorierna med information på artikelnivå. Information på artikelnivå finns exempelvis i elektroniska beställningssystem. Möjligheten att koppla ihop information på artikelnivå till mer övergripande nivåer finns redan i BI-system.
Den version av miljöspendanalys som passar bäst för koppling mot artikelnivå är LCA-versionen. Det beror på att systemgränserna och perspektiven i den är liknar de som finns i standardiserade, tredjepartsverifierade miljövarudeklarationer, så som EPD:er. Sådana deklarationer tas fram för specifika varor eller tjänster och visar den specifika varans eller tjänstens miljöbelastning.
Genom att använda information i miljövarudeklarationer kan köparen i teorin:
- ställa krav i upphandlingen på att en produkt inte får ha en miljöbelastning högre än en viss mängd (exempelvis högst tillåtna kg CO2-e)
- följa upp att kravet stämmer, genom att miljövarudeklarationen kontrolleras
- när avrop/beställningar görs i beställningssystem, mellan samma typ av produkt göra sitt val baserat på vilken av dessa som leder till minst miljöpåverkan (exempelvis kg CO2-e)
- beräkna vilken miljöbelastning de köpta produkterna har lett till
- se hur köparnas val kan ändra inköpens miljöpåverkan
Svårigheten i dagsläget är bristen på standardiserade, tredjepartsverifierade miljövarudeklarationer. För att beräkna vilken miljöbelastning de köpta produkterna har lett till så löser miljöspendanalysens miljöindikatorer behovet av information. Indikatorerna kommer att behöva finnas till dess bristen på miljövarudeklarationer är borta.
I ett system för spendanalys, eller i ett BI-system, kan miljöinformation på artikelnivå – från standardiserade, tredjepartsverifierade miljövarudeklarationer – föras uppåt till mer övergripande nivåer i systemet. Genom aggregering av värden från miljövarudeklarationer kan miljöbelastningen som är framräknad med hjälp av miljöindikatorerna successivt ersättas. Värdet för miljöbelastning för en inköpskategori kommer att bestå av värdet från ett antal miljövarudeklarationer plus värdet som är framräknat utifrån miljöindikatorn (för de produkter som inte har en miljövarudeklaration). Ju fler produkter som har en miljövarudeklaration desto mindre beror miljöspendanalysen på miljöindikatorn.
Exempel på kategori och underliggande kategorier | Kod från nomenklatur | Miljöindikator | Inköpsvärde (exklusive moms) | Miljöpåverkan för inköpen |
---|---|---|---|---|
Överliggande kategorinivåer (närmast nivå 3) |
Finns ej | Ingen | Ingen | Aggregerat från underliggande kategorier |
Dörrar (nivå 4) |
UNSPSC 441820 eller CPV 44221200–7 |
Miljöindikator (klimatpåverkan/ krona) |
Summa kronor av ”Dörrar” | Beräkning av Miljöbelastning för kategorin dörrar |
Eventuell mellanliggande nivå, varugrupp | UNSPSC 441820 | Ingen | Ingen | Aggregerat från underliggande kategorier |
Artikelnivå | UNSPSC 441820 och artikelnummer | Standardiserad miljövarudeklaration (klimatpåverkan kg per artikel) | Antal artiklar | Summa miljöpåverkan av inköp av artiklar |
Princip för beräkning av miljöbelastning
Miljöindikator x Summa kronor av ”Dörrar"
-
Miljöindikator x Summa kronor av ”Dörrar” (där ett värde från en standardiserad miljövarudeklaration finns)
+
Summa av miljöpåverkan av inköp av artiklar med standardiserad miljövarudeklaration (för artiklar som finns under kategorin ”Dörrar”)
=
Summa miljöbelastning för kategorin dörrar
Om digitalisering av handelsinformation ska kunna ske fullt ut behöver information om den specifika artikeln kunna överföras till elektroniska beställningssystem eller andra system som ingår i e-handel. Standardiseringsarbete pågår inom SFTI och Peppol för att ange hur det ska gå till och vilka format som ska råda. Än pågår inget standardiserande arbete för att överföra miljöinformation till elektroniska beställningssystem eller andra system som ingår i e-handel eller till system för spendanalys.
Genom arbetet med miljöspendanalys har erfarenheter vunnits om vilken typ av information som behöver överföras. Det som behövs är LCA-baserad information om olika typer av miljöpåverkan som artikeln orsakar. Sådan information finns i exempelvis standardiserade miljövarudeklarationer.
Utöver ovan kan det också vara information om artikeln är bedömd genom någon märkning, exempelvis en miljömärkning av livsmedel eller ett bedömningssystem för byggvaror. Det kan också vara information om artikeln uppfyller något av Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskrav, det är främst aktuellt för livsmedelsprodukter. Informationen bör vara kopplad inte bara mot leverantörens egen specifika artikelnumrering utan också mot någon annan mer generell klassificering, så som UNSPSC, CPV, KN eller annan.
Informationsbärare i det digitala informationsflödet behöver vara kopplad till det flöde som förser e-beställningssystemet eller fakturasystemet med information. Som informationsbärare på den fysiska varan kan streckkoderna GTIN fungera.
I Excelfilen visas en tabell för information som kan behövas. Upphandlingsmyndigheten har även tidigare lyft behovet av ett standardiserande arbete för miljöinformation i e-handel. Tabellen är därför bara ett exempel.
Miljöinformation om artiklar och tjänster vid e-handel (Excelfil för nedladdning)
Mängden information kan tyckas stor men kapaciteten i systemen utvecklas. Det är rimligt att anta att möjligheten att hantera, bearbeta och analysera datamängder kommer öka med ökad utveckling av maskinläsning och artificiell intelligens inom allt fler områden.
Tolkning av resultat
Miljöspendanalysen indikerar en miljöpåverkan, det vill säga den ska ses som riktningsvisare snarare än uppmätt och verifierat utfall.
Att miljöbelastningen är per pris och inte per massa eller rymdvolym betyder att det är svårt att jämföra samma varas eller tjänsts miljöbelastning per krona med miljöbelastning per kilo eller liter eller annat för samma vara eller tjänst. Klimatindikatorer per krona har visat sig svåra att jämföra direkt med varandra på grund av denna matematik.
Vid osäkra prisförhållanden måste omräkning till för att göra det möjligt. Poängen med miljöspend är emellertid inte jämförelser mellan klimatindikatorerna i sig utan mellan olika inköpskategoriers totala klimatpåverkan.
Att miljöbelastningen är per pris innebär också att en vara eller tjänst som är billigare än vad modellen antagit kan ge som resultat i analysen att miljöpåverkan ser ut att vara mindre än den egentligen är.
Motsatt förhållande råder också; att en vara eller tjänst som är dyrare än vad modellen antagit kan ge som resultat i analysen att miljöpåverkan ser ut att vara högre än den egentligen är.
Vid tolkning av analyser av den egna inköpsvolymen behöver den som genomför analys och tolkning ha en förståelse av denna inneboende matematik. Det är också viktigt med en förståelse för att metoden är byggd för användas upprepade gånger och utifrån ständigt ökande kunskap om de egna förhållandena inom de olika inköpskategorierna.
Att miljöbelastningen är per pris innebär att mycket stora prisförändringar kommer att påverka resultatet. En billigare vara än vanligt kan ge som resultat i analysen att miljöpåverkan ser ut att ha minskat. Men det är självfallet inte billigare inköpspriser som ger minskad miljöpåverkan utan helt andra faktorer.
För att undanröja prisproblematiken behövs regelbundna uppdaterade nyckeltal till miljöspendverktyget eller en utveckling med koppling direkt mot LCA så nära artikelnivå som möjligt.
Implementering och checklista
Vi redogör här kortfattat för de steg som kan behövas för att implementera miljöspend i ett system för spendanalys eller i ett BI-system. Vi ger inte några djupgående IT-tekniska eller programbaserade beskrivningar eller råd, bland annat eftersom system kan vara olika utformade. Följande checklista är ett exempel på implementeringens olika steg. Processen måste anpassas till de organisationer som ska genomföra implementeringen och till de system som miljöspendanalysens funktioner ska införas i. Anpassningar kan behöva göras till eventuella standarder eller ledningssystem.
- Informera ledningen och deltagande chefer om vad miljöspendanalysen är och den tänkta effekten i slutledet. Förankra och få ledningens och chefers beslut.
- Identifiera personer och roller som behöver delta, exempelvis miljöstrateg, inköpsanalytiker, IT-strateg, IT-arkitekt, tjänste-/IT-utvecklare, person ansvarig för e-handel och ekonomicontroller.
- Informera de olika rollerna om vad miljöspendanalysen är och hur analysresultaten är tänkta att användas och den tänkta effekten i slutledet.
- Identifiera vilka systemleverantörer som berörs och behöver involveras. Informera deltagande personer från systemleverantörer om vad miljöspendanalysen är och hur analysresultaten är tänkta att användas och den tänkta effekten i slutledet.
- Utbilda med stöd av denna tillämpningsbeskrivning deltagande personer och roller om miljöspend. Syftet är att de ska förstå vad som behövs för en integrering av miljöspendens funktioner i BI-verktyg eller i system för spendanalys.
- Sätt mål för införandet. Undersök om kopplingar till artikelnivå är möjlig och kan ingå i målen.
- Bestäm vilka typer av analyser som ska genomföras. Exempelvis påverkan per kategori (på olika nivåer), per leverantör, per köpare i egen organisation, per månad, per leverans, störst miljöpåverkan alla kategorier på nivå 4 och så vidare.
- Matcha miljöspendanalysens kategoristruktur på nivå 4 mot den använda aktuella kategoristrukturen eller mot de nomenklaturer eller andra klassificeringar som det aktuella systemets kategoristruktur är uppbyggt mot. De andra nivåerna i miljöspendens kategoriträd samt UNSPCS och CPV-koders beskrivningar används som stöd och vägledning för matchningen.
- Bestäm hur skatter, avgifter och moms ska hanteras så att inte dessa beläggs med en miljöbelastning.
- Bestäm hur krediteringar ska hanteras för att undvika att dessa snedvrider miljöberäkningarna.
- Bestäm vilka fördelningsnycklar som ska användas och hur beräkningsflödens ska byggas upp.
- Integrera miljöindikatorerna som multiplikatorer i systemet på den nivå som identifierats i matchning som gjorts.
- Byggd upp rapportfunktioner.
- Genomför tekniska funktionstester och känslighetsbedömningar.
- Genomför funktionstester av miljöspendanalyser på underlag från verkliga inköp och gör tolkningar av resultat och rimlighetsbedömningar.
- Upprätta och besluta om förvaltning och utveckling.
- Besluta om skarp drift.
Nu kan miljöspendfunktionen erbjudas som en del i hållbarhetsarbetet, till kunder eller systemanvändare. Glöm inte att informera om vad den syftar till och hur den kan användas. Sammanställ erfarenheter av arbetet och av resultatet, dela gärna med er till Upphandlingsmyndigheten med förslag på utveckling eller förbättringar.