Krav på systematiskt miljöledningsarbete
När det som upphandlas har en stor miljöpåverkan kan det vara relevant att ställa krav på att leverantören ska arbeta strukturerat och systematiskt för att förbättra sin miljöprestanda vid utförandet av kontraktet.
Innehåll på denna sida
Denna sida berör standarder eller standardavtal
Innehållet på denna sida har inte uppdaterats efter Konkurrensverkets ställningstagande 2024:1 om kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokument, som berör användningen av standarder och standardavtal i offentlig upphandling. Kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt
- lagen om offentlig upphandling (LOU)
- lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF)
Olika möjligheter att ställa krav på systematiskt miljöledningsarbete
Det finns olika möjligheter att ställa krav på systematiskt miljöledningsarbete i leverantörskvalificeringen. Att ställa sådana krav kan vara proportionerligt beroende på kontraktets miljöpåverkan och vilka andra miljökrav som ställs.
Sådana krav kan ställas som krav på att leverantören antingen har ett certifierat miljöledningssystem eller att leverantören har förmåga att vidta miljöskyddsåtgärder, utan att kräva en certifiering.
Vilket alternativ som är mest ändamålsenligt kan bero på bland annat kontraktets värde och omfattning och hur leverantörsmarknaden ser ut.
Vad är ett miljöledningssystem respektive miljöledningsstandard?
Ett miljöledningssystem är ett verktyg för att arbeta strukturerat och systematiskt för att förbättra en organisations miljöprestanda. Genom att tillämpa ett miljöledningssystem kan organisationen göra stegvisa förbättringar med hjälp av planering, åtgärder och uppföljning. Ett exempel på ett miljöledningssystem är EU:s frivilliga miljölednings- och miljörevisionsordning Emas.
En miljöledningsstandard har utfärdats av ett officiellt standardiseringsorgan, som exempelvis ISO – Internationella standardiseringsorganisationen. Ett exempel på en miljöledningsstandard är ISO 14001.
Krav på ett certifierat miljöledningssystem
I vissa fall, där kontraktets utförande har stor miljöpåverkan, kan det vara lämpligt att ställa krav på att leverantören styrker att den har ett certifierat miljöledningssystem genom att lämna ett intyg om detta. Det ska ske i samband med kvalificeringen i upphandlingen. Det finns särskilda bestämmelser om det i upphandlingslagarna.
Krav på att leverantören vidtar miljöskyddsåtgärder, utan att kräva en certifiering
Det kan ibland vara mer lämpligt att i leverantörskvalificeringen ställa krav på att leverantören ska ha förmåga att vidta miljöskyddsåtgärder, utan att kräva en certifiering.
Den upphandlande organisationen kan göra detta genom att
- ställa krav på miljöledningssystem utan krav på certifiering
- ange vilka minimikrav som ska uppfyllas
Mer information om krav i dessa avseenden finns nedan.
Upphandlande organisationer har möjlighet att begära att en leverantör tillämpar ett miljöledningssystem, utan att kräva någon certifiering. I dessa fall kan leverantörer styrka att de uppfyller kravet genom att till exempel redogöra för sina metoder och rutiner i enlighet med ledningssystemet.
Det finns exempel på sådana miljöledningskrav i vissa av hållbarhetskriterierna i vår kriterietjänst:
- bygg- och fastighet
- persontransporter
- städtjänster.
Det är också möjligt att ange vilka minimikrav som leverantören ska uppfylla för att säkerställa att denne har den tekniska och yrkesmässiga kapacitet som krävs för att vidta miljöskyddsåtgärder vid utförandet av det kommande kontraktet, utan att kräva att leverantören tillämpar ett miljöledningssystem. I dessa fall kan leverantörerna använda olika former av bevis för att visa att de uppfyller kraven. En bedömning om leverantören uppfyller kraven utifrån hur minimikraven är formulerade i upphandlingsdokumenten behöver göras i varje enskilt fall.
Exempel på miljöledningssystem
Den vanligaste standarden att certifiera sitt miljöledningssystem enligt är den internationella standarden ISO 14001. Emas är EU:s frivilliga miljölednings- och miljörevisionsordning och baseras på kraven i ISO 14001.
Emas är en frivillig EU-förordning för miljöstyrning och miljörevision med syfte att minska en organisations miljöbelastning. Emas baseras på kraven i ISO 14001, men innehåller även krav om en öppet publicerad och granskad miljöredovisning. Emas inbegriper även att man ska beakta underleverantörernas miljöpåverkan, det vill säga inköpens roll.
Emas-förordningen kräver att certifiering sker av ett ackrediterat organ (eller i vissa fall av ett licensierat organ). Det framgår av artikel 20 i förordningen.
Efter en godkänd miljörevision registreras miljöledningssystemet hos ett nationellt registreringsorgan. I Sverige är det Naturvårdsverket.
Vägledning om Emas på Naturvårdsverkets webbplats
Emas på EU-kommissionens webbplats (läs bland annat om fakta och statistik om Emas-registreringar).
ISO 14001 innehåller inga absoluta krav eller mått på miljöprestanda och kan därmed tillämpas av de flesta typer av organisationer. Basnivån för kraven i ISO 14001 är att en organisation arbetar med att förebygga negativ miljöpåverkan och att uppfylla nationell miljölagstiftning. Standarden ställer även krav på kontinuerligt arbete med målsättningar och ständiga förbättringar av organisationens miljöpåverkan. Organisationen ska också styra och kontrollera de miljöaspekter som bedömts ha stor miljöpåverkan i verksamheten.
Det finns ett antal oberoende organ som är ackrediterade för certifiering enligt ISO 14001. Observera att standarden inte kräver att en certifiering ska utfärdas av ett ackrediterat organ (se punkt 0.5 (sidan vii) i ISO 14001:2015, vilket är den senaste versionen av standarden). Om en upphandlande organisation ställer krav på certifierat miljöledningssystem i en upphandling är det därför viktigt att säkerställa att certifiering har skett av ett ackrediterat organ.
Några andra exempel på miljöledningssystem är byggbranschens lednings- och produktcertifieringssystem BF9K, ledningssystemet FR2000 och Svensk Miljöbas.
Tänk på att varken BF9K, FR2000 eller Svensk Miljöbas har som krav att en certifiering ska utfärdas av ett organ som är ackrediterat av Swedac eller annat likvärdigt ackrediteringsorgan inom EES. Det innebär att det inte är möjligt att ställa krav på en certifiering enligt dessa miljöledningssystem vid upphandling, eftersom det enligt upphandlingsreglerna i så fall krävs att certifieringen har utfärdats av ett ackrediterat organ.
Tänk på!
Tänk på att det är möjligt att ta miljöhänsyn på olika sätt och genom olika typer av krav i en upphandling. Exempelvis kan miljökrav ställas på den vara, tjänst eller byggentreprenad som ska upphandlas och det finns också möjlighet att ta miljöhänsyn vid utvärderingen av anbud.
Relaterade länkar
- 15 kap. 15 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – intyg om miljöledningssystem eller miljöledningsstandarder
- 14 kap. 19 § lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – intyg om miljöledningssystem eller miljöledningsstandard
- 15 kap. 11 § punkten 8 LOU – information om de miljöskyddsåtgärder som leverantören kan komma att vidta vid fullgörandet av kontraktet
- 14 kap. 1–3 LUF – En upphandlande enhet får fastställa objektiva villkor för kvalificering. Enheten får tillämpa sådana kvalificeringskrav som avses i 14 kap. 1 § första stycket LOU. Enheten ska i så fall tillämpa 14 kap. 1–5 §§ LOU. Den upphandlande enheten ska i så fall också tillämpa 15 kap. 1–13 §§ LOU när den kontrollerar kraven.