Offentliga inköps klimatpåverkan | Upphandlingsmyndigheten
Start

Offentliga inköps klimatpåverkan

De offentliga inköpen står för en stor del av den svenska klimatpåverkan. Vår miljöspendanalys visar vilka organisationer och inköp som har störst påverkan. Vi har också metodstöd för organisationer som vill analysera sina inköps klimatpåverkan. Idag är det bara en av tre upphandlande organisationer som i hög utsträckning gör en sådan analys. Vi vill på dessa sidor öka kunskapen om hur inköp påverkar klimatet och inspirera fler organisationer att analysera sin klimatpåverkan.

Inköpen har stor påverkan på klimatet

År 2019 uppgick klimatpåverkan till följd av offentliga inköp till 23,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter (CO2-e), enligt Upphandlingsmyndighetens miljöspendanalys som gjordes 2021. Den totala klimatpåverkan från svensk konsumtion uppgick 2019 till 88 miljoner ton CO2-e, enligt SCB. Beräkningarna är inte helt jämförbara men de offentliga inköpen står för en stor del av den svenska klimatpåverkan. 

Koldioxidekvivalenter

Koldioxidekvivalenter (CO2-e) är ett mått på utsläpp av växthusgaser som tar hänsyn till att olika gaser bidrar olika mycket till växthuseffekten och den global uppvärmningen. Det är exempelvis stor skillnad på hur mycket koldioxid, lustgas och metan påverkar klimatet.

Ställ klimatkrav i upphandlingar

Med en samlad köpkraft på över 900 miljarder kronor om året, eller en sjättedel av BNP, har offentlig sektor en viktig roll i omställningen till ett fossilfritt samhälle och för att Sverige ska nå sina klimatmål.

Genom att arbeta strategiskt med inköpen och ställa klimatkrav i upphandlingar kan kommunerna, regionerna och staten minska sin klimatpåverkan.

Exempel på klimatmål

  • Sverige ska ha noll nettoutsläpp av växthusgaser år 2045.
  • EU ska minska sina nettoutsläpp med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års utsläpp.
  • EU ska nå klimatneutralitet senast 2050 och nettonegativa utsläpp därefter.

Tre av fyra vill att offentliga inköp tar hänsyn till klimatet

En Sifo-undersökning som vi lät göra i september 2021 visade att 3 av 4 (76 procent) tycker att det är viktigt att kommunerna tar hänsyn till klimatet vid inköp av varor och tjänster. Det var fler kvinnor (85 procent) än män (68 procent) som svarade att de tycker att det är viktigt.

En undersökning som Fossilfritt Sverige lät Novus göra 2023 visade ett liknande resultat. 3 av 4 uppgav att de vill att offentligt upphandlade varor och tjänster har så lite klimatpåverkan som möjligt. Nästan varannan person tyckte det även om varorna och tjänsterna blir dyrare.

Fossilfritt Sveriges Novusundersökning

En av tre analyserar klimatpåverkan

Nationella upphandlingsrapporten som vi publicerade i april 2023 bygger på en stor enkätundersökning. Över 700 upphandlande organisationer, däribland 243 kommuner och 18 regioner, svarade på frågor om inköp. Rapporten visar att drygt hälften av organisationerna uppgav att de i hög utsträckning ställer klimatkrav.

Rapporten visar också att bara drygt var tredje organisation uppgav att de i hög utsträckning analyserar inköpens klimatpåverkan. Av de offentliga bolagen är det hälften som uppger att de i hög utsträckning analyserar inköpens klimatpåverkan, av de statliga myndigheterna är det knappt var tredje som gör det.

Nationella upphandlingsrapporten 2023

Källa: Den nationella upphandlingsenkäten 2022, Upphandlingsmyndigheten. Not: Frågorna i enkäten har svarsalternativen: 1= Nej, inte alls, 2= I liten grad, 3= I stor grad och 4= Ja, helt och hållet. Svarsalternativen 3 och 4= i hög utsträckning. När muspekaren förs över staplarna i diagrammet visas procentsatserna.

Ett sätt att analysera inköpens klimatpåverkan är att göra en miljöspendanalys. Det är en inköpsanalys där olika miljöfaktorer – exempelvis klimatpåverkan – har integrerats.

Vi har metodstöd som visar hur en upphandlande organisation, steg för steg, kan analysera inköpens klimatpåverkan. Vi har också tagit fram ett stort antal klimatindikatorer som kan användas i analysen. För att indikatorerna enkelt ska kunna användas i en inköpsanalys visar de klimatpåverkan per krona.

Stöd för att beräkna och analysera inköpens klimatpåverkan 

Inköpens klimatpåverkan

Den miljöspendanalys som Upphandlingsmyndigheten gjorde 2021 bygger på inköps- och klimatdata från 2019. I analysen ingår 728 organisationer, av dem är 504, eller 69 procent, kommuner och kommunala bostadsbolag.

Bra att veta innan du läser vidare

Här presenterar vi de viktigaste slutsatserna i analysen från 2021. Syftet är inte att redovisa kostnaderna i kronor eller hur stora utsläppen är i miljoner ton koldioxidekvivalenter. Vi vill ge en uppfattning om storleksordningar och vilka inköp som har störst betydelse för de offentliga inköpens klimatpåverkan. Vi vill också visa vad en miljöspendanalys kan ge svar på. 

Vår rekommendation är ni gör en miljöspendanalys för er egen organisation för att få kunskap om vilka inköp som har störst klimatpåverkan. 

Analysen visar att kommunerna och de kommunala bostadsbolagen står för drygt hälften av de offentliga inköpens klimatpåverkan. Det är delvis en effekt av att de är många och därför volymmässigt står för en stor del av inköpen. Regionerna och de statliga myndigheterna står för cirka en fjärdedel vardera. Med tanke på att regionerna utgör knappt 3 procent av organisationerna som ingår analysen är deras klimatpåverkan mycket stor.   

Källa: Upphandlingsmyndigheten 2021

Det finns intressanta skillnader mellan vilka inköp som orsakar organisationernas klimatpåverkan. För kommunerna har bygg- och anläggningsentreprenader tillsammans med skolverksamhet stor klimatpåverkan. För regionerna är det primärvård, läkemedel och kollektivtrafik. Detta speglar organisationernas olika uppdrag.

Kommunerna gör flest upphandlingar

Kommunerna står för majoriteten av de offentliga upphandlingarna i Sverige. Sju av tio upphandlingar görs av kommunerna. Att jämföra med regionerna som står för en av tio upphandlingar och staten som står för var sjätte upphandling.

Tre av tio upphandlingar avser anläggningsarbete. Kommunsektorn annonserade åtta av tio byggupphandlingar. 

Vi är statistikmyndighet med ansvar för att utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.

Vi publicerar statistik inom flera olika områden. Statistiken på upphandlingsområdet ger kunskap om vem som köper vad från vem, för hur mycket och hur upphandlingsregelverket på området tillämpas. 

Statistiktjänsten

Inköpsvolym styr i hög grad men även utsläppsintensitet påverkar

Klimatpåverkan beräknas som en funktion av inköpsvolym uttryckt i kronor multiplicerat med en indikator som visar klimatpåverkan per krona. Därför finns det, för en stor del av inköpen, ett samband mellan inköpsvolym och klimatpåverkan. Men det finns även inköp där sambandet inte är lika starkt. Ett exempel är drivmedel där klimatpåverkan är stor i förhållande till inköpsvolymen – det vill säga klimatpåverkan per krona är stor. Detta kallas även för utsläppsintensitet.

Grunden i en spendanalys är en struktur där liknande produkter, som köps på liknande sätt, samlas under samma kategori. För att få en överblick samlas alla dessa kategorier i en trädlik struktur. Det kategoriträd som använts för Upphandlingsmyndighetens miljöspendanalys utgår från sex huvudkategorier.

Miljöspendanalysens huvudkategorier
Huvudkategori Exempel på inköp som ingår i kategorin
Byggnad, fastighet och mark Entreprenader, hantverkstjänster
Drift av hela verksamheter och driftentreprenader Kollektivtrafik, äldreomsorg, skolverksamhet
Material och tjänster för egna organisationen IT-hårdvara, hotell och konferens
Utrustning och material Drivmedel, möbler, kemikalier
Tjänster och material till brukare Livsmedel, måltider, tillfällig logi
Stödjande tjänster, främst kompetens Ekonomikonsulter, laboratorietjänster

Byggnad, fastighet och mark är den största kategorin oavsett om man tittar på inköpsvolym eller utsläppsintensitet. Av den totala klimatpåverkan på 23,5 miljoner ton CO2-e står kategorin för 40 procent. För de övriga kategorierna varierar det mer.