Upphandla för effektiv energianvändning
Offentliga inköp av energieffektiva varor, tjänster och byggnader kan bidra till minskad energianvändning och bättre klimat. Att i upphandlingen ställa krav på energieffektivitet kan också ge andra positiva effekter, som bättre hälsa och lägre kostnader.
Innehåll på denna sida
Minskad energianvändning minskar utsläppen
Utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser minskar när mindre mängd energi används. Vi bör därför sträva efter att minska och effektivisera energianvändningen. Energieffektivisering beräknas utgöra nästan hälften av de åtgärder som är nödvändiga för att uppfylla Sveriges klimatmål. Först i andra hand bör vi styra mot förnybara energislag.
Utöver minskad energianvändning och fördelar för klimatet tillkommer ofta andra nyttor. Energieffektiva fönster minskar kallras och ger ökad komfort. Modern, energieffektiv belysning med ljusreglering ger bättre arbetsmiljö och positiva hälsoeffekter.
Energieffektiva lösningar finns redan på marknaden inom många områden. Men det ställs inte alltid krav på dessa lösningar i upphandlingar. Det finns också en stor potential för upphandling av innovativa lösningar för energieffektiv teknik som inte utnyttjas full ut. Om fler väljer att köpa energieffektiva produkter och anläggningar kommer det att driva utvecklingen ännu ett steg framåt. I förlängningen kan detta leda till både lägre priser och till ökad tillgänglighet.
Minskad användning av el och bränslen kan, förutom minskad miljöpåverkan, leda till betydande ekonomiska besparingar. Detta gäller i synnerhet för byggnader och transporter. Det är även lämpligt att ställa krav på god energiprestanda för apparater som används eller står på under många timmar per dygn, exempelvis fläktar och kaffeautomater.
Verktyg för energieffektiv upphandling
Du kan få hjälp att ställa relevanta energikrav vid upphandling av varor, tjänster och byggentreprenader genom att använda Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier. Kriterierna är avstämda med bransch och myndigheter och tar hänsyn till EU:s gällande lagstiftning. Hållbarhetskriterierna är frivilliga att använda och finns att fritt ladda ner genom vår kriterietjänst.
Genom att använda filterfunktionen i vår kriterietjänst kan du se vilka kriterier inom respektive produktområde som relaterar till miljökvalitetsmålet begränsad klimatpåverkan.
Produktområden där vi har kriterier för ökad energiprestanda är:
- Bygg och fastighet
- Belysning
- Bad och simanläggningar
- Fordon och transporter
- IT-utrustning
- Medicinteknisk utrustning
- Vitvaror
- Luftfilter för energieffektiv ventilation
Kriterier finns också framtagna för upphandling av el från förnybara energikällor. Att efterfråga energi eller bränsle från förnybara energikällor gör att investeringarna ökar i förnybar elproduktion. Det ger också minskade risker med försurning, övergödning, radioaktivitet samt klimat.
Ett sätt att säkerställa att man får den mest energieffektiva varan eller lösningen är att utvärdera livscykelkostnaderna (LCC). En LCC-kalkyl visar den totala kostnaden för en produkt under den tid den kommer att användas, inklusive energikostnader och andra driftskostnader. LCC är ett viktigt verktyg för att säkra hög energieffektivitet och låga driftskostnader som normalt betalas av verksamheten.
En LCC-kalkyl är även ett lämpligt verktyg att använda i förarbetet inför en upphandling. Att tidigt skapa sig en bild över affärens totala kostnader är en viktig del i beslutsprocessen inför en upphandling. Kalkylerna visar tydligt vilken produkt eller installation som ger de lägsta driftskostnaderna över nyttjandetiden. LCC kan även användas för att beräkna hur förändringar av energipriserna påverkar driftkostnader över tid så kallade sårbarhetstester.
Du kan i din upphandling använda dig av Upphandlingsmyndighetens generella eller produktspecifika LCC-kalkyler.
Det finns lagar och regler kring energieffektiva inköp som är bra att känna till.
Myndigheters inköp av energieffektiva varor, tjänster och byggnader
Energieffektiviseringsdirektivet (2012/27/EU) är ett ramverk för hur EU:s medlemsstater ska främja energieffektivisering och förnybara bränslen. Enligt direktivet (artikel 6) och Förordning om myndigheters inköp av energieffektiva varor, tjänster och byggnader (förordning 2014:480) ska statliga myndigheter upphandla varor, tjänster och byggnader med bästa tillgängliga miljöprestanda. Förordningen inkluderar återrapporteringskrav som är en del av rapporteringen av miljöledning i staten.
Bilaga III till energieffektiviseringsdirektivet preciserar typer av produkter och krav på prestandanivåer för dessa. Direktivet hänvisar till kriterier etablerade genom EU-lagstiftning på området, däribland:
- Energimärkningsdirektivet (2017/1369/EU)
- Energy-starförordningen (2006/1005/EG)
- Däckmärkningsförordningen (1222/2009)
- Ekodesigndirektivet (2009/125/EG)
- Direktivet om byggnaders energiprestanda (2010/31/EU)
Förordning 2014:480 om myndigheters inköp av energieffektiva varor, tjänster och byggnader
Förordning 2014:480 med ändringsbilagan 2014:480 reglerar inte kommuner och regioners upphandlingar och inköp, men de är centrala aktörer för att uppnå Sveriges miljömål och för att Sverige ska kunna uppnå de åtaganden som vi har gentemot EU.
Förordning om miljöledning i statliga myndigheter (2009:907)
Enligt denna förordning ska statliga myndigheter miljöanpassa sina upphandlingar i den mån det är möjligt. Myndigheterna ska årligen redovisa andelen upphandlingar och avrop där de ställt miljökrav och det ekonomiska värdet av dessa upphandlingar. Genom denna redovisning sker även återrapporteringen gällande energikrav enligt förordning 2014:480 om statliga myndigheters inköp av energieffektiva varor, tjänster och byggnader.