Upphandla fordon och transporter med mindre klimatpåverkan
För att minska utsläppen av växthusgaser måste fordon och transporttjänster bli effektivare. Genom att arbeta strategiskt med inköp och ställa krav på exempelvis el eller förnybara bränslen kan offentlig upphandling leda utvecklingen i rätt riktning.
Innehåll på denna sida
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt
- lagen om offentlig upphandling (LOU)
- lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF)
- lagen om upphandling av koncessioner (LUK)
Utsläppen ska minska med 70 procent till 2030
Transportsektorn står för en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen i Sverige. Den största delen av sektorns utsläpp kommer från vägtransporter. Målsättningen är att minska utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter med 70 procent till 2030. För att uppnå målet måste fordonen och transporttjänsterna effektiviseras och drivas med el och förnybara bränslen.
Miljöanpassade transporter bidrar även till exempelvis renare luft i städerna. Genom klimatkrav för däck är det möjligt att minska bilens bränsleanvändning. Däck med mindre rullmotstånd minskar även buller.
Biobränsle gynnar en cirkulär ekonomi
I upphandlingar är det möjligt att påverka utvecklingen genom att ställa klimatkrav på de fordon eller transporttjänster som organisationen köper in. Det är också möjligt att ställa krav på förnybara bränslen. Att efterfråga exempelvis biogas är ett konkret sätt att gynna cirkulär ekonomi.
Att ställa klimatkrav i upphandlingen av fordon och transporter behöver inte innebära ökade kostnader eftersom driftkostnaderna många gånger blir lägre. Genom att göra en analys av livscykelkostnader är det möjligt att jämföra olika alternativ.
Rapport: Erfarenheter och effekter av miljökrav på transporter (Stockholm Stad, 2016)
Hållbarhetskriterier för transporter
Vi har tagit fram hållbarhetskriterier för upphandling av:
- persontransporter
- godstransporter
- fordon
- drivmedel
- däck
- kollektivtrafik
Hållbarhetskriterier för transporter i vår kriterietjänst
Kriterierna hjälper dig att ställa krav på energianvändning, koldioxidutsläpp, utsläpp av kväveoxider, partiklar och icke-metankolväten. Du måste ta hänsyn till dessa aspekter för att uppfylla lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster (2011:846).
Förordning (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar (miljöbilsförordningen)
I förordningen finns bestämmelser om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters inköp och leasing av bilar samt för myndigheters upphandling av bilhyra och taxiresor. Syftet med förordningen är att främja användningen av miljöanpassade och trafiksäkra bilar. Förordningen gäller för myndigheter under regeringen. De tillåtna utsläppsnivåerna definieras i förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster
Denna lag syftar till att främja och stimulera marknaden för rena och energieffektiva fordon och till att förbättra transportsektorns bidrag till EU:s gemensamma miljö-, klimat- och energipolitik.
Lagen gäller upphandling vid köp eller leasing av bilar eller köp av persontransporttjänster som tillhandahålls av ett kollektivtrafikföretag inom ramen för ett avtal om allmän trafik.
Lagen anger att upphandlande myndigheter och enheter ska beakta energi- och miljöpåverkan vid drift under bilens hela livslängd. Den upphandlande myndigheten eller enheten kan använda energi- och miljöpåverkan som ett tilldelningskriterium. I så fall ska driftskostnaderna under bilens hela livslängd för energianvändning och utsläpp av koldioxid, kväveoxider (NOX), icke-metankolväten (NMHC) och partiklar omvandlas till ett belopp i pengar. Detta kan även göras i en livscykelkostnadskalkyl.
Lagen genomför Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/33/EG av den 23 april 2009 om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon (Clean Vehicles Directive). Ett ändringsdirektiv har beslutats och förändringarna ska vara införlivade i varje medlemslands lagstiftning senast i augusti 2021.
Bakgrund till och sammanfattning av det uppdaterade Clean Vehicles Directive
Efter en utvärdering 2015 konstaterade EU-kommissionen att Clean Vehicles Directive har haft begränsad effekt sedan det trädde i kraft 2009. Detta eftersom direktivet varit för snävt avgränsat vad gäller vilka fordon och vilka upphandlingar som omfattas. Reglerna har dessutom varit otydliga. En process för att ta fram ett ändringsdirektiv inleddes därför, vilket resulterade i ändringsdirektiv (EU) 2019/1161. Ändringsdirektivet ska vara införlivat i varje medlemslands lagstiftning senast den 2 augusti 2021.
Direktivet ska tillämpas på avtal om inköp, leasing, hyra eller hyrköp av vägfordon kopplat till följande tjänster:
- Kollektivtrafik på väg
- Passagerartransport på väg för särskilda ändamål
- Icke-reguljär passagerartransport
- Särskilda post- och pakettjänster
- Sophämtningstjänster
Direktivet sätter minimimål för hur stor andel rena fordon som ska upphandlas i varje medlemsland i upphandlingar som rör ovanstående tjänster. I begreppet rena fordon ingår utsläppssnåla och utsläppsfria fordon.
Minimimålen är angivna i en minsta procentandel utsläppssnåla och utsläppsfria fordon av det totala antalet upphandlade fordon (inklusive fordon som upphandlas att utföra transporttjänster) i varje medlemsland. Det innebär att det i första hand är varje medlemslands ansvar gentemot EU att uppfylla minimimålen.
Minimimålen skiljer sig åt mellan olika medlemsländer och Sverige ligger på den högsta nivån tillsammans med ett antal andra medlemsländer.
Förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar
Syftet med förordningen är att premiera fordon med låga utsläpp. En bonus kan under vissa förutsättningar erhållas bland annat om bilen har ett koldioxidutsläpp per kilometer på högst 70 gram eller utrustad med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt får fordon med högre utsläpp betala högre koldioxidskatt.
Den statliga miljöbilsdefinitionen, som framgår av miljöbilsförordningen (Förordning (2020:486) ), innebär att de fordon som får bonus i bonus-malus-systemet är miljöbilar.
Trafikförordningen (1998:1276)
Det kan finnas lokala regleringar om klimatzoner som måste beaktas vid inköp av fordon och transporttjänster. Kommuner har rätt att besluta om lokala bestämmelser om klimatzoner i syfte att förbättra luftkvaliteten i tätorten. Det finns tre nivåer 1, 2 och 3. Den lägsta är zon 1 som endast reglerar tungtrafik och tar bort de allra sämsta lastbilarna. Den högsta är klimatzon 3 som omfattar både lätta och tunga fordon. För att få köra bil i klimatzon 3 krävs det att fordonet är klassat som miljöbil. För tunga lätta fordon gäller utsläppskraven för Euro VI.