Verktyg och metoder för barns bästa
För att kunna utreda och bedöma om en upphandling har konsekvenser för barn kan man ta hjälp av verktyg och metoder från Upphandlingsmyndigheten och andra organisationer som är experter på barns rättigheter. Leverantörer till offentlig sektor behöver också fundera på hur deras verksamhet påverkar barn. Barnperspektiv i upphandlingar kan också leda till nya affärsmöjligheter.
Innehåll på denna sida
Behovsanalysen
Förberedelsestadiet av en upphandling bör inledas med att ta fram en kravbild utifrån verksamhetens behov. Syftet är att identifiera vad som behövs och under vilken tidsperiod behovet kommer att uppstå. Genom att tidigt involvera slutanvändaren i upphandlingen, till exempel barn i förskolan, säkerställer du att det som köps in motsvarar verksamhetens behov.
Marknadsanalys
En marknadsanalys behövs för att skaffa sig kunskap om vad marknaden erbjuder och vilka leverantörer som finns. Marknadsanalysen är ofta en förutsättning för att kunna ta reda på vilka produkter och tjänster som leverantörerna kan erbjuda, till exempel vilka produkter som riktar sig till barn. Marknadsanalysen kan också omfatta kontakter med andra upphandlande myndigheter som har erfarenhet av upphandling av den aktuella varan eller tjänsten.
Verktyg och metoder från Barnombudsmannen
På bland annat Barnombudsmannens webbplats finns information för att göra bedömningar om barns bästa och lära sig mer om barnkonventionen.
Webbutbildning om barns rättigheter
Barnombudsmannen har tagit fram en webbutbildning som ger grundläggande kunskaper om barnkonventionen. Webbutbildningen riktar sig främst till dem som arbetar med att genomföra barnkonventionen i till exempel en kommun, region eller myndighet.
Ansvar för genomförande - en webbutbildning från Barnombudsmannen
Barnrättsresan
Barnombudsmannens processtöd som ska hjälpa kommuner, regioner och myndigheter att utveckla sitt barnrättsarbete och leva upp till barnkonventionen. Barnrättsresan vänder sig i första hand till tjänstepersoner i kommuner, regioner eller på myndigheter.
Unga direkt - ett sätt att lyssna på barn
Unga Direkt är ett arbetssätt för att lyssna på barn. Metoden utgår från att barnen berättar om sådant som de själva har erfarenhet av och passar både för enskilda samtal och för att träffa barn i grupp.
Unga direkt - ett sätt att lyssna på barn (Barnombudsmannens webbplats)
Prövning av barnets bästa
Barnombudsmannen har tagit fram ett skriftligt stödmaterial om prövningar av barnets bästa för beslutsfattare och tjänstepersoner.
Barnchecklista
Barnombudsmannen har en checklista med ett antal frågor att ställa inför varje beslut som fattas.
Andra vägledningar och stöd
Nya policyer, riktlinjer och handböcker kan behöva tas fram, och redan existerande uppdateras, om hur barnkonventionen kan tolkas och tillämpas inom upphandlingsverksamheten. I detta arbete kan stöd hämtas från regeringens vägledning för tolkning och tillämpning av barnkonventionen. Vägledningens syfte är att underlätta för hur man metodmässigt kan gå till väga när man tolkar och tillämpar en internationell konvention som barnkonventionen.
Vägledning vid tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter
Vägledning kan också hämtas från regeringens strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige.
Hur påverkar era produkter och tjänster barn?
Som leverantör till offentlig sektor är det viktigt att fundera över hur barns rättigheter påverkas av företagets verksamhet. Företaget kan påverka barn på flera olika sätt, både direkt och indirekt.
FN:s Global Compact, Unicef och Rädda Barnen har tagit fram tio principer för att hjälpa företag att ta ett större ansvar för barns rättigheter. De så kallade ”barnrättsprinciperna för företag” hjälper företag att ta ansvar för sin påverkan på barn och kan användas som vägledning för att stödja barns rättigheter.
UNICEF hjälper företag att få barnrättsperspektiv på sin affärsverksamhet.
Barnrättsprinciperna (Unicef:s webbplats)
The Centre for Child Rights and Business (CRB) stöttar företag i att kartlägga och förbättra sin påverkan på barn.
Affärsmöjligheter för nya produkter och tjänster
Att ha ett barnperspektiv och att ta in barns åsikter i upphandlingar kan öppna upp för fler företag och innovativa lösningar. Offentlig upphandling kan bidra till att skapa förnyelse inom offentlig sektor, och fler företag ges möjlighet att delta i den offentliga affären och bidra med nya produkter.
Det kan dock vara svårt för upphandlande organisationer att känna till alla produkter som finns på marknaden, eller produkter som är på gång att utvecklas. Som leverantör är det därför bra att vara aktiv. Undersök hur den offentliga sektorn köper de produkter eller tjänster som ditt företag säljer eller planerar att utveckla. Upphandlande organisationer är angelägna om att det skapas en effektiv konkurrens vid upphandlingar. Därför är det inte ovanligt att de exempelvis bjuder in till informationsträffar där de presenterar planerade upphandlingar. Om inga informationsträffar är inplanerade kan du som leverantör framföra önskemål om att den upphandlande organisationen bjuder in till en sådan träff.
Marknadsför dina produkter eller tjänster. Men respektera att upphandlande myndigheter och enheter inte får gynna någon leverantör framför de andra. Redogör tydligt för på vilket sätt ditt erbjudande är bättre än dina konkurrenters. Har du en innovativ lösning – beskriv den kortfattat.