Vad offentlighetsprincipen är och vilka som omfattas
Offentlighetsprincipen innebär att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar. De flesta upphandlande organisationer omfattas av reglerna. Offentlighetsprincipen återfinns i tryckfrihetsförordningen som är en av Sveriges grundlagar.
Innehåll på denna sida
Innan det går att vara säker på att offentlighetsprincipen gäller för de handlingar som finns i en upphandling måste en rad begrepp redas ut först. Det kan nämligen vara så att den upphandlande organisation som genomför upphandlingen inte är en organisation som omfattas av offentlighetsprincipen. Det kan även vara så att den handling som begärs ut inte är allmän, och därför inte ska lämnas ut.
För att kunna ta ställning till vilka handlingar som ska lämnas ut är det därför viktigt att känna till vissa grundläggande begrepp och avgränsningar kopplade till offentlighetsprincipen.
Upphandlande organisationer som omfattas av offentlighetsprincipen
Alla myndigheter omfattas av offentlighetsprincipen, oavsett om de är kommunala eller statliga. Vad som menas med en myndighet i detta fall är däremot inte alltid samma sak som en upphandlande myndighet enligt upphandlingslagstiftningen. Anledningen är att begreppet myndighet har ett snävare tillämpningsområde än begreppet upphandlande myndighet.
Det innebär att det kan finnas upphandlande organisationer som inte omfattas av offentlighetsprincipen, även om de är upphandlande myndigheter. Ett exempel är statliga bolag, som inte är myndigheter men som ofta är upphandlande myndigheter enligt upphandlingslagstiftningen.
Utöver myndigheter omfattas även aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser (så kallade juridiska personer) där kommuner eller regioner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande av offentlighetsprincipen.
Med rättsligt bestämmande inflytande menas bland annat att en kommun eller region äger eller på annat sätt förfogar över majoriteten av rösterna i den juridiska personen och därmed kan styra den. På samma sätt finns det ett bestämmande inflytande om kommunen eller regionen har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av styrelseledamöterna i den juridiska personen.
Det finns även ett antal upphandlande organisationer som varken är myndigheter eller kommunala eller regionala bolag, men som ändå omfattas av offentlighetsprincipen. Dessa räknas upp i bilagan till offentlighets- och sekretesslagen.
Som redan nämnts finns det även upphandlande organisationer som överhuvudtaget inte omfattas av offentlighetsprincipen, eftersom de inte ryms inom någon av de ovan nämnda kategorierna.
Sådana upphandlande organisationer är till exempel statliga bolag och stiftelser samt privata bolag som är upphandlande enheter enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). När dessa organisationer genomför offentliga upphandlingar omfattas de inte av offentlighetsprincipen och det är därför inte möjligt att begära att de ska lämna ut handlingar med stöd av den. Det innebär däremot inte att dessa upphandlande organisationer aldrig behöver lämna ut några handlingar eller uppgifter när de har genomfört en upphandling.
Sådana upphandlande organisationer måste nämligen följa upphandlingsregelverkens bestämmelser om skyldigheten att i vissa fall lämna ut uppgifter till leverantörer, se avsnittet Upphandlande organisationer som inte omfattas av offentlighetsprincipen. Dessa regler gäller för alla upphandlande organisationer.
Kom ihåg – offentlighetsprincipen eller inte?
De flesta upphandlande organisationer omfattas av offentlighetsprincipen, men inte alla.
Även om en upphandlande organisation inte omfattas av offentlighetsprincipen så kan den i vissa fall ändå vara skyldig att lämna ut uppgifter med stöd av upphandlingsbestämmelserna.
Vad är en allmän handling?
Det är bara handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen. En handling kan vara en framställning i skrift eller bild, exempelvis ett utskrivet dokument eller en tidning.
Ordet handling betyder däremot mer än vad man i dagligt tal kanske menar med uttrycket. Med handling menas nämligen också en upptagning som den upphandlande organisationen kan läsa, avlyssna eller uppfatta på annat sätt om den har hjälp av något tekniskt hjälpmedel.
En handling kan därför, annorlunda uttryckt, även vara ett föremål – exempelvis ett USB-minne eller en hårddisk – som innehåller någon typ av information som den upphandlande organisationen kan avläsa med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel.
I offentliga upphandlingar förekommer många olika typer av handlingar. Både upphandlingsdokument och anbudshandlingar brukar vara handlingar, eftersom de innehåller information som den upphandlande organisationen har möjlighet att tillgodogöra sig.
På samma sätt kan olika typer av dokumentation som förts under upphandlingen vara handlingar, till exempel utvärderingsrapporter som har upprättats av olika jurymedlemmar som haft som uppgift att utvärdera de inkomna anbuden. Att någonting är en handling, exempelvis ett USB-minne, är inte samma sak som att handlingen ska lämnas ut i dess befintliga format. Det är med andra ord skillnad på vad som är en handling och hur en handling ska lämnas ut.
Kom ihåg – vad är en handling?
En handling kan vara mycket annat än ett dokument, till exempel innehållet på USB-minnen, bilder och ritningar.
Allmänna handlingar omfattas av offentlighetsprincipen
Även om något är en handling betyder det inte att vem som helst kan ta del av den. För att handlingen ska omfattas av offentlighetsprincipen måste den också vara allmän.
För att vara en allmän handling måste handlingen förvaras hos en upphandlande organisation som omfattas av offentlighetsprincipen. Dessutom måste handlingen antingen ha
- kommit in till organisationen, eller
- upprättats hos organisationen
för att den ska anses vara allmän.
Begreppet förvarad är normalt sett inte speciellt komplicerat när det rör sig om fysiska handlingar. Om handlingen finns hos den upphandlande organisationen så förvaras den i allmänhet där. Det innebär till exempel att ett brev som postats till den upphandlande organisationen är förvarat där i samma stund som det kommer till organisationen.
Om det däremot rör sig om någon form av digital handling, till exempel innehållet i en pdf-fil, anses en sådan handling vara förvarad hos den upphandlande organisationen om organisationen kan ta del av innehållet i handlingen med hjälp av något tekniskt hjälpmedel som organisationen själv använder.
På så sätt är till exempel gamla disketter som getts in till en upphandlande organisation inga allmänna handlingar om organisationen inte har tillgång till och själv använder en äldre dator som kan läsa av dem.
När en handling har kommit till en upphandlande organisation, till exempel genom att en upphandlare har fått tillgång till den genom att den skickats via e-post, så har handlingen "kommit in".
Det spelar ingen roll om den upphandlande organisationen eller dess företrädare faktiskt har öppnat, läst eller på annat sätt tagit del av innehållet i handlingen. Bedömningen påverkas inte heller av om handlingen skickats till upphandlarens enskilda e-postadress, utan vad som är avgörande är om handlingen gäller organisationens verksamhet, till exempel en pågående upphandling.
Även handlingar som aldrig har efterfrågats av den upphandlande organisationen i en upphandling är handlingar i tryckfrihetsförordningens mening. Det viktiga i sammanhanget är inte om den upphandlande organisationens bett om att få ta del av handlingen, utan om handlingen faktiskt har kommit in till organisationen.
Anbud anses inkomna när det är dags för anbudsöppning
Enligt lagens definition av vad som har kommit in till en upphandlande organisation skulle man kunna tro att anbud anses inkomna i samma stund som de lämnas in. Det skulle i sin tur innebära att någon kan begära att få ta del av anbuden innan anbudstiden har gått ut och anbuden har öppnats.
Det finns dock en särskild undantagsregel i tryckfrihetsförordningen som säger att just anbud inte ska anses ha kommit in före tidpunkten för anbudsöppning. Det innebär att anbud som har skickats till den upphandlande organisationen och kanske har lagts i en särskild låda inte anses ha kommit in till organisationen i lagens mening förrän det är dags för anbudsöppning.
Före denna tidpunkt är organisationen inte skyldig att lämna ut anbuden, eftersom de inte är allmänna handlingar. Att anbuden inte är allmänna handlingar och därför inte behöver lämnas ut ska däremot inte blandas ihop med bestämmelserna om absolut sekretess, som bland annat råder innan tilldelningsbeslut har meddelats. Läs mer om denna situation i avsnittet Absolut anbudssekretess och Sekretess för upphandlande organisationers ekonomiska intressen.
Kom ihåg – inte allmän handling innan anbudsöppning
Anbud är inte allmänna handlingar förrän efter anbudsöppningen. Eftersom de inte är allmänna handlingar kan de inte heller lämnas ut med stöd av offentlighetsprincipen.
En handling är som huvudregel ”upprättad” när den har expedierats, dvs. skickats till någon utanför den upphandlande organisationen. Dokument som däremot skickas internt blir inte expedierade, och är därför inte heller upprättade. På motsvarande sätt är en handling inte expedierad om den skickas till någon som utför ett uppdrag för organisationen.
Detta innebär att upphandlingsdokument enligt huvudregeln blir allmänna först när upphandlingen publiceras. Det innebär att det som regel inte är möjligt att begära ut delar av ett upphandlingsunderlag, till exempel upphandlingsdokument eller avtalsutkastet, innan upphandlingen har publicerats, eftersom dessa ännu inte är allmänna.
Det finns dock situationer när en handling anses upprättad trots att handlingen inte har expedierats. Exempelvis blir handlingar som hör till ett visst ärende allmänna när ärendet avslutas eller i vissa fall när handlingarna på annat sätt har färdigställts, även om handlingarna aldrig expedierats. Syftet med det är att även handlingar som aldrig lämnar en upphandlande organisation ska kunna bli tillgängliga för var och en inom ramen för offentlighetsprincipen.
Ett upphandlingsärende anses vanligtvis avslutat när ett tilldelningsbeslut har fattats. Det innebär att de handlingar som hör till upphandlingen och som varken har skickats ut eller kommit in till den upphandlande organisationen då kan bli allmänna handlingar.
Exempelvis kan olika former av protokoll som upprättas internt hos den upphandlande organisationen (och därför aldrig kommer in) bli allmänna först när upphandlingen avslutats, eftersom de som huvudregel inte skickas ut innan dess. Vilka handlingar som i slutändan blir allmänna handlingar måste avgöras från fall till fall.
Kom ihåg – allmän handling som skickas
En handling är ofta upprättad (och därmed allmän) om den skickas till någon fristående person utanför den upphandlande organisationen!
Ansvar som upphandlande organisationer som omfattas av offentlighetsprincipen har
Upphandlande organisationer som omfattas av offentlighetsprincipen är skyldiga att ta hänsyn till rätten att ta del av allmänna handlingar när de organiserar och i övrigt hanterar allmänna handlingar. Utöver denna generella skyldighet, medför offentlighetsprincipen ett antal specifika skyldigheter för den upphandlande organisationen.
Allmänna handlingar ska som huvudregel registreras (diarieföras) när de kommer in till eller upprättas hos den upphandlande organisationen. En viktig del i upphandlande organisationers diarieföring är att allmänheten fritt ska kunna få läsa diarierna och på så vis skapa sig en uppfattning om vilka handlingar som finns hos organisationen.
Eftersom ett av syftena med diarieföringen är att skapa en översikt av vilka handlingar som finns hos den upphandlande organisationen är det viktigt att allmänheten kan få ta del av diariet, det vill säga den upphandlande organisationens innehållsförteckning över inkomna handlingar. Det är av denna anledning viktigt att diarier inte innehåller uppgifter som omfattas av sekretess, eftersom sådana uppgifter inte ska lämnas ut.
När någon begär att få ta del av allmänna handlingar som finns hos den upphandlande organisationen är det den upphandlande organisationen som ska hantera begäran. Hanteringen består av flera moment och påverkas av om de efterfrågade handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av sekretess, vilket ofta är fallet i offentliga upphandlingar.
I avsnittet Vad är en sekretessprövning och vad ska man tänka på? finns förklaringar och exempel på hur man går tillväga för att hantera en begäran om utlämnande av allmänna handlingar, och där anges även hur en sekretessprövning går till.
Handläggningen ska vara skyndsam
En upphandlande organisation är skyldig att pröva en begäran om att ta del av allmänna handlingar skyndsamt. Det innebär som regel att annat arbete behöver läggas åt sidan.
Utgångspunkten är att de begärda handlingarna ska tillhandahållas eller lämnas ut redan samma dag som begäran kommer in eller i vart fall senast nästkommande dag. När det är fråga om ett mer omfattande underlag som begärts ut, vilket ofta kan vara fallet om någon till exempel begär ut samtliga inkomna anbud, så är det förståeligt att det tar någon ytterligare dag att hantera begäran. I sådana fall kan det vara lämpligt att informera den som begär ut handlingarna om när begäran beräknas kunna åtgärdas.
När sekretessprövningen omfattar en mycket stor mängd uppgifter
I många fall innehåller till exempel anbud uppgifter som kan behöva sekretessbeläggas. Om någon har begärt alla anbud i en stor upphandling kan det innebära att den upphandlande organisationen måste göra omfattande sekretessprövningar, vilket kan leda till att det inte är möjligt att lämna ut handlingarna på en gång.
I en sådan situation kan den upphandlande organisationen behöva lämna ut handlingarna i omgångar, exempelvis ett anbud i taget allt eftersom anbuden sekretessprövats och eventuellt maskats (med ”maskats” i det här sammanhanget menas att avsnitt, meningar eller enstaka ord görs oläsliga).
Den upphandlande organisationen ska organisera och dimensionera verksamheten på ett sätt som gör att skyndsamhetskravet kan upprätthållas. Det inkluderar att i varje enskilt fall göra avvägningen om det är lämpligast att tillhandahålla en handling på plats eller att lämna ut den på annat sätt. Det innebär också att skyndsamheten inte får bli lidande av att det är semestertider eller på grund av sjukdom.
Kom ihåg – handlägg skyndsamt!
En begäran om att ta del av allmän handling måste handläggas skyndsamt, vilket innebär att den som ansvarar för begäran kan behöva lägga övriga arbetsuppgifter åt sidan. Om det är en stor mängd handlingar som omfattas av begäran och därmed ska sekretessprövas, kan det vara en god idé att lämna ut handlingarna allt eftersom.
Om en upphandlande organisation anser att en handling inte ska lämnas ut eller att uppgifter i handlingen är sekretessbelagda är organisationen skyldig att meddela det till den som har begärt att få ta del av handlingen eller uppgifterna. Organisationen är i samband med detta även skyldig att berätta att det krävs ett skriftligt beslut för att beslutet ska kunna överklagas.
Om den enskilde begär det är organisationen skyldig att fatta ett skriftligt beslut där de motiverar anledningen till att handlingen eller uppgiften inte kan lämnas ut. Om det är oklart om den enskilde vill att den upphandlande organisationen ska fatta ett överklagbart beslut bör organisationen kontakta den enskilde och reda ut frågan.
Om en upphandlande organisation fattar ett beslut om att inte lämna ut en handling eller uppgifter i den ska organisationen lämna en överklagandehänvisning, ibland kallad besvärshänvisning, i beslutet. Det är en instruktion om hur den som begärt ut handlingarna kan gå tillväga för att överklaga beslutet.
Överklagandet ska skickas till den upphandlande organisationen. Den upphandlande organisationen ska då göra en så kallad rättidsprövning, vilket är en kontroll av att överklagandet kommit in inom tre veckor från det att den klagande tog del av sekretessbeslutet. Därefter är den upphandlande organisationen skyldig att skicka överklagandet vidare till den kammarrätt som ska pröva det.
I avsnittet Vad är en sekretessprövning och vad ska man tänka på? finns förklaringar och exempel på vad en överklagandehänvisning ska innehålla och hur den ska utformas.
- 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (TF) – var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar
- 2 kap. 4–5 §§ TF – begreppet allmän handling samt vilka organ som i TF:s mening ska jämställas med myndighet
- 2 kap. 3–5 §§ och bilagan till offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) – övriga organ som omfattas av handlingsoffentligheten i TF
- 6 kap. 11 § OSL – om handläggning av överklagande
- 12 kap. 13 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – vilka upplysningar en upphandlande myndighet är skyldig att lämna på leverantörens begäran vid upphandling över tröskelvärdet
- 12 kap. 18–25 §§ LOU – regler om tillgång till kontrakt när den upphandlande myndigheten inte omfattas av handlingsoffentligheten vid upphandling över tröskelvärdet
- 19 kap. 20 § LOU – vilka upplysningar en upphandlande myndighet är skyldig att lämna på leverantörens begäran vid upphandling enligt 19 kap. LOU
- 19 kap. 24 § LOU – regler om tillgång till kontrakt när den upphandlande myndigheten inte omfattas av handlingsoffentligheten vid upphandling enligt 19 kap. LOU
- 12 kap. 13 § lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – vilka upplysningar en upphandlande enhet är skyldig att lämna på leverantörens begäran
- 12 kap. 17–24 §§ LUF – regler om tillgång till kontrakt när den upphandlande enheten inte omfattas av handlingsoffentligheten
- 19 kap. 20 § LUF – vilka upplysningar en upphandlande enhet är skyldig att lämna på leverantörens begäran vid upphandling enligt 19 kap. LUF
- 19 kap. 24 § LUF - regler om tillgång till kontrakt när den upphandlande enheten inte omfattas av handlingsoffentligheten vid upphandling enligt 19 kap. LUF
- 2 kap. 3 § TF– definition av begreppet handling i TF:s mening
- 2 kap. 6 § TF – i vilka situationer en handling förvaras hos en myndighet
- RÅ 1996 ref. 25 och HFD 2020 ref. 38 – exempel när en handling inte ansetts vara förvarad hos en myndighet
- RÅ 1998:44 – exempel när en handling ansetts vara förvarad hos en myndighet
- 2 kap. 9 § TF– när en handling är inkommen till en myndighet, se särskilt andra stycket om anbud
- RÅ 1958 ref. 55 – exempel när en handling ansetts inkommen till en myndighet
- JO 1989/90 s. 415 – exempel på om en handling är inkommen till en myndighet när handlingen finns hos ett konsultbolag som genomför ett uppdrag åt myndigheten
- 2 kap. 10 § TF – när en handling anses vara upprättad hos en myndighet
- 2 kap. 12 § TF – när minnesanteckningar, utkast och koncept blir allmänna handlingar
- RÅ 1999 ref. 36 – exempel på om olika handlingar utgör upprättade handlingar enligt 2 kap. 10 § eller 12 § TF och därmed ska betraktas som allmänna handlingar
- RÅ 2004 ref. 49 – exempel på hur begreppet ”ärende” i TF:s mening ska förstås samt exempel på handlingar som inte ansetts inkomna till en myndighet och som blivit upprättade först när ärendet slutbehandlats
- Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 818–13 – den upphandlande myndighetens poängsättning av offererade konsulters cv:n ansågs inte utgöra minnesanteckningar då de tillförde ärendet nya sakuppgifter och skulle lämnas ut då skäl för sekretess inte förelåg
- 5 kap. 1–4 §§ OSL – en myndighets skyldighet att registrera allmänna handlingar samt undantagsregler från denna skyldighet
- 2–3 §§ offentlighets- och sekretessförordning (2009:641) – myndigheter som inte ska tillämpa 5 kap. 1 § respektive 2 § andra stycket OSL för de ärenden som anges i respektive bestämmelse
- 2 kap. 15 § och 16 § andra stycket TF – skyndsamhetskravet vid utlämnande av allmän handling, antingen genom att ta del av handlingen på plats hos myndigheten eller genom att få en kopia av handlingen.
- JO 2016/17 s. 316, 321 och 351 – exempel på fall där myndigheten inte ansetts leva upp till skyndsamhetskravet i TF att hantera begäran om att ta del av allmän handling
- 6 kap. 3 § OSL – en myndighet är skyldig att berätta att det krävs ett skriftligt beslut för att beslutet ska kunna överklagas. Om den enskilde begär ett skriftligt beslut är myndigheten skyldig att fatta ett skriftligt beslut
- 32 § förvaltningslagen (2017:900)(FL) – skyldighet att motivera ett beslut att inte lämna ut en handling eller en uppgift på grund av sekretess. Vad gäller frågan om skyldigheten för exempelvis kommunala bolag att tillämpa bestämmelserna i förvaltningslagen i ärenden som rör offentlighetsprincipen se JO 2008/09 s. 540 samt JO 2002/03 s.491
- Justitiekanslerns beslut 3594-97-21 – om det är oklart om den enskilde vill att myndigheten ska fatta ett överklagbart beslut bör myndigheten kontakta den enskilde och reda ut frågan
- Se 2 kap. OSL om lagens tillämpningsområde
- 6 kap. 11 § OSL – om handläggning av överklagande
- 33 § FL – när ett beslut ska innehålla en underrättelse om möjligheten att överklaga beslutet och vilka krav som ställs på överklagandets form och innehåll och vad som gäller i fråga om ingivande och överklagandetid Vad gäller frågan om skyldigheten för exempelvis kommunala bolag att tillämpa bestämmelserna i förvaltningslagen i ärenden som rör offentlighetsprincipen se JO 2008/09 s. 540 samt JO 2002/03 s.491
- 43–47 §§ FL – om överklagande