Förbered upphandlingen
I den förberedande delen (zon 1 i vår inköpsmodell) ingår allt arbete som föregår annonsering av den säkerhetsskyddade upphandlingen. Ni som planerar att upphandla något ska nu bland annat pröva om upphandlingen ens är lämplig att genomföra utifrån säkerhetsskyddssynpunkt. På denna sida får du veta mer om de förberedande moment som utmärker en säkerhetsskyddad upphandling och är således inte en uttömmande redogörelse för upphandlingsprocessens samtliga ingående steg. Beskrivningen på denna sida är i första hand aktuell när ni ska genomföra en upphandling, inte när ni gör enskilda avrop från ramavtal. Vissa delar av nedanstående moment kan dock bli aktuella även vid enskilda avrop, exempelvis samråd. Se mer om det under rubrikerna Välj upphandlingsform och Inled eventuellt samråd med tillsynsmyndigheten.
Innehåll på denna sida
Planera och avsätt tid
Arbetet med säkerhetsskyddade upphandlingar kan vara mycket tidskrävande. Säkerhetsskyddslagstiftningen medför att dessa typer av upphandlingar dessutom behöver utformas och genomföras på ett särskilt sätt. I planeringen bör ni ta hänsyn till de olika aktiviteter och steg som blir aktuella med anledning av säkerhetsskyddsarbetet och som tillkommer vid säkerhetsskyddade upphandlingar jämfört med vanliga upphandlingar. Tänk till exempel på att planera för
- särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning
- samråd
- säkerhetsprövningar och intervjuer av personal
- utbildningar i säkerhetsskydd
- leverantörens anpassningar i sin verksamhet.
När det gäller säkerhetsprövning av personal kan sådan bli aktuellt för såväl den upphandlande organisationens egna anställda som för leverantörens (och eventuella underleverantörers) personal innan dessa tar del av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt. Detta kan komma att bli aktuellt inte endast när avtalet väl realiseras, utan även under förberedelserna eller själva upphandlingen.
Vidare är genomförandet av flera moment starkt beroende av externa parter och deras interna handläggning, arbetsbelastning och rutiner, som ofta inte går att påverka. Det gäller exempelvis sådana moment som genomförande av samråd, parternas tecknande av säkerhetsskyddsavtal, genomförande av säkerhetsprövningar och eventuella anpassningar som leverantörer måste göra i sin verksamhet. Detta innebär bland annat att anbudens giltighetstid bör anpassas för den extra tidsåtgång som krävs. Generellt kan sägas att det är lämpligt att utöka tidplanen i säkerhetsskyddade upphandlingar med åtminstone 3 månader, men ofta betydligt mer om upphandlingen till exempel aktualiserar säkerhetsskyddsavtal på nivå 1, kräver samråd eller kan förväntas röra utländska leverantörer och personal.
Det är även viktigt att behandla säkerhetsskyddsaspekterna så tidigt som möjligt i det förberedande arbetet, med fördel redan i samband med att ni identifierat ett upphandlingsbehov och påbörjar arbetet med en förstudie eller liknande förarbete. Det händer inte alltför sällan att analysen av säkerhetsskyddet blir lidande på grund av att de säkerhetsansvariga blivit involverade i ett för sent skede av upphandlingsarbetet.
Börja tidigt identifiera vilka kompetenser och resurser som kommer behövas i arbetet. Vem ska delta, när och i vilken omfattning? Ha gärna en rutin för vem som gör vad och när inför upphandlingar, som detta förarbete kan utgå från.
Genom en god intern samverkan mellan säkerhetsorganisationen, inköpsorganisationen och övriga kompetenser som brukar bli inblandade kan arbetet med säkerhetsskyddade upphandlingar gå mycket smidigare och utan onödigt dröjsmål.
Kartlägg och analysera
För dialog med branschen
Det kan vara klokt att ni från den upphandlande organisationen tidigt i processen träffar potentiella leverantörer, branschorganisationer, experter och andra aktörer. Ett alternativ eller komplement kan vara att ni för en skriftlig dialog genom att skicka ut en Request for information (RFI) eller upphandlingsunderlaget på extern remiss.
Genom denna dialog får ni som upphandlande organisation en bättre bild av bland annat vilka lösningar som finns på marknaden eller som kan utvecklas. Dialogen leder ofta till fler lösningsförslag från fler leverantörer, och på så vis en förbättrad konkurrens och effektivare upphandlingar.
En tidig dialog ger er även en bättre uppfattning av i vilken utsträckning leverantörer har förutsättningar för och erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskydd.
Ni får även ett bra underlag för att ställa relevanta krav i upphandlingen.
Genom tidiga kontakter med intresserade leverantörer kan ni få veta vilken information de behöver ta del av för att kunna delta i upphandlingen, lägga konkurrenskraftiga anbud och utföra uppdraget. Det kan bli till hjälp när ni ska bedöma om upphandlingen kan bli föremål för säkerhetsskyddsavtal eller säkerhetsskyddsöverenskommelse samt i vilket skede leverantörer kan behöva få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt.
Ofta behöver inte leverantörer få sådan tillgång i ett så tidigt skede i processen eftersom dialogen ofta då kan föras på en mer övergripande och generell nivå. I vissa fall kan dock leverantörer behöva ta del av sekretessbelagd information i ett tidigt skede, och då kan det finnas anledning att skriva en sekretessöverenskommelse.
Gör en särskild säkerhetsskyddsbedömning och en lämplighetsprövning innan ni påbörjar upphandlingen
Innan ni som upphandlande organisation påbörjar ett upphandlingsförfarande ska ni bedöma om den aktuella upphandlingen aktualiserar säkerhetsskyddsavtal. I så fall ska ni göra en så kallad särskild säkerhetsskyddsbedömning och en så kallad lämplighetsprövning. Båda ska vara dokumenterade.
I lämplighetsprövningen ska ni med utgångspunkt i den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och övriga omständigheter pröva om den planerade upphandlingen är lämplig att genomföra utifrån säkerhetsskyddssynpunkt.
Om lämplighetsprövningen leder till bedömningen att upphandlingen är olämplig får ni enligt lag inte inleda upphandlingen.
Såväl den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen som lämplighetsprövningen ska genomföras innan upphandlingen inleds.
När anses en upphandling vara påbörjad?
Leder er särskilda säkerhetsskyddsbedömning till slutsatsen att det inte krävs något säkerhetsskyddsavtal? Då kan det ändå vara lämpligt att vidta vissa enklare säkerhetsskyddsåtgärder. Sådana åtgärder kan exempelvis vara att ge leverantörens personal utbildning.
I och med att särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning ska genomföras innan upphandlingen påbörjas sker den dock i majoriteten av offentliga upphandlingar innan den blivande avtalsparten är känd för den upphandlande organisationen.
Om ni inte kan slutföra den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen innan ni inlett upphandlingen, ska ni analysera och pröva förfarandets lämplighet så långt det är möjligt utifrån den information som finns tillgänglig. Om ni bedömer att förfarandet, utifrån rådande informationsläge, inte är olämpligt kan ni inleda upphandlingen. Observera dock att ni dessförinnan i vissa fall är skyldiga att samråda med tillsynsmyndighet, se mer om det under rubriken Inled samråd med tillsynsmyndighet i vissa situationer.
Senare, när ni har all nödvändig information ska ni komplettera, revidera och fastställa den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen. Kravet att lämplighetsprövning ska kompletteras i ett senare skede under upphandlingen behöver beaktas av den upphandlande organisationen redan vid utformningen av upphandlingsunderlaget, se nedan avsnitt Färdigställ kravställning och upphandlingsunderlag.
En annan sorts prövning är den prövning av leverantörers lämplighet som sker enligt upphandlingsreglerna i en upphandling inom ramen för de obligatoriska och frivilliga uteslutningsgrunderna samt kvalificering av leverantörer. I de fall det rör sig om en upphandling enligt LUFS finns det möjlighet, men inte en skyldighet, att utesluta leverantörer även utifrån en tillförlitlighetsbedömning med hänsyn till Sveriges säkerhet.
Ni behöver inte göra en separat särskild säkerhetsskyddsbedömning inför säkerhetsskyddsavtal med underleverantörer. Däremot behöver ni i samband med den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen beakta
- i vilken mån underleverantörer kommer att anlitas eller kan antas komma att anlitas
- vilka åtgärder som bör vidtas på grund av detta
- vilken inverkan detta får på upphandlingens lämplighet.
Dessutom måste ni inför ett eventuellt säkerhetsskyddsavtal med en underleverantör identifiera vilka skyddsvärden som underleverantören kan få tillgång till som kräver säkerhetsskydd. Den analysen behövs för att ni ska kunna avgöra om ni ska teckna säkerhetsskyddsavtal med underleverantören, hur det i så fall ska utformas och om det är lämpligt att underleverantören anlitas.
Blir det först under upphandlingen känt att underleverantörer kommer att användas? Uppdatera då den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen med relevant information om det.
När ni ska göra den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen, utgå gärna från er verksamhetsövergripande säkerhetsskyddsanalys. Bedömningen är i sig väldigt lik en vanlig säkerhetsskyddsanalys, men är inriktad på den aktuella upphandlingen och uppdraget i fråga. Den ska identifiera vilka skyddsvärden, i form av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt, som leverantören (och eventuella underleverantörer) kan få tillgång till och som kräver säkerhetsskydd.
Den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen ska beskriva
- vilka skyddsvärden som kan komma att påverkas av upphandlingen och på vilket sätt
- vilka säkerhetshot som föreligger mot de påverkade skyddsvärdena och den säkerhetskänsliga verksamheten i stort
- vilka sårbarheter som föreligger för de påverkade skyddsvärdena och den säkerhetskänsliga verksamheten i stort samt hur sårbarheterna påverkas av upphandlingen
- vilka säkerhetsskyddsåtgärder som är nödvändiga som en följd av upphandlingen.
Bedömningen leder alltså fram till att ni identifierar och beskriver sådana säkerhetsskyddsåtgärder som behöver vidtas av er i den upphandlande organisationen respektive sådana säkerhetsskyddsåtgärder som ni behöver kräva av den andra avtalsparten.
Bedömningarna i såväl den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen som i lämplighetsprövningen ska avse hela upphandlingsprocessen liksom den efterföljande avtalsrelationen och dess avslut. De utgör således grunden för kravställningen och spelar en viktig roll när ni tar fram såväl upphandlingsunderlag som säkerhetsskyddsavtal.
I förarbetena till säkerhetsskyddslagen har man särskilt uttryckt betydelsen av proportionalitet i säkerhetsskyddsåtgärderna. Bland annat betonas att säkerhetsskyddsåtgärderna bör utformas så att de inte medför skada eller annan olägenhet för allmänna eller enskilda intressen.
Säkerhetsskyddsåtgärder kan potentiellt vara kostsamma och riskera att negativt påverka en verksamhets funktionalitet, effektivitet och tillgänglighet. Åtgärderna kan även vara mycket ingripande för enskilda. Det är därför viktigt att säkerhetsskyddet inte görs mer omfattande än nödvändigt och att valda åtgärder motiveras av behovet. En väl genomförd bedömning om vad som är skyddsvärt i verksamheten och vilka skyddsåtgärder som är nödvändiga ökar förutsättningarna för att säkerhetsskyddet blir väl avvägt och effektivt, det vill säga proportionerligt ur ett såväl verksamhetsmässigt som upphandlingsrättsligt perspektiv.
Överväg redan i detta skede hur ni ska paketera upphandlingen
Redan i arbetet med den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen behöver ni börja fundera över hur upphandlingen ska paketeras.
Detta bland annat eftersom en del av den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen består i att bedöma när säkerhetsskyddet behövs i upphandlingsprocessen. Bedömningen ska leda till att ni ingår rätt nivå av säkerhetsskyddsavtal och i rätt skede i inköpsprocessen. Med rätt skede menas innan leverantören (och eventuell underleverantör) får tillgång till de säkerhetsskyddsklassificerade uppgifterna eller den säkerhetskänsliga verksamheten i övrigt. Läs mer om tidpunkten för säkerhetsskyddsavtalets ingående i avsnittet Välj upphandlingsförfarande.
En korrekt bedömning är viktig även utifrån ett proportionalitetsperspektiv. En upphandling med säkerhetsskyddsavtal nivå 1 kan nämligen antas innebära att färre leverantörer får möjligheten att delta i en upphandling jämfört med om nivån i stället hade varit 3.
Ni bör ha upphandlingskompetens involverad i arbetet med den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen. Det behövs för att ni ska kunna uppnå tillräckligt säkerhetsskydd samtidigt som ni följer de upphandlingsrättsliga principerna och paketerar upphandlingen på ett lämpligt sätt.
Mer information om särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning.
Välj upphandlingsform
Upphandlingsformen är det sätt som den upphandlande organisationen väljer att skriva avtal på. Formen avgör hur många leverantörer ni tecknar avtal med och förhållandet dessa leverantörer emellan. Upphandlingen kan exempelvis leda till ett kontrakt eller till ett ramavtal via vilket avrop sker med eller utan förnyad konkurrensutsättning.
Det är möjligt för upphandlande organisation att ingå säkerhetsskyddsavtal inte endast inom ramen för en upphandling av ett kontrakt utan säkerhetsskyddsavtal kan även bli aktuella vid en ramavtalsupphandling. Det kan också bli aktuellt att ingå säkerhetsskyddsavtal inför enskilda avrop från ett ramavtal (till exempel vid förnyad konkurrensutsättning från ett ramavtal).
Om ni upphandlar ett ramavtal, är det då lämpligast att ingå säkerhetsavtal redan inför ramavtalet, eller är det lämpligast att vänta och i stället ingå säkerhetsavtal för varje enskilt avrop? Det är flera saker som påverkar. Ni får avgöra tidpunkten i det enskilda fallet utifrån såväl affärsmässiga, säkerhetsskyddsrelaterade och upphandlingsrättsliga överväganden.
Generellt kan sägas att tecknande av ett säkerhetsskyddsavtal med anledning av ett ramavtal förutsätter att de ur säkerhetssynpunkt relevanta omständigheterna för samtliga avrop är kända redan inför ramavtalsupphandlingen. Ni behöver då redan på förhand kunna identifiera nödvändiga säkerhetsskyddsåtgärder. Ni behöver också utforma säkerhetsskyddsavtalet så att det omfattar samtliga situationer som kan uppkomma med anledning av avropen.
Säkerhetsskyddsavtalet som ingås inom ramen för en ramavtalsupphandling bör således reflektera de enskilda avropen som kan bli aktuella för respektive leverantör, vad gäller vilka säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt som berörs (samma säkerhetsskyddsklass eller konsekvensnivå).
Visar det sig under ramavtalstiden att en leverantör inom ramen för ett avrop behöver ges tillgång till andra skyddsvärden än de som upphandlingen tog höjd för? Då behöver ni ingå ett nytt säkerhetsskyddsavtal med leverantören. Det kan i sin tur riskera att strida mot upphandlingslagstiftningen.
Samtidigt, när ni utformar säkerhetsskyddsavtalet i ramavtalsupphandlingen är det viktigt att iaktta proportionalitetsprincipen på så sätt att säkerhetsskyddskraven står i proportion till avtalet.
En slutsats av detta är att säkerhetsskyddsavtal vid upphandling av ramavtal passar bäst när de närmare villkoren för avropen är fastställda på förhand och där det inte ska göras förnyade konkurrensutsättningar.
När det är fråga om ramavtal med få planerade avrop skulle proportionalitetsprincipen emellertid bättre kunna beaktas om ni ingår säkerhetsskyddsavtal i samband med respektive avrop i stället för inför ramavtalet. På så vis kan ni till exempel undvika onödiga registerkontroller av personal. Detta upplägg förutsätter dock att ingen tillgång ges till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt under upphandlingsprocessen fram till dess att avrop sker.
Välj upphandlingsförfarande
Mot bakgrund av den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen väljer ni upphandlingsförfarande i enlighet med tillämplig upphandlingslag och utifrån vilket förfarande som på bästa sätt tillgodoser säkerhetsskyddet i upphandlingen. Faktorer som kan påverka valet av upphandlingsförfarande är, utöver upphandlingens värde och vad upphandlingen avser, bland annat vid vilken tidpunkt som leverantörer kan komma att få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt.
Till detta tillkommer ofta även rent praktiska och affärsmässiga överväganden kopplat till exempelvis tidsåtgång och antalet potentiella leverantörer på marknaden.
Vid valet av förfarande inför en säkerhetsskyddad upphandling bör ni således överväga vilket av de möjliga förfarandena som ger bästa resultat med hänsyn till det som ska upphandlas och verksamhetens behov inklusive skyddet av verksamhetens skyddsvärden.
Det är såväl ur säkerhetssynpunkt som av praktiska skäl oftast önskvärt att begränsa antalet leverantörer (och eventuella underleverantörer) som ska få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och så långt det är möjligt undvika att sådana uppgifter förekommer redan i upphandlingsunderlaget.
Vid ett så kallat öppet förfarande har ni som upphandlande organisation ingen möjlighet att begränsa antalet leverantörer som lämnar anbud. Detta förfarande är således olämpligt att använda om ni behöver exponera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt redan i anbudsskedet.
Om leverantörer (och eventuella underleverantörer) inte kan komma att få tillgång säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt förrän under uppdragets utförande ingås säkerhetsskyddsavtal med den vinnande leverantören (och eventuell underleverantör) först i samband med att ni tecknar kontrakt eller ramavtal. Så är fallet oavsett vilket förfarande som tillämpas i upphandlingen (till exempel öppet förfarande eller tvåstegsförfarande).
Om leverantörer (eller eventuella underleverantörer) kan komma att få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt redan genom upphandlingsunderlaget eller under upphandlingens gång i övrigt behöver säkerhetsskyddsavtal tecknas dessförinnan, det vill säga redan i anbudsskedet. Så kan vara fallet när upphandlingsföremålet och dess förutsättningar är sådana att leverantörer behöver få ta del av sådana uppgifter eller verksamhet för att kunna lämna ett affärsmässigt anbud.
I dessa fall är det lämpligt att tillämpa ett tvåstegsförfarande, till exempel ett selektivt förfarande eller förhandlat förfarande med föregående annonsering. Säkerhetsskyddsavtalet tecknas då efter att ni bjudit in leverantörer att delta i upphandlingen (ansökningsinbjudan) men innan ni ger tillgång till de säkerhetsskyddsklassificerade uppgifterna eller säkerhetskänsliga verksamheten i övrigt inför inlämning av anbud.
Ett säkerhetsskyddsavtal i detta skede i processen innebär en försäkran om att man som leverantör uppfyller ställda krav på säkerhetsskydd och kommer att hantera skyddsvärden på ett korrekt sätt under upphandlingsprocessen.
I ett tvåstegsförfarande har ni som upphandlande organisation möjlighet att avvakta med att tillhandahålla viss information tills
- antalet leverantörer har begränsats genom en kvalificering
- säkerhetsskyddsavtal ingåtts
- säkerhetsprövningar och andra åtgärder i enlighet med säkerhetsskyddsavtalet genomförts med godkänt resultat.
Vad gäller tillgängliggörande av upphandlingsunderlaget kan nämnas att ni som upphandlande organisation vid bland annat annonsering om upphandling med elektroniska medel har en skyldighet att ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsunderlaget från den dag då annonsen publiceras. Samtidigt är det i Sverige inte ovanligt att upphandlingsunderlag i tvåstegsförfaranden tas fram successivt och att skyldigheten om tillgängliggörande tillämpas utifrån vilka dokument som finns framtagna, relevanta steg i upphandlingsprocessen samt vem som är målgrupp (anbudssökanden eller anbudsgivare). Det finns inget prejudikat som tydliggör hur skyldigheten ska tolkas och rättsläget är därför inte helt klart.
Upphandlingsmyndigheten ser som utgångspunkt inte att leverantörer upphandlingsrättsligt lider skada av en tolkning som utgår utifrån vilka delar av upphandlingsunderlaget som hör hemma i respektive fas i upphandlingsprocessen och respektive målgrupp i de olika stegen. Kraven på annonsen ska dock uppfyllas, tidsfristerna vara skäliga och de grundläggande upphandlingsprinciperna följas. Det är också lämpligt att särskilda krav kopplat till säkerhetsskyddslagstiftningen framgår redan i steg 1 av upphandlingen även om de ska uppfyllas först senare. Detta för att leverantörerna så tidigt som möjligt ska få insikt i upphandlingens särart och på en övergripande nivå deras möjligheter att tilldelas kontraktet eller ramavtalet.
Ni har alltså möjlighet att i vissa fall vänta med säkerhetsskyddsavtal till efter tilldelning av kontraktet eller ramavtalet. I dessa situationer finns dock en risk att den vinnande leverantören efter tilldelning visar sig inte kunna uppfylla de krav på säkerhetsskydd som ni ställer. Om ni i det läget inte har möjlighet att välja en annan leverantör som deltagit i upphandlingen får ni lov att göra om upphandlingen.
Det är således lämpligt att i de flesta fallen av säkerhetsskyddad upphandling tillämpa ett tvåstegsförfarande. På så sätt minskar ni risken för att upphandlingen behöver göras om och för onödiga överprövningar från leverantörer som kvalificerats men som inte uppfyller era krav på säkerhetsskydd.
Det kan bli aktuellt att ingå en säkerhetsskyddsöverenskommelse i stället för säkerhetsskyddsavtal om tillgång endast ges till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i säkerhetsskyddsklassen begränsat hemlig eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt av motsvarande betydelse för Sveriges säkerhet.
Om så är fallet under anbudsskedet, men leverantören (eller eventuella underleverantör) sedan under uppdragets utförande kan komma att få tillgång till uppgifter eller verksamhet av mer känslig karaktär, kan ni ingå en säkerhetsskyddsöverenskommelse inför steg 2 i upphandlingen och sedan ett säkerhetsskyddsavtal efter tilldelningen.
Läs mer om tidpunkt för när säkerhetsskyddsavtal ska ingås på sidan Genomför upphandlingen.
Vilken nivå det behöver vara på säkerhetsskyddsavtalet under anbudsskedet beror på var leverantörer (och eventuella underleverantörer) kommer eller kan komma att få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt. Det förenklar om de kan ta del av sådana uppgifter i den upphandlande organisationens egna lokaler (områden, byggnader och andra anläggningar eller objekt) istället för utanför. I så fall är det tillräckligt att ingå säkerhetsskyddsavtal på nivå 2 eller 3 i anbudsskedet.
Skulle ni senare, under uppdraget, behöva ge tillgång till sådana uppgifter utanför era egna lokaler, kan ni ingå ett säkerhetsskyddsavtal på nivå 1 efter tilldelningen.
Inled samråd med tillsynsmyndigheten i vissa situationer
Om ni efter den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen kommer fram till att den planerade upphandlingen inte är olämpligt ur säkerhetsskyddssynpunkt inträder en samrådsskyldighet. Samrådsskyldigheten omfattar dock endast de upphandlingar som innebär ett krav på säkerhetsskyddsavtal varmed leverantören (eller eventuell underleverantör) kan få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hemlig eller högre eller annan säkerhetskänslig verksamhet av motsvarande betydelse för Sveriges säkerhet.
Till anmälan om samråd ska bifogas
- den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen
- lämplighetsprövningen
- utkast till säkerhetsskyddsavtal
- om möjligt även upphandlingsunderlag med bilagor.
Ni ska samråda med tillsynsmyndigheten innan ni inleder ett upphandlingsförfarande med krav på säkerhetsskyddsavtal. Ni får i normalfallet inte ge leverantör (och eventuell underleverantör) tillgång till de säkerhetsskyddsklassificerade uppgifterna eller säkerhetskänsliga verksamheten i övrigt innan tillsynsmyndigheten har beslutat att avsluta samrådet utan krav på vidare åtgärder. Och samrådet kan i regel inte avslutas förrän tillsynsmyndigheten har fått information om vilken leverantör ni avser att teckna avtal med.
I vissa fall kan ett upphandlingsförfarande som innebär att en annan aktör kan få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt behöva inledas innan samrådet är avslutat. Så är oftast fallet i säkerhetsskyddade upphandlingar. Detta då det inför en upphandling som omfattas av upphandlingslagstiftningen inte ens är känt vem som kommer att delta i upphandlingen, än mindre vem som är tilltänkt avtalspart.
Tillsynsmyndigheten kan besluta om att samrådet ska fortsätta till dess att den upphandlande organisationen kan lämna allt nödvändigt underlag till tillsynsmyndigheten, så som information om den tilltänkta avtalsparten. Ett sådant beslut om fortsatt samråd innebär inte att ni som upphandlande organisationen automatiskt får tillåtelse att ge någon tillgång till de säkerhetsskyddsklassificerade uppgifterna eller den säkerhetskänsliga verksamheten i övrigt. Ett beslut om att samrådet ska fortsätta innebär enbart att ni får tillstånd att påbörja vissa delar av upphandlingen för att kunna identifiera alla omständigheter som är avgörande för att bedöma lämpligheten i upphandlingsförfarandet.
Den upphandlande organisationen måste redan vid utformningen av upphandlingsunderlaget beakta att lämplighetsprövning kompletteras efter upphandlingens påbörjande, se avsnitt Färdigställ kravställning och upphandlingsunderlag nedan.
Ni är inte skyldiga att genomföra ett separat samråd inför ett säkerhetsskyddsavtal med en underleverantör som anlitats för att fullgöra huvudleverantörens förpliktigelser. Eventuella underleverantörers tillgång till den säkerhetskänsliga verksamheten ska redan ha beaktats vid samrådet inför den aktuella upphandlingen som kräver säkerhetsskyddsavtal.
När anses en upphandling vara påbörjad?
Säkerhetspolisens information om samråd vid säkerhetsskyddad upphandling.
Färdigställ kravställning och upphandlingsunderlag
Anpassa nu upphandlingsunderlaget med utgångspunkt i vad som har framkommit hittills under förberedelserna. Om ni använder standardiserade kontrakt eller ramavtal ska ni justera och anpassa dem för den säkerhetsskyddade upphandlingen. Det gäller också om ni använder Säkerhetspolisens mallar om säkerhetsskyddsavtal, som endast anger vad som minst ska ingå.
Säkerställ att kraven i upphandlingsunderlaget tillgodoser och står i proportion till era behov, såväl säkerhetsmässigt som affärsmässigt. Se under rubriken Bidrar till ett proportionerligt säkerhetsskydd ovan angående proportionalitet vid val av säkerhetsskyddsåtgärder.
En av de grundläggande principerna i upphandling är principen om öppenhet. För att beakta den principen bör det tydligt framgå av upphandlingsunderlaget om ett säkerhetsskyddsavtal ska ingås, på vilken nivå och i vilket skede. Vidare bör det framgå att ni även kan komma att ingå säkerhetsskyddsavtal med underleverantörer i alla led. Ni får som upphandlande organisation begära att en leverantör anger vilka underleverantörer som kommer att användas vid fullgörandet av ett kontrakt och hur stor del av kontraktet som kan komma att läggas ut på en underleverantör. Det finns ingen reglerad begränsning av hur många led av underleverantörer ni får begära uppgifter om, utan får avgöras med hänsyn till proportionalitetsprincipen.
Öppenhetsprincipen innebär vidare att kraven ska vara tydliga och transparenta. De ska även vara möjliga att kontrollera och följa upp. På så sätt blir det tydligt vilka krav som ställs på leverantörerna under upphandlingsprocessen samt under och efter avtalsperioden, vad kraven innebär och hur ni bedömer leverantörernas kravuppfyllnad. Det blir samtidigt möjligt för leverantörer att göra ekonomiska uppskattningar av den annonserade affären, inklusive korrekta kostnadsberäkningar med anledning av säkerhetsskyddskrav och kravställningen i övrigt.
Efter att lämplighetsprövningen uppdaterats och eventuellt samråd kompletterats med information om leverantören (och eventuella underleverantörer) kan förfarandet under upphandlingens gång komma att bedömas som olämpligt från säkerhetssynpunkt.
Bedömningen kan bland annat baseras på att leverantör som är tilltänkt att ges tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt inte anses vara tillräckligt tillförlitlig ur säkerhetsskyddssynpunkt. Att ge tillgång till uppgifter eller verksamhet kan bli aktuellt vid uppdragets genomförande men i vissa fall även inför anbudslämning.
För att minska risken att behöva avbryta upphandlingen i ovan nämnda situationer behöver ni redan vid utformningen av upphandlingsunderlaget i förberedelsefasen ta höjd för sådana situationer. Genom att inkludera krav och villkor i upphandlingen kopplat till lämplighetsprövningen och eventuellt samrådsärende finns möjlighet till ökad transparens kring vad som gäller i en situation där leverantör som deltar i upphandlingen inte bedöms som tillräckligt tillförlitlig från säkerhetsskyddssynpunkt.
Detta kan ske genom att i upphandlingsunderlaget inkludera beskrivning om det aktuella förfarandets moment inklusive information om särskild säkerhetsskyddsbedömning, lämplighetsprövning och samråd samt syftet med dessa moment. Det bör tydligt framgå att det är en förutsättning för tilldelning av kontrakt och leverantörens tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller säkerhetskänslig verksamhet i övrigt att leverantören dessförinnan till exempel:
- Lämnat sådan information som krävs för att lämplighetsprövningen ska kunna genomföras
- Bedömts som tillräckligt tillförlitlig från säkerhetsskyddssynpunkt inom ramen för lämplighetsprövningen
- Bekräftat att denne tagit del av beskrivningarna av förfarandets moment och intygar att leverantören inte har kännedom om förhållanden som ger anledning till att ifrågasätta dennes lämplighet från säkerhetsskyddssynpunkt.
Förutsättningarna i upphandlingen bör utformas i form av obligatoriska krav i upphandlingsunderlaget och ställas gentemot såväl leverantör som eventuella underleverantörer som ska ges tillgång till säkerhetskänsliga verksamheten. Resultatet av lämplighetsprövningen bör bedömas i de moment i upphandlingsprocessen som föregår tilldelningsbeslutet. Ni som upphandlande organisation ges på så sätt bättre möjlighet att under upphandlingens gång förkasta anbud från leverantörer som inte lever upp till de givna förutsättningarna i upphandlingen.
Vidare bör ni i avtalet inkludera villkor som innebär att avtalets giltighet förutsätter att leverantören (och eventuella underleverantörer) vid lämplighetsprövning inom ramen för den aktuella upphandlingen bedömts som tillräckligt tillförlitliga från säkerhetssynpunkt och att tillsynsmyndigheten avslutat samrådsärende avseende den aktuella upphandlingen utan beslut om förbud att genomföra upphandlingen.
Utforma säkerhetsskyddsavtalet som ett separat avtal, som ingår i upphandlingsunderlaget. Dess villkor ska framgå i upphandlingsunderlaget, på samma sätt som gäller för övriga avtalsvillkor.
Säkerhetsskyddsavtalet ska ha företräde framför andra villkor i det upphandlade kontraktet eller ramavtalet. Detta bör ni ange i såväl upphandlingsdokumenten som i kontraktet eller ramavtalet. Det bör i kontraktet eller ramavtalet dessutom finnas hävningsvillkor för det fall leverantören (eller eventuella underleverantörer) inte fullgör sina åtaganden enligt gällande säkerhetsskyddsavtal.
Länkar för fördjupning
Här kan du läsa mer om de olika stegen i inköpsprocessen, som inte är specifika för just säkerhetsskyddade upphandlingar:
-
4 kap. 7–9 §§ Säkerhetsskyddslagen (2018:585)
-
2 kap. 3 § Säkerhetspolisens föreskrifter om säkerhetsskydd (PMFS 2022:1)
-
Ett starkare skydd för Sveriges säkerhet, prop. 2020/21:194, sid. 50 och 131
-
Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet, prop. 2017/18:89, sid. 39 och 57–58
-
Prop. 2020/2021:194, sid. 132
-
Prop. 2020/21:194, sid. 59