Regler om reserverad upphandling för ökad sysselsättning
En reserverad upphandling innebär att vissa leverantörer får en positiv särbehandling. Det gäller leverantörer som annars skulle ha svårt att konkurrera om kontrakt. Denna sida gäller sådan reserverad upphandling som syftar till att stödja integration av personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Innehåll på denna sida
Relaterade länkar
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt
- lagen om offentlig upphandling (LOU)
- lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF)
- lagen om upphandling av koncessioner (LUK).
Bestämmelserna om reserverad upphandling
Bestämmelser om reserverad upphandling finns i de direktivstyrda reglerna i LOU, LUF och LUK och gäller för upphandling över tröskelvärdena.
Bestämmelserna innebär i korthet att upphandlande organisationer, under vissa förutsättningar, får positivt särbehandla vissa leverantörer som annars skulle sakna möjligheter att få kontrakt under normala konkurrensförhållanden. Endast leverantörer som uppfyller dessa förutsättningar får delta i upphandlingen.
Bestämmelserna är i princip desamma i de olika lagarna. De innebär att en upphandlande organisation i en upphandling får
- reservera deltagandet för skyddade verkstäder eller för leverantörer vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration av personer med funktionsnedsättning eller av personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, eller
- föreskriva att ett kontrakt (eller en koncession) ska fullgöras inom ramen för ett program för skyddad anställning.
En reservation ska antingen ske utifrån första eller andra punkten i bestämmelserna.
Två förutsättningar, verksamhetskravet respektive andelskravet, måste vara uppfyllda för att en leverantör ska kunna delta i en reserverad upphandling enligt punkt 1. Om ett kontrakt ska fullgöras inom ramen för ett program för skyddad anställning (i enlighet med punkt 2) behöver enbart andelskravet vara uppfyllt.
Verksamhetskravet innebär att leverantören ska utgöra en skyddad verkstad eller vara en leverantör vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration av personer med funktionsnedsättning eller av personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Andelskravet innebär att minst 30 procent av de som sysselsätts i den skyddade verkstaden eller hos leverantören är personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Sannolikt inte möjligt att ställa ytterligare krav i Sverige
EU-domstolen har i en dom kommit fram till att det är möjligt för en medlemsstat att införa ytterligare villkor igenom bestämmelser i nationell rätt än de som anges i den bakomliggande direktivbestämmelsen. Till exempel skulle det kunna gälla att andelskravet ska vara högre än minst 30 procent. Detta får dock bara, enligt EU-domstolen, ske under förutsättning att medlemsstaten beaktar principerna om likabehandling och proportionalitet.
I Sverige har lagstiftaren inte infört ytterligare villkor i den nationella bestämmelsen om reserverad upphandling än vad som följer av den bakomliggande direktivbestämmelsen. Det innebär att det i dagsläget sannolikt inte är möjligt för en upphandlande organisation att ställa ytterligare krav för att en leverantör ska få delta i en reserverad upphandling. Den frågan får dock ytterst avgöras genom rättspraxis.
Syftet med bestämmelserna om reserverad upphandling är att stödja integration av personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden på grund av till exempel (långtids)arbetslöshet, etnicitet eller funktionsnedsättning.
De leverantörer som vill delta i en reserverad upphandling ska uppfylla de förutsättningar som anges i antingen första eller andra punkten i bestämmelsen i respektive lag. Det kan till exempel vara företag som sysselsätter personer inom ramen för olika statliga arbetsmarknadspolitiska program.
Syftet med verksamheten ska gälla för hela leverantören. Det innebär att anbudsgivaren antingen ska vara en skyddad verkstad eller ha social och yrkesmässig integration som främsta syfte. Minst 30 procent av dem som sysselsätts i denna verksamhet ska vara personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Syftet med att reservera en upphandling är bland annat att stärka möjligheterna för vissa leverantörer att få kontrakt och att stödja social och yrkesmässig integration av de berörda personerna. För att säkerställa detta syfte måste de krav som ställs för att kvalificera sig i en upphandling gälla leverantören som sådan.
Vem kan vara leverantör?
Begreppet leverantör ska tolkas extensivt. Det är inte tillåtet att kräva att en leverantör ska ha en särskild associationsrättslig form och kriterierna i reserverade upphandlingar innebär inte några krav på att en skyddad verkstad eller ett socialt företag ska ha en särskild associationsrättslig form eller struktur. Det innebär att en enhet inom en juridisk person kan vara leverantör och lämna anbud i en specifik upphandling. I sådana fall behöver endast den mindre enheten uppfylla kriterierna för att delta i en reserverad upphandling. Vem som är leverantör måste bland annat avgöras utifrån vem som är anbudsgivare.
Det ska framgå av annonsen till upphandlingen om den genomförs som en ”reserverad upphandling” eller om kontraktet ska fullgöras som ett ”reserverat genomförande” inom ramen för ett program för skyddad anställning. Detta framgår i sin tur av EU:s standardformulär för annonsering av offentliga upphandlingar (eForms).
I EU:s upphandlingsdirektiv används begreppet reserverade kontrakt medan de svenska upphandlingslagarna använder begreppet reserverad upphandling. Det är en frivillig bestämmelse i upphandlingsdirektiven som medlemsstaterna kan välja att införa eller inte införa i de nationella bestämmelserna.
Tillämpning av bestämmelserna
I praktiken innebär en reserverad upphandling att deltagandet i en i övrigt vanlig upphandling reserveras till vissa leverantörer. Reservationen kan avse hela eller delar av kontraktet.
Att tänka på
En reserverad upphandling innebär inte att en upphandlande organisation kan vända sig direkt till en viss leverantör, exempelvis en lokalt etablerad leverantör, och tilldela kontrakt utan upphandling. Bestämmelsen innebär enbart att deltagandet reserveras för vissa leverantörer i ett i övriga delar vanligt upphandlingsförfarande och att den upphandlande organisationen i det avseendet gör ett avsteg från en full konkurrensutsättning.
Den upphandlande organisationen ska kontrollera att den eller de leverantörer som lämnat anbud eller anbudsansökan uppfyller förutsättningarna för att delta i en reserverad upphandling. Dessa förutsättningar ska bestå under avtalets löptid och bör därför omfattas av avtalsvillkoren.
Det finns inte några bestämmelser eller begränsningar av vilka upphandlingar som kan komma i fråga för att reservera deltagandet för vissa leverantörer. Upphandlingen kan avse såväl varor, tjänster som byggentreprenader. Det kan också gälla upphandling av koncessioner.
Det är den upphandlande organisationen som får bedöma om det är lämpligt att använda sig av en reserverad upphandling. För att undersöka förutsättningarna för att genomföra en reserverad upphandling inom ett visst område kan den upphandlande organisationen exempelvis föra dialog med marknadens aktörer.
Reserverad upphandling vid icke-direktivstyrd upphandling
Det finns inga uttryckliga regler om den här typen av reserverad upphandling vid icke-direktivstyrd upphandling, det vill säga vid upphandling under tröskelvärdena eller vid upphandling som avser sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Den svenska lagstiftaren har valt att endast införa centrala bestämmelser vid sådan upphandling för att göra regelverket så enkelt och flexibelt som möjligt.
Lagstiftarens utgångspunkt har varit att det som är tillåtet vid direktivstyrd upphandling också ska vara tillåtet vid icke-direktivstyrd upphandling, även om det inte anges uttryckligen i lagen. Utifrån detta synsätt är det möjligt att genomföra en reserverad upphandling på samma sätt vid en icke-direktivstyrd upphandling som vid en direktivstyrd upphandling.
Den bortre gränsen för reserverad upphandling vid icke-direktivstyrd upphandling avgörs av de grundläggande upphandlingsprinciperna.
Exempel på reserverade upphandlingar
Bestämmelserna om reserverad upphandling är förhållandevis nya i Sverige. Det kan därmed vara extra viktigt med en tidig dialog med leverantörer som kan tänkas lämna anbud i en reserverad upphandling.
Fruktkorgar i Söderhamn
Ett av de första och mest spridda exemplen på reserverad upphandling i Sverige gäller en upphandling av fruktkorgar i Söderhamns kommun. Kontraktet tilldelades Stenbackens Boende- och Arbetskooperativ som genom krav i upphandlingen anställde en person som hade svårigheter att komma in på arbetsmarknaden.
Reserverad upphandling av fruktkorgar i Söderhamns kommun (artikel hos Inköp Gävleborg)
Renhållning i Vänersborg
Ett annat pedagogiskt exempel om reserverad upphandling i Sverige är Vänersborgs kommun som under 2017 i en upphandling av renhållning och klottersanering reserverade upphandlingen till leverantörer med medarbetare som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vinnare blev ett arbetsintegrerande socialt företag som kommunen tidigare hade direktupphandlat, men där affärerna hade växt så kraftigt att det krävdes en annonserad upphandling.
Annan form av reserverad upphandling vid upphandling av vissa tjänster enligt bilaga 2
En upphandlande organisation har möjlighet att reservera deltagandet i en upphandling av vissa tjänster som anges i bilaga 2 till LOU. Då gäller andra regler än de som beskrivs på denna sida.
- 4 kap. 18 § lag (2016:1145) offentlig upphandling (LOU) – reserverad upphandling
- 4 kap. 16 § lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – reserverad upphandling
- 4 kap. 8 § lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK) – reserverad upphandling
- artikel 19 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU (LOU-direktivet)
- artikel 28 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/25/EU (LUF-direktivet)
- artikel 24 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/23/EU (LUK-direktivet) (reserverad koncession)
- prop. 2015/16:195, s. 455–462 – reserverad upphandling
- EU-domstolens dom i mål C-598/19 Conacee – en medlemsstat kan i sin nationella lagstiftning införa ytterligare villkor vid reserverad upphandling än vad som följer av artikel 20.1 i LOU-direktivet under förutsättning att principerna om likabehandling och proportionalitet beaktas
- HFD 2021 ref. 48 – för att säkerställa de bakomliggande syftena med reserverad upphandling måste de krav som ställs för att kvalificera sig i en upphandling gälla leverantören som sådan. En organisatorisk enhet inom en juridisk person kan lämna anbud i en upphandling och vara en leverantör i upphandlingsrättslig mening.