Annonsering samt tidsfrister att lämna anbudsansökningar och anbud
När lagen om upphandling av koncessioner (LUK) tillämpas är huvudregeln att upphandlingen ska annonseras. I LUK finns inte lika många alternativ till annonsering som vid upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).
Innehåll på denna sida
Övriga sidor i vårt stöd om LUK
- Vad är en koncession?
- Tröskelvärde och direktupphandlingsgräns
- Förfarandet över tröskelvärdet
- Förfarandet under tröskelvärdet samt för sociala- och andra särskilda tjänster
- Löptiden på en koncession
- Tekniska krav och funktionskrav
- Uteslutning och kvalificering
- Utvärdering av anbud och tilldelning
- Fullgörande av koncessioner
- Rättsmedel
I texten nedan används upphandlande organisationer som ett samlingsbegrepp för upphandlande myndigheter eller enheter.
Upphandling över tröskelvärdet
Om koncessionens värde överstiger tröskelvärdet ska upphandlingen annonseras. Annonsen ska skickas elektroniskt till Europeiska unionens publikationsbyrå för publicering. Vad som ska framgå av annonsen anges i bilaga V till Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/23/EU (LUK-direktivet).
Upphandlingar över tröskelvärdet ska också publiceras i en annonsdatabas som är registrerad enligt lagen (2019:668) om upphandlingsstatistik.
När tidsfristen för att lämna in anbudsansökningar och anbud bestäms ska hänsyn tas till hur komplicerad koncessionen är. Om det krävs att leverantörerna gör ett besök på plats innan de lämnar in en anbudsansökan eller ett anbud ska tiden vara tillräckligt lång för att alla leverantörer ska kunna få den information som behövs för att utarbeta en anbudsansökan eller ett anbud.
Olika tidsfrister
- Minimifristen för att komma in med anbudsansökningar och anbud är 30 dagar från den dag då annonsen om upphandlingen skickades för publicering. Om anbuden får lämnas in elektroniskt är minimifristen 25 dagar.
- Om förfarandet genomförs i flera steg är minimifristen att komma in med anbud 22 dagar från den dag då inbjudan att lämna anbud skickades till utvalda anbudssökanden. Om anbuden får lämnas in elektroniskt är minimifristen 17 dagar.
- Om den upphandlande organisationen inte ger fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till koncessionsdokumenten med elektroniska medel ska tidsfristen för att komma in med anbud förlängas med fem dagar.
Det är viktigt att ha i åtanke att de ovan angivna tidsfristerna är just minimifrister, den upphandlande organisationen bör alltid ha i åtanke att förutsättningarna för en upphandling kan kräva att tidsfristen är längre än minimifristen.
Om annonsen innehåller en inbjudan att lämna anbud ska den upphandlande organisationen som huvudregel ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till koncessionsdokumenten med elektroniska medel. Det ska göras från den dag då annonsen om upphandlingen publiceras. Det ska framgå av annonsen var dokumenten finns tillgängliga.
Om annonsen inte innehåller någon inbjudan att lämna anbud (till exempel vid ett tvåstegsförfarande) ska en motsvarande tillgång till dokumenten ges från och med den dag inbjudan att lämna anbud skickas till de utvalda anbudssökandena.
Om annonsen innehåller en inbjudan om att lämna anbud och den upphandlande organisationen inte kan ge elektronisk tillgång till något koncessionsdokument, ska det framgå av annonsen hur leverantörerna kan få tillgång till dokumentet på annat sätt.
Om annonsen inte innehåller någon inbjudan att lämna anbud och den upphandlande organisationen inte kan ge elektronisk tillgång till något koncessionsdokument ska det framgå av inbjudan att lämna anbud att dokumentet kommer att skickas på andra sätt än med elektroniska medel. Om ett sådant dokument bifogas med inbjudan behöver inbjudan inte innehålla sådana uppgifter.
En annons om upphandling eller en inbjudan att lämna anbud ska också innehålla uppgift om den tid som en anbudsgivare ska vara bunden av sitt anbud.
En upphandlande organisation får tilldela en koncession utan att annonsera upphandlingen om det som ska anskaffas endast kan tillhandahållas av en viss leverantör på grund av
- att syftet med koncessionen är att skapa eller förvärva ett unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation,
- att det av tekniska skäl inte finns någon konkurrens, eller
- skyddet av ensamrätt (inklusive immateriella rättigheter och oavsett om ensamrätten uppfyller kraven i 1 kap. 12 § LUK).
Det är också möjligt att tilldela en koncession utan annonsering om den upphandlande organisationen tidigare har genomfört ett annonserat förfarande men inte fått några lämpliga anbudsansökningar eller anbud. I en sådan situation krävs dock att villkoren i koncessionsdokumenten inte ändras väsentligt för att det senare förfarandet inte ska behöva annonseras på nytt.
En upphandlande organisation som planerar att tilldela en koncession utan att annonsera den kan annonsera om sin avsikt (frivillig förhandsinsyn).
En upphandlande organisation som har tilldelat en koncession ska skicka en efterannons om resultatet av upphandlingen senast 48 dagar efter det att koncessionen tilldelats. Efterannonsen ska också publiceras i en registrerad annonsdatabas.
I LUK ska tidsfristen för efterannonsering beräknas utifrån tidpunkten för tilldelningen av koncessionen. Detta skiljer sig från LOU och LUF. I de lagarna ska tidsfristen i stället beräknas från tidpunkten då kontraktet eller ramavtalet ingås.
Upphandling under tröskelvärdet
Om koncessionen understiger tröskelvärdet ska upphandlingen offentliggöras genom en förhandsannons i en annonsdatabas som är registrerad enligt lagen (2019:668) om upphandlingsstatistik. Vid direktupphandling behöver dock ingen annonsering ske.
Med förhandsannons enligt kap. 15 i LUK avses inte samma sak som begreppet förhandsannons i 8 kap. 2 § LUK (som avser upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster över tröskelvärdet).Vad en förhandsannons enligt 15 kap. 5 § LUK ska innehålla framgår av 14 a § upphandlingsförordningen.
Det finns inga minimifrister för anbudsansökningar och anbud vid upphandling under tröskelvärdet eller vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster. Det är dock viktigt att komma ihåg att även dessa upphandlingar ska följa de grundläggande upphandlingsprinciperna. Av den anledningen kan en för kort tid att komma in med en anbudsansökan eller ett anbud strida mot proportionalitetsprincipen.
Vilken tidsfrist som kan vara skälig får bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Viss inspiration borde kunna hämtas från motsvarande regler i LOU och LUF när det kommer till anbudsansökningar. Där får tidsfristen att inkomma med anbudsansökningar aldrig vara kortare än tio (10) dagar.
Upphandlande organisationer ska efterannonsera resultatet av en upphandling vid upphandlingar under tröskelvärdet. En upphandlande organisation behöver däremot inte efterannonsera resultatet om upphandlingens värde understiger fem procent av tröskelvärdet. Vilken information en sådan efterannons ska innehålla framgår av 14 c § upphandlingsförordningen.
- 8 kap. 1 § lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK) – annonsering om upphandlingen överstiger tröskelvärdet
- 2 § upphandlingsförordning (2016:1162) – annonser och förhandsannonser ska skickas elektroniskt till Europeiska unionens publikationsbyrå
- 8 kap. 7 a § LUK – vid upphandling över tröskelvärdet ska annonser som anges i 8 kap. LUK även publiceras i en registrerad annonsdatabas
- 9 kap. 1 § LUK – vid bestämmande av tidsfrister att lämna anbudsansökningar eller anbud ska hänsyn tas till koncessionens komplexitet
- 9 kap. 2 § LUK – minsta tidsfrist att lämna anbudsansökningar och anbud
- 9 kap. 3 § LUK – förkortad tidsfrist om anbud får lämnas elektroniskt
- 9 kap. 4 § LUK – förlängning av tidsfrist att lämnas anbud om det inte finns fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till koncessionsdokumenten med elektroniska medel
- 8 kap. 9 § LUK – elektronisk tillgång till koncessionsdokumenten
- 8 kap. 10 § LUK – information om tillgång till koncessionsdokument som leverantörerna inte har fri tillgång till enligt huvudregeln i 8 kap. 9 § första stycket LUK
- 8 kap. 11 § LUK – information i annons eller inbjudan att lämna anbud om hur länge anbudsgivaren ska vara bunden av sitt anbud
- 8 kap. 3–5 §§ LUK – upphandling utan föregående annonsering
- 8 kap. 7 § LUK – annons om tilldelning av koncession utan föregående annonsering (frivillig förhandsinsyn)
- 8 kap. 6 § LUK – efterannonsering, även denna annons ska också publiceras i en registrerad annonsdatabas (se 8 kap. 7 a § LUK)
- 8 kap. 2 § LUK – koncessionsupphandling som avser sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska annonseras genom en förhandsannons när upphandlingen överstiger tröskelvärdet
- 8 kap. 7 a § LUK – vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster över tröskelvärdet ska annonser som anges i 8 kap. LUK även publiceras i en registrerad annonsdatabas
- 10 kap. 4 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) och 10 kap. 5 § lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – tidpunkt för beräkning av tidsfrist för efterannonsering
- 15 kap. 5 § LUK – förhandsannonsering vid upphandling under tröskelvärdet
- 14 a § upphandlingsförordning (2016:1162) – information som en förhandsannons enligt 15 kap. 5 § LUK ska innehålla
- 15 kap. 5 a § LUK – annonser vid upphandling under tröskelvärdet ska publiceras i en registrerad annonsdatabas
- 19 kap. 15 § LOU/LUF – tidsfrister att lämna anbudsansökningar och anbud när LOU eller LUF tillämpas
- 15 kap. 5 § tredje stycket LUK – en upphandlande organisation ska efterannonsera resultatet av en upphandling under tröskelvärdet. Efterannonsering behöver dock inte göras om upphandlingens värde understiger fem procent av tröskelvärdet
- 15 kap. 5 a § LUK – efterannonser vid upphandling under tröskelvärdet ska publiceras i en registrerad annonsdatabas
- 14 c § upphandlingsförordning (2016:1162) – information som en efterannons enligt 15 kap. 5 § tredje stycket LUK ska innehålla