Löptiden på en koncession
Vad som gäller för löptider beror på om koncessionen ligger under eller över tröskelvärdena samt om löptiden är kortare eller längre än fem år.
Innehåll på denna sida
Övriga sidor i vårt stöd om LUK
- Vad är en koncession?
- Tröskelvärde och direktupphandlingsgräns
- Förfarandet över tröskelvärdet
- Förfarandet under tröskelvärdet samt för sociala- och andra särskilda tjänster
- Tekniska krav och funktionskrav
- Annonsering och tidsfrister
- Uteslutning och kvalificering
- Utvärdering av anbud och tilldelning
- Fullgörande av koncessioner
- Rättsmedel
I texten nedan används upphandlande organisationer som ett samlingsbegrepp för upphandlande myndigheter eller enheter.
Löptiden över tröskelvärdet
Enligt lagen om upphandling av koncessioner (LUK) ska koncessioner vara tidsbegränsade. Den upphandlande organisationen ska bestämma löptiden på grundval av de byggentreprenader eller tjänster som efterfrågas. Enligt förarbetena innebär detta att bedömningen av hur länge en koncession ska löpa som huvudregel beror på beskaffenheten av den tjänst eller byggentreprenad som koncessionen avser.
Koncessioner med längre löptid än fem år får inte ha en längre maximal löptid än vad som kan förväntas rimligen gå åt för att koncessionshavaren ska kunna kompenseras för gjorda investeringar för utnyttjandet av byggnadsverken eller tillhandahållandet av tjänsterna tillsammans med en avkastning på det investerade kapitalet.
Vid beräkningen ska hänsyn tas till de investeringar som krävs för att uppnå särskilda mål enligt kontrakten. Både inledande investeringar och investeringar under koncessionens löptid ska beaktas vid beräkningen.
Det anges inte i LUK hur stor avkastningen på det investerade kapitalet får vara. Enligt förarbetena torde en rimlig utgångspunkt vara att avkastningskravet i varje enskilt fall får avgöras i förhållande till vad som kan anses vara normal avkastning inom upphandlingsområdet i fråga.
Avgörande från Förvaltningsrätten i Stockholm
Det finns ett avgörande från Förvaltningsrätten i Stockholm som behandlar frågan om koncessionens löptid. Även om det rör sig om ett avgörande från en underinstans kan domen vara av intresse i brist på annan vägledning i frågan om koncessioners löptid. Den upphandlande organisationen hade gjort en kalkyl som visade att koncessionshavaren skulle kunna nå en liten vinst efter sju år samt en rimlig vinst först vid en löptid på 10 år. Avtalets löptid var angiven till 10 år. Domstolen kom dock fram till att organisationens kalkyl snarare pekade på att löptiden inte borde ha varit längre än sju år, och därför hade organisationen brutit mot LUK:s bestämmelser om koncessioners löptid.
Domen kan tolkas på så vis att den upphandlande organisationen inte lyckats bevisa att deras kalkyl var rimlig, snarare än att koncessionens löptid inte får vara längre än vad som krävs för att koncessionshavaren ska kunna göra en liten vinst. Utgången i målet visar på betydelsen att kunna påvisa noggranna underlag för de beslut och bedömningar som den upphandlande organisationen gör.
De begränsningar som anges i LUK för koncessioner med löptider över fem år finns inte avseende koncessioner med en löptid på upp till fem år.