Uteslutning och kvalificering vid upphandling av koncessioner
Lagen om upphandling av koncessioner (LUK) har bestämmelser om uteslutning och kvalificering som i flera avseenden påminner om dem som finns i övriga upphandlingslagar. LUK innehåller dock inga bestämmelser om vilka bevis som får tas in vid uteslutning av leverantörer. LUK innehåller också jämförelsevis mindre detaljerade bestämmelser om vilka bevis som får tas in vid kvalificering av leverantörerna.
Innehåll på denna sida
Övriga sidor i vårt stöd om LUK
- Vad är en koncession?
- Tröskelvärde och direktupphandlingsgräns
- Förfarandet över tröskelvärdet
- Förfarandet under tröskelvärdet samt för sociala- och andra särskilda tjänster
- Löptiden på en koncession
- Tekniska krav och funktionskrav
- Annonsering och tidsfrister
- Utvärdering av anbud och tilldelning
- Fullgörande av koncessioner
- Rättsmedel
I texten nedan används begreppen upphandlande myndigheter och upphandlande enheter i stället för samlingsbegreppet upphandlande organisationer, eftersom vissa regler varierar något mellan upphandlande myndigheter och vissa upphandlande enheter.
Upphandling över tröskelvärdet
I LUK finns uteslutningsgrunder som i stora delar påminner om uteslutningsgrunderna i lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). Det kan röra sig om olika typer av brottslighet som har begåtts av leverantörens företrädare, obetalda skatter och socialförsäkringsavgifter eller andra omständigheter som gör att leverantörens lämplighet kan ifrågasättas. För upphandlande myndigheter och upphandlande enheter som också är upphandlande myndigheter är flera av uteslutningsgrunderna obligatoriska, medan samma uteslutningsgrunder är frivilliga för upphandlande enheter som inte är upphandlande myndigheter.
I 11 kap. 1 § och 2 § första stycket anges obligatoriska uteslutningsgrunder för upphandlande myndigheter och upphandlande enheter som också är upphandlande myndigheter. I 11 kap. 2 § andra stycket samt 3 § anges frivilliga uteslutningsgrunder för upphandlande myndigheter och upphandlande enheter som också är upphandlande myndigheter.
Samtliga uteslutningsgrunder är frivilliga för upphandlande enheter som inte är upphandlande myndigheter.
En upphandlande myndighet eller enhet får inte låta en lagakraftvunnen dom, som har meddelats för mer än fem år sedan, ligga till grund för ett beslut om uteslutning på grund av brott. De fem åren räknas från tidpunkten för beslutet om uteslutning.
Dessutom får en upphandlande myndighet eller enhet inte låta en händelse, som utgör ett sådant missförhållande att det finns grund för uteslutning enligt någon av de frivilliga uteslutningsgrunderna, ligga till grund för beslut om uteslutning om händelsen inträffat för mer än tre år sedan. De tre åren räknas från tidpunkten för beslutet om uteslutning.
Om leverantören kan visa att den har vidtagit vissa angivna åtgärder (självrättelser) får uteslutning inte ske.
LUK innehåller bestämmelser om uteslutning som i många avseenden påminner om de övriga upphandlingslagarna. Till skillnad från de övriga upphandlingslagarna saknar dock LUK bestämmelser om den utredning som får vidtas vid kontroll av uteslutningsgrunderna, det vill säga de bevis som får begäras in med anledning av uteslutningsbestämmelserna i LUK.
Att LUK saknar bestämmelser om beviskrav ska inte tolkas som att inga beviskrav får ställas avseende uteslutningsgrunderna. Bestämmelserna om uteslutning i LUK skulle i realiteten bli verkningslösa utan möjligheten att begära in bevis för kontroll av deras kravuppfyllnad.
I LUK tycks den upphandlande myndigheten eller enheten få utrymmet att på ett ändamålsenligt sätt ta fram beviskrav för uteslutningsgrunderna. Här skulle LOU:s reglering om uteslutningsgrundernas beviskrav kunna fungera som inspiration vid framtagandet av de beviskrav som ska gälla för upphandlingar enligt LUK.
LUK innehåller bestämmelser om kvalificering som i grunden stämmer överens med motsvarande bestämmelser i de övriga upphandlingslagarna.
En upphandlande myndighet eller enhet får, för kvalificering av leverantörer, endast tillämpa krav som avser
- yrkesmässig och teknisk kapacitet
- ekonomisk och finansiell ställning.
Kraven ska vara proportionerliga med hänsyn till syftet att säkerställa verklig konkurrens. Villkoren ska även grunda sig på ett behov att kontrollera om leverantören har förmåga att utföra koncessionen.
Mindre detaljerade bestämmelser om bevis
Jämfört med de övriga upphandlingslagarna har LUK inte lika detaljerade bestämmelser om vilka bevis som får begäras in med anledning av kvalificeringskraven.
Enligt LUK ska den upphandlande myndigheten eller enheten kontrollera att villkoren för leverantörens deltagande i upphandlingen är uppfyllda. Kontrollen ska göras med utgångspunkt i en försäkran av anbudssökandena och anbudsgivarna om att villkoren är uppfyllda eller med utgångspunkt i referenser som har lämnats som bevis enligt kvalificeringskraven i annonsen.
Det innebär att försäkran enligt LUK kan lämnas helt formlös. Det rör sig alltså inte om en egenförsäkran enligt ESPD-systemet som gäller för LOU och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).
Endast försäkran och referenser får begäras in
Endast försäkran och referenser får begäras in enligt ordalydelsen i LUK:s bestämmelser om vilka bevis som får begäras in avseende kvalificeringskraven.
ESPD
Upphandlingar av koncessioner omfattas inte av ESPD-systemet. Det finns däremot inga rättsliga hinder mot att upphandlande myndigheter eller enheter ställer krav på att ESPD-systemet ska användas även för upphandlingar av koncessioner. Upphandlande myndigheter eller enheter kan alltså även för upphandling av koncessioner tillhandahålla ESPD-formulär och godta en leverantörs egenförsäkran om det framgår av upphandlingsdokumenten.