Överprövning av ett avtals giltighet
En leverantör kan ansöka hos domstol om att ett avtal som en upphandlande organisation har ingått ska förklaras ogiltigt. Om avtalet förklaras ogiltigt innebär det att avtalet inte längre gäller mellan parterna.
Innehåll på denna sida
- Om reglerna för överprövning
- Domstolen ska handlägga mål om överprövning skyndsamt
- I vilka situationer kan ett avtal förklaras ogiltigt?
- Hur länge kan man ansöka om överprövning av ett avtals giltighet?
- Preklusionsfrister i mål om överprövning av ett avtals giltighet
- Interimistiskt (tillfälligt) beslut att avtalet inte får fullgöras
- Om avtal ingås efter att upphandlingen har överprövats
- De avtal som får ogiltigförklaras
- Situationer där ett avtal inte får ogiltigförklaras
- Vad händer om avtalet är ogiltigt?
- Snabblänkar till vårt stöd om rättsmedel
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt
- lagen om offentlig upphandling (LOU)
- lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).
Om reglerna för överprövning
Reglerna för överprövning är i princip utformade på samma sätt i LOU och LUF. Även reglerna om överprövning i lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) och lagen om upphandling av koncessioner (LUK) är utformade på ungefär samma sätt som i LOU och LUF. Dessutom gäller att reglerna för överprövning är desamma över och under tröskelvärdena.
Domstolen ska handlägga mål om överprövning skyndsamt
I mål om överprövning av ett avtals giltighet ska domstolen handlägga målet skyndsamt. Det innebär inte att det finns en frist för när ett mål senast ska vara avgjort. Skyndsamhetskravet kan dock komma till uttryck genom att domstolen i ett överprövningsmål exempelvis
- håller nere tiderna för att kommunicera med parterna i målet
- är återhållsamma med anstånd för yttrande.
I vilka situationer kan ett avtal förklaras ogiltigt?
Ett avtal kan förklaras ogiltigt i följande situationer:
- om avtalet ingåtts genom en direktupphandling eller ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering trots att förutsättningarna för detta inte var uppfyllda (otillåten direktupphandling)
- om avtalet har tilldelats efter en förnyad konkurrensutsättning enligt LOU utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats efter en förnyad konkurrensutsättning från ett ramavtal som upphandlats enligt 19 kap. LUF utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats enligt 19 kap. LOU/LUF med någon annan metod för upphandling som innebär löpande tilldelning av kontrakt utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats inom ramen för ett dynamiskt inköpssystem enligt de direktivstyrda reglerna utan att villkoren för detta har följts
- om den upphandlande myndigheten eller enheten (upphandlande organisationen) har ingått avtalet i strid med bestämmelserna om avtalsspärr, ett interimistiskt beslut, tiodagarsfristen eller bestämmelserna om tilldelningsbeslut om dessutom någon annan bestämmelse i lagen överträtts.
Hur länge kan man ansöka om överprövning av ett avtals giltighet?
Leverantörens ansökan om överprövning av ett avtals giltighet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom 6 månader från det att avtalet slöts.
Det finns dock undantag från denna regel. En leverantörs ansökan om överprövning av ett avtals giltighet ska i stället ha kommit in till förvaltningsrätten inom 30 dagar från det att den upphandlande organisationen har gjort något av följande:
- publicerat en efterannons om resultatet av upphandlingen i TED vid direktivstyrd upphandling samt upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster över tröskelvärdet
- publicerat en efterannons om resultatet av upphandlingen i en registrerad annonsdatabas vid upphandling under tröskelvärdet
- skriftligen meddelat anbudssökandena och anbudsgivarna om att avtalet har slutits samt har lämnat en sammanfattning av vissa uppgifter kring avtalet.
Tidsfristen kan bara förkortas om de formella kraven på sådana efterannonser respektive uppgifter är uppfyllda. Brister i dessa fall kan alltså medföra att det är möjligt att ansöka om överprövning av avtalets giltighet även efter att 30 dagar har gått.
Preklusionsfrister i mål om överprövning av ett avtals giltighet
I överprövningsmål finns det preklusionsfrister i både förvaltningsrätten och kammarrätten. Preklusionsfristerna reglerar när domstolen får beakta nya omständigheter som en part åberopar till grund för sin talan.
Preklusionsfristen i förvaltningsrätten är tre veckor från den dag då ansökan om överprövning kom in till domstolen. Det innebär att om leverantören åberopar en ny omständighet efter att fristen har gått ut så får denna omständighet bara beaktas av domstolen om leverantören gör det sannolikt att denne inte har kunnat åberopa omständigheten tidigare, eller annars haft giltig ursäkt att inte göra det.
För den här tidsfristen är lagen om beräkning av lagstadgad tid tillämplig. Det ger samma följder som vid beräkningen av exempelvis avtalsspärrens frist.
Reglerar hur domstolen ska agera
Preklusionsfristen är en handlingsregel för domstolen. Den innebär att domstolens prövning, som huvudregel, kommer att begränsas till de fel och brister i upphandlingen som den klagande leverantören åberopar inom den angivna tiden. Domstolen kommer alltså endast i undantagsfall beakta senare åberopade omständigheter. Domstolen ska vidare klargöra vilka omständigheter den har lagt till grund för sitt avgörande i domskälen.
Fristen omfattar omständigheter
Det är enbart omständigheter som omfattas av preklusionsfristen. Det framgår dock inte närmare av lagen vad som avses med omständigheter. I förarbetena till den aktuella bestämmelsen anges att omständigheter avser rättsfakta, medan bevisfakta eller bevis inte omfattas av fristen.
I förarbetena framgår också att för att en omständighet ska ha åberopats i tid bör det inte vara tillräckligt att en leverantör inledningsvis endast åberopat att upphandlingen strider mot en viss regel, och först efter det att preklusionsfristen löpt ut beskriver vad felet faktiskt är.
Åberopa omständigheter som framkommit efter att fristen gått ut
Ett exempel på fall där omständigheter skulle kunna beaktas, även om de åberopats först efter preklusionsfristen på tre veckor, är om leverantören får kännedom om förhållanden av betydelse för ansökan efter att tidsfristen har gått ut. Som ett exempel på detta nämns i förarbetena situationen då uppgifter i en allmän handling lämnas ut till sökanden först efter ett överklagande i domstol.
För att senare åberopade omständigheter ska beaktas krävs dock att leverantören har gjort de efterforskningar och vidtagit de åtgärder som varit möjliga och rimliga inom fristen. Det anges också i förarbetena att kraven på att en leverantör genomför en sådan utredning bör kunna ställas högt, och att det i princip inte bör ha någon betydelse att exempelvis en utredningsåtgärd kostar pengar.
Åberopa nya omständigheter om det finns giltig ursäkt att inte ha gjort det tidigare
Nya omständigheter kan också åberopas efter fristens utgång om leverantören annars har haft en giltig ursäkt att inte åberopa omständigheten vid ett tidigare tillfälle. Detta trots att leverantören kände till, eller borde ha känt till, omständigheten. Ett exempel som nämns i förarbetena där undantaget skulle kunna bli aktuellt är om motparten till den klagande leverantören åberopar en ny omständighet vars betydelse för ansökan leverantören inte tidigare har haft anledning att överväga. I en sådan situation bör leverantören enligt förarbetena tillåtas att åberopa de omständigheter som behövs för att bemöta detta.
Även i detta fall bör det enligt förarbetena ställas höga krav på leverantören, och leverantören bör åberopa samtliga relevanta omständigheter inom fristen. Det är också upp till den part som åberopar en ny omständighet efter det att fristen har löpt ut att också åberopa tillräckliga skäl för att omständigheten ska få beaktas.
Tänk på:
Preklusionsfristen i förvaltningsrätten gäller bara i mål som avser upphandlingar som har påbörjats 1 juli 2022 eller senare.
Gäller inte när en överprövning av en upphandling övergår till att avse avtalets giltighet
Preklusionsfristen i förvaltningsrätten gäller inte i en situation där en leverantör överprövar en upphandling, men den upphandlande organisationen väljer att ingå avtal under pågående överprövning i strid med avtalsspärr, förlängd avtalsspärr, interimistiskt beslut eller tiodagarsfrist och leverantören därefter yrkar att överprövningen ska övergå till att avse avtalets giltighet.
Preklusionsfristen i kammarrätten innebär att domstolen som huvudregel inte får beakta nya omständigheter som inte redan har åberopats i förvaltningsrätten. Domstolen får endast beakta nya omständigheter som en part åberopar till grund för sin talan om parten kan göra det sannolikt att den inte har kunnat åberopa omständigheten i förvaltningsrätten eller annars har haft en giltig ursäkt att inte göra det.
I förarbetena nämns exempel på när omständigheter som inkommit efter det att tidsfristen löpt ut ändå kan beaktas av förvaltningsrätten (se ovan). Dessa situationer är aktuella också för kammarrätten. Utöver dessa ges exemplet på en situation i kammarrätten där en leverantörs ställning som anbudsgivare har påverkats av förvaltningsrättens domslut, samtidigt som denne inte har fått möjlighet att yttra sig i målet i förvaltningsrätten. Om kammarrätten inte skickar tillbaka målet till förvaltningsrätten i en sådan situation, bör det kunna innebära att domstolen får tillåta också övriga parter att åberopa de omständigheter som behövs för att bemöta den leverantörens talan i kammarrätten.
Även i mål i kammarrätten är det upp till den part som åberopar en ny omständighet att även åberopa tillräckliga skäl för att omständigheten ska få beaktas av domstolen.
Tänk på:
Preklusionsfristen i kammarrätten gäller bara i mål som avser upphandlingar som har påbörjats 1 juli 2022 eller senare.
Gäller inte vid tvingande hänsyn till ett allmänintresse eller om överprövning av en upphandling övergår till att avse ett avtals giltighet
Preklusionsfristen i kammarrätten gäller dock inte för omständigheter som åberopas till grund för att ett avtal ska få bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse.
Preklusionsfristen gäller dessutom inte i en situation där en leverantör överprövar en upphandling, men den upphandlande organisationen väljer att ingå avtal under pågående överprövning i strid med avtalsspärr, förlängd avtalsspärr, interimistiskt beslut eller tiodagarsfrist och leverantören därefter yrkar att överprövningen ska övergå till att avse avtalets giltighet.
I förarbetena till de aktuella reglerna säger lagstiftaren att det endast är den klagande leverantörens åberopanden som omfattas av preklusionsfristen i förvaltningsrätten. Lagstiftarens bedömning utgår ifrån den funktions som en överprövning har. Genom överprövningen tillförsäkras en leverantör som har lidit, eller riskerar att lida, skada till följd av ett fel i upphandlingen en ny möjlighet att lämna anbud inom ramen för ett nytt, felfritt förfarande. Dessutom är upphandlingsmål så kallade ansökningsmål. Det är därmed den leverantör som ansöker om överprövning som styr vilka frågor som motparten ska bemöta och som domstolen ska pröva.
I mål som prövas av kammarrätten har parterna i regel fått komma till tals och föra fram sina argument i första instans, det vill säga förvaltningsrätten. Av instansordnings- och effektivitetsskäl bör därför åberopanden av samtliga parter omfattas av preklusionsreglerna för kammarrätten enligt lagstiftaren.
Interimistiskt (tillfälligt) beslut att avtalet inte får fullgöras
Om en leverantör har ansökt om överprövning av ett avtals giltighet får domstolen besluta att avtalet tills vidare inte får fullgöras. Domstolen får dock inte fatta ett sådant beslut, om den skada eller olägenhet som beslutet skulle kunna medföra är större än den skada som skulle kunna drabba leverantören. Domstolen ska vid denna bedömning ta hänsyn till användarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen.
Ett sådant interimistiskt beslut fattas normalt bara om den leverantör som har ansökt om överprövning yrkar på det.
Om avtal ingås efter att upphandlingen har överprövats
Om en leverantör har ansökt om en överprövning av en upphandling kan situationen uppstå att den upphandlande organisationen ingår avtal under handläggningen i domstolen. Leverantören kan i sådant fall ändra sin ansökan till att i stället gälla en ogiltigförklaring av det avtal som ingåtts i upphandlingen. I en sådan situation gäller inte någon preklusionsfrist i domstolen i det aktuella målet.
De avtal som får ogiltigförklaras
Om den upphandlande organisationen ingår ett avtal genom en direktupphandling eller ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering, kan leverantören inte längre ansöka om överprövning av upphandlingen. Leverantören kan i stället ansöka om ogiltigförklaring av avtalet.
För att domstolen ska förklara avtalet ogiltigt krävs att den anser att direktupphandlingen eller det förhandlade förfarandet utan föregående annonsering utgjort en otillåten direktupphandling. Med otillåten direktupphandling menas att en upphandlande organisation köper en vara, tjänst eller byggentreprenad utan föregående annonsering trots att det inte är tillåtet att genomföra anskaffningen utan ett annonserat upphandlingsförfarande. Ett exempel kan vara om alla förutsättningar för att kunna tillämpa undantaget för synnerlig brådska inte är uppfyllda. I det här fallet krävs det inte att leverantören har lidit skada, utan frågan är endast om direktupphandlingen varit tillåten eller otillåten.
Vid otillåten direktupphandling kan tillsynsmyndigheten också besluta om en upphandlingsskadeavgift.
Ett avtal får ogiltigförklaras
- om avtalet har tilldelats efter en förnyad konkurrensutsättning i ett ramavtal enligt LOU utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats efter en förnyad konkurrensutsättning från ett ramavtal som upphandlats enligt 19 kap. LUF utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats enligt 19 kap. LOU/LUF med någon annan metod för upphandling som innebär löpande tilldelning av kontrakt utan att villkoren för detta följts
- om avtalet har tilldelats inom ramen för ett dynamiskt inköpssystem enligt de direktivstyrda reglerna utan att villkoren för detta har följts.
Ogiltigförklaring får i så fall ske om en leverantör har lidit skada eller kan komma att lida skada.
Ett avtal får ogiltigförklaras om en upphandlande organisation har ingått avtal i upphandlingen
- innan något meddelande om tilldelningsbeslut har skickats
- trots att domstolen meddelat ett interimistiskt beslut
- trots att det löpte en avtalsspärr eller en tiodagarsfrist när avtalet ingicks.
I dessa fall krävs att den upphandlande organisationen även har överträtt någon annan bestämmelse i upphandlingslagarna och att den klagande leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada.
Situationer där ett avtal inte får ogiltigförklaras
Det finns ett antal fall där domstolen inte får ogiltigförklara ett avtal, även om förutsättningarna, enligt ovan, finns för att göra det:
- om den upphandlande organisationen har publicerat en annons om sin avsikt att tilldela ett kontrakt utan föregående annonsering och har iakttagit en frivillig avtalsspärr
- om den upphandlande organisationen har iakttagit en frivillig avtalsspärr efter att ha tilldelat avtalet genom förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal enligt LOU, eller via ett dynamiskt inköpssystem
- om den upphandlande organisationen har iakttagit en frivillig avtalsspärr efter att ha tilldelat avtalet genom förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal som upphandlats enligt 19 kap. LUF
- om den upphandlande organisationen har iakttagit en frivillig avtalsspärr efter att ha tilldelat avtal genom någon annan metod för upphandling som innebär löpande tilldelning av kontrakt
- om avtalet måste bestå av tvingande hänsyn till ett allmänintresse (till exempel skydd av människors liv och hälsa).
I dessa fall ska domstolen besluta att avtalet ska bestå, även om förutsättningarna egentligen är uppfyllda för att det ska förklaras ogiltigt.
Den upphandlande organisationen har en möjlighet att annonsera sin avsikt att tilldela kontrakt utan föregående annonsering och tillämpa en avtalsspärr om tio dagar från det att annonsen publicerades. Detta ger andra leverantörer en möjlighet att reagera innan avtalet ingås om de anser att en direktupphandling inte är möjlig i den aktuella situationen.
Under en sådan annonseringstid har eventuellt intresserade leverantörer möjlighet att ansöka om överprövning av upphandlingen. Om den upphandlande organisationen genomför en sådan annonsering på ett korrekt sätt upphör möjligheterna att ansöka om ogiltigförklaring av avtalet.
Den upphandlande organisationen kan i vissa fall ange en frivillig avtalsspärr i meddelanden om tilldelning av kontrakt som skickas till de leverantörer som lämnat anbud. Det gäller vid avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning enligt LOU eller vid tilldelning av kontrakt i dynamiska inköpssystem. Det gäller också vid avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning från ramavtal som har upphandlats enligt 19 kap. LUF. Det gäller dessutom om en upphandlande organisation tillämpar 19 kap. LOU eller LUF vid en upphandling och har använt en annan metod för upphandling som innebär löpande tilldelning av kontrakt. Den upphandlande organisationen ska i så fall skicka ett meddelande om tilldelningsbeslut där skälen för valet av leverantör framgår men även att den använder en frivillig avtalsspärr.
Om den upphandlande organisationen anger en sådan frivillig avtalsspärr och sedan inväntar att den löpt ut innan den ingår avtal kan inte avtalet förklaras ogiltigt av domstol. Leverantörer måste alltså i sådant fall ansöka om överprövning av avropet under (den frivilliga) avtalsspärren.
Om det finns tvingande skäl av allmänintresse ska ett avtal bestå även om det i övrigt finns grund att ogiltigförklara det. I direktivens beaktandesatser och i de svenska förarbetena anges att dessa tvingande intressen ska avse ”exceptionella omständigheter”. Uttrycket är inte klart definierat men förekommer inom andra områden i unionsrätten och innebär där att hänsyn exempelvis kan tas till allmän säkerhet, skydd för människors liv och hälsa, folkhälsa och dylikt.
Det är den upphandlande organisationen som har bevisbördan för att det finns sådana omständigheter som gör att avtalet ska få bestå trots att förutsättningarna för att förklara det ogiltigt är uppfyllda. I detta ligger att den upphandlande organisationen ska visa att de vidtagna åtgärderna är proportionerliga.
Om ett avtal som strider mot upphandlingsreglerna får bestå av tvingande skäl av allmänintresse ska i stället en upphandlingsskadeavgift utgå. Den får avse högst tio procent av kontraktsvärdet, dock högst 20 miljoner kronor. Den upphandlande organisationen riskerar också skadeståndsanspråk från en leverantör. Det positiva kontraktsintresset (förlorad vinst) kan utgå om leverantören gör sannolikt att den skulle ha fått kontraktet om upphandlingsfelet inte hade gjorts.
Vad händer om avtalet är ogiltigt?
Följden av att ett avtal ogiltigförklaras är att avtalet mellan den upphandlande organisationen och leverantören blir civilrättsligt ogiltigt. Ogiltigförklaringen gäller retroaktivt, det vill säga från det att avtalet ingicks, och innebär att alla prestationer som hunnit utbytas mellan avtalsparterna ska återgå. Till exempel ska varor som levererats till den upphandlande organisationen återgå till leverantören och den upphandlande organisationen ska återfå erlagd betalning. Om detta inte är möjligt ska i stället förmögensläget återställas.
Om avtalet exempelvis gällde varor som redan levererats och förbrukats, eller tjänster redan utförts, kan parterna få utge ersättning för den nytta de har haft av varandras prestationer. Om det i stället är fråga om en byggentreprenad och byggnaden uppförts till hälften när avtalet förklaras ogiltigt får ersättning lämnas för de prestationer som redan har utförts, medan framtida prestationer inte får utföras.
- 19 kap. 1 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU)/lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) – bestämmelserna om överprövning av ett avtals giltighet gäller även vid upphandling enligt 19 kap. LOU/LUF
- 19 a kap. 1 § LOU/LUF – bestämmelserna om överprövning av ett avtals giltighet gäller även vid upphandling enligt 19 a kap. LOU/LUF
- 20 kap. 5 a § LOU/LUF – mål om överprövning av ett avtals giltighet ska handläggas skyndsamt i domstolen
- 20 kap. 5 b § LOU/LUF – preklusionsfrist i förvaltningsrätten i överprövningsmål
- 20 kap. 5 c § LOU/LUF – preklusionsfrist i kammarrätten i överprövningsmål
- prop. 2021/22:120 s. 42–54 samt s. 84–86 – preklusionsfrister i offentlig upphandling
- 10 kap. 5 § LOU/10 kap. 6 § LUF – annons om tilldelning av kontrakt utan föregående annonsering
- 19 a kap. 9 § LOU/ 19 a kap. 8 § LUF – annons om avsikt att direktupphandla
- 20 kap. 3 § LOU/LUF – avtalsspärr vid annons om avsikt att tilldela kontrakt utan föregående annonsering respektive annons om avsikt att direktupphandla
- 20 kap. 13 § LOU/LUF – förutsättningar för överprövning av ett avtals giltighet vid direktivstyrd upphandling, otillåten användning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering, förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal enligt 7 kap. LOU/LUF samt enligt ett dynamiskt inköpssystem enligt 8 kap. LOU/LUF
- 20 kap. 13 a § LOU/LUF – förutsättningar för överprövning av ett avtals giltighet vid icke-direktivstyrd upphandling, otillåten användning av direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning inom ett ramavtal enligt 19 kap. LOU/LUF eller genom någon annan metod för upphandling som innebär löpande tilldelning av kontrakt
- 20 kap. 13 b § LOU/LUF – förutsättningar vid överprövning av ett avtals giltighet, avtal som slutits i strid med reglerna om avtalsspärr, interimistiskt beslut, tiodagarsfristen samt före en underrättelse om tilldelningsbeslut
- 20 kap. 14 § LOU/LUF – undantag från att tillämpa bestämmelserna om ogiltighet på grund av tvingande hänsyn till ett allmänintresse
- 20 kap. 15 § LOU/LUF – undantag från att tillämpa bestämmelserna 13 och 13 a §§ om ogiltighet vid användandet av frivillig avtalsspärr i vissa fall
- 20 kap. 16 § LOU/LUF – interimistiskt beslut vid överprövning av avtals giltighet
- 20 kap. 17 § LOU/LUF – tidsfrister för ansökan om överprövning av ett avtals giltighet
- 21 kap. 6 och 7 §§ LOU/LUF – upphandlingsskadeavgift
- 21 kap. 9 § LOU/LUF – upphandlingsskadeavgiftens storlek
- Prop 2009/10:180 s. 127–146 och s. 360–365 – bakgrund, förklaring och författningskommentar till bestämmelserna om ogiltigförklaring av avtals giltighet
- Prop. 2015/16:195 s. 1155 f. – författningskommentarer till bestämmelserna om ogiltigförklaring av avtals giltighet
- Prop. 2023/24:3 s. 30 ff. – tillsynsmyndighetens beslut om upphandlingsskadeavgift
- EU-domstolens dom C-6/05 Medipac – innebörden av tvingande hänsyn till ett allmänintresse, särskilt vad gäller åtgärder för att skydda folkhälsan
- HFD 2019 ref. 18 – förutsättningarna för att ett avtal ska bestå på grund av tvingande skäl till ett allmänintresse