Statsstödsfrågor med anledning av covid-19
Covid-19 pandemin har inneburit en stor påverkan på den europeiska ekonomin. Vissa branscher har drabbats extra hårt. I samband med pandemiutbrottet införde därför Europeiska kommissionen tillfälliga statsstödsregler för att ge större möjligheter att stödja näringslivet, den så kallade tillfälliga ramen för statligt coronastöd. Dessa regler fasas ut enligt plan från 30 juni 2022.
Innehåll på denna sida
Den tillfälliga ramen fasas ut från 30 juni 2022
Den tillfälliga ramen för statligt coronastöd infördes 19 mars 2020. Dessa regler har därefter ändrats vid sex tillfällen. Reglerna fasas ut från den 30 juni 2022.
Den tillfälliga ramen kommer inte att förlängas efter den 30 juni 2022 med undantag för
- åtgärder till stöd för investeringar som kommer att gälla till och med den 31 december 2022
- solvensstödåtgärder som kommer att gälla till och med den 31 december 2023.
Statligt coronastöd efter 30 juni 2022
Delar av det tillfälliga regelverket kommer fortsätta att vara i kraft efter den 30 juni 2022:
Åtgärder till stöd för investeringar ska hjälpa medlemsländerna att minska det investeringsgap som uppstått till följd av krisen. Medlemsländerna får skapa incitament för företagsinvesteringar och använda verktyget för att påskynda en grön och digital omställning. Åtgärden omfattar även garantier mot otillbörlig snedvridning av konkurrensen, exempelvis genom att de bör inriktas på en bred grupp av stödmottagare och att stödbeloppens storlek bör vara begränsad.
Den här typen av åtgärder får användas av medlemsländerna fram till och med den 31 december 2022. Åtgärderna beskrivs i avsnitt 3.13 i kommissionens konsoliderade version av meddelandet om de tillfälliga statsstödsriktlinjerna.
Solvensstödåtgärder ska mobilisera privata medel och ställa dem till förfogande för investeringar i små och medelstora företag, däribland nystartade företag och små midcap-bolag. Medlemsländerna får ge privata förmedlare garantier för att skapa incitament att investera i denna typ av företag och underlätta deras tillgång till kapitalinvesteringar som de ofta har svårt att dra till sig på egen hand. Det framgår särskilt tydligt mot bakgrund av företagens ökade skuldsättning under krisen.
Den här typen av åtgärder får användas av medlemsländerna fram till och med den 31 december 2023. Åtgärderna beskrivs i avsnitt 3.14 i kommissionens konsoliderade version av meddelandet om de tillfälliga statsstödsriktlinjerna.
Kommissionen har även anpassat de högsta beloppen för vissa typer av stöd i förhållande till den förlängda löptiden, och förtydligat hur kommissionens exceptionella flexibilitetsåtgärder får användas enligt riktlinjerna för statligt stöd till undsättning och omstrukturering av företag i svårigheter.
Kommissionen har även förlängt medlemsländernas möjlighet att omvandla återbetalningspliktiga instrument, som har lämnats enligt den tillfälliga ramen, till andra typer av stöd, exempelvis direktstöd, till och med den 30 juni 2023. Återbetalningspliktiga instrument är exempelvis garantier, lån och återbetalningspliktiga förskott.
Sådana omvandlingar får principiellt inte överstiga det nya taket för begränsade stödbelopp, 2,3 miljoner euro per företag.
Konsoliderad version av de tillfälliga statsstödsriktlinjerna
I EU-kommissionens riktlinjer går det att läsa mer om de stödåtgärder som är kvar:
Information om statligt coronastöd för perioden 19 mars 2020 till 30 juni 2022
Eftersom det fortfarande kan finnas stödbeslut i kraft som baserats på den del av den tillfälliga ramen som fasas ut den 30 juni 2022 kommer Upphandlingsmyndighetens information om statligt coronastöd att finnas tillgänglig på denna webbsida fram till 31 december 2023.
Statsstödsreglerna gäller även för stöd till företag med anledning av den situation som covid-19 pandemin har medfört för näringslivet. Reglerna innebär att statsstöd generellt är förbjudet för att konkurrensen på marknaden inte ska snedvridas. Det finns vissa fall när statsstöd kan vara tillåtet, men det är bara kommissionen som kan godkänna statsstöd som inte omfattas av undantagsregler som exempelvis den allmänna gruppundantagsförordningen och de minimis-reglerna.
Stöd med anledning av den pågående pandemins påverkan på ekonomin är tillåtna om kommissionen godkänner stöden. Kommissionen bedömer att covid-19 pandemin innebär att stöd efter anmälan från en medlemsstat kan godkännas enligt artikel 107.2 b eller enligt artikel 107.3 b i EUF-fördraget. Det innebär att statsstödsreglerna medger att företag kompenseras för kostnader till följd av pandemin. Kommissionen har beslutat om riktlinjer för statsstödsgodkännanden enligt artikel 107.3 b i EUF-fördraget (se rubriken ”Tillfälliga statsstödsregler med anledning av covid-19 pandemin”).
Utöver de tillfälliga statsstödsreglerna har även vissa av de statsstödsregler som inte har direkt koppling till covid-19 pandemin ändrats. Stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen samt stöd som godkänts av kommissionen enligt vissa statsstödsriktlinjer, däribland riktlinjerna för miljöskydd och regionalstöd, får lämnas till företag som fått ekonomiska svårigheter under perioden 1 januari 2020 - 30 juni 2021.
Kommissionen har beslutat om nya tillfälliga statsstödsregler som ger stora möjligheter för kommissionen att godkänna statsstöd. En förutsättning är att stöden bidrar till att säkerställa att långsiktigt livskraftiga företag kan fortsätta bedriva sin verksamhet trots pandemins effekter på näringslivet.
De tillfälliga statsstödsreglerna har ändrats vid sex tillfällen. Fram till den 30 juni 2022 finns följande möjligheter för kommissionen att godkänna statsstöd enligt det tillfälliga regelverket:
- stöd i form av direkta bidrag, återbetalningspliktiga förskott eller skatteförmåner upp till 2 300 000 euro per företag
- stöd i form av garantier för lån
- stöd i form av subventionerade räntor för lån
- stöd i form av garantier och lån via kreditinstitut eller andra finansinstitut
- utvidgade möjligheter till stöd i form av exportkrediter
- stöd för coronavirusrelaterad forskning och utveckling inklusive infrastruktur för att testa och utveckla produkter som kan användas för att bekämpa viruset
- möjligheter till uppskjuten betalning av skatter och sociala avgifter och lönesubventioner för särskilt utsatta sektorer införs också
- stöd för att kompensera för fasta kostnader när verksamheten dragits ner eller står stilla till följd av åtgärder med anledning av covid-19
- stöd i form av efterställda (lägre prioriterade) skulder med högre premie än vad som gäller för subventionerade lån enligt punkten 2–4
- stöd i form av eget kapital eller hybridkapital till företag som behöver likviditet och som inte skulle klara sig utan sådana tillskott
- investeringsstöd för en hållbar återhämtning som stödjer privata investeringar som en stimulans för att övervinna ett investeringsgap som ackumulerats i ekonomin på grund av krisen
- stöd för att stärka företagens solvens genom åtgärder som utformas så att de uppmuntrar privata investeringar till företag med tillväxtpotential.
Möjligheterna till stöd i form av eget kapital eller hybridkapital enligt punkterna 9 och 10 kan ta formen av köp av nyemitterade aktier eller lösningar med hybridkapital som kan konverteras till aktier, eller som på annat sätt medger vinstdelning. Stöd i form av offentligfinansierat eget kapital eller hybridkapital får bara godkännas om det finns ett gemensamt intresse av att rädda företaget.
Exempel på vad som avses med ett gemensamt intresse är att en nedläggning av verksamheten skulle leda till
- sociala problem (betydande arbetslöshet)
- att ett innovativt eller systemviktigt företag försvinner eller
- att en viktig tjänst inte längre erbjuds.
Stödet får inte vara så stort att kapitalstrukturen blir bättre än den var innan covid-19 pandemin. Det offentliga måste få ersättning för risken i stödet samtidigt som det krävs mekanismer för att det ska vara möjligt för stödmottagarna eller deras ägare att köpa tillbaka det ägande som det offentliga övertar. Om det offentliga ägandet inte i huvudsak återgått efter sex eller sju år (beroende på om företaget är börsnoterat eller inte) krävs att en omstruktureringsplan anmäls till och godkänns av kommissionen. Om stödet som anmäls till kommissionen är en så kallad stödordning krävs det att enskilda stöd som överstiger 250 000 euro anmäls separat till kommissionen.
Kommissionen har klargjort att medlemsstaterna får kombinera stöd upp till 200 000 euro (de minimis-stöd) med stöd som kommissionen har godkänt enligt det tillfälliga regelverket upp till 2 300 000 euro. Det innebär flexibla möjligheter att lämna statsstöd med upp till 2 500 000 euro per företag under krisen.
Kommissionen godkänner stöd till företag i svårigheter så länge som företaget inte befann sig i svårigheter redan den 31 december 2019. När det gäller mikroföretag eller små företag kan de få stöd om de inte gått i konkurs, ska genomgå en rekonstruktion eller kan försättas i konkurs på fordringsägarnas begäran.
Hur en kommun eller region lämnar stöd enligt de minimis-förordningen
Många av möjligheterna att lämna statsstöd eller bidra med finansiering som inte är statsstöd som kommissionen öppnar upp för med anledning av covid-19 pandemin, bygger på att finansieringen görs på samma sätt i hela Sverige. Rikstäckande åtgärder kan inte beslutas på kommunal eller regional nivå.
Andra åtgärder såsom det statsstöd regeringen har utlovat för att finansiera nedsättningar av lokalhyror för företag kan sökas av kommuner i deras roll som fastighetsägare. Möjligheterna att lämna statsstöd ska inte sammanblandas med generellt tillämpliga myndighetsbeslut eller med avtalsrelaterade bedömningar om anstånd eller omförhandlingar av villkor som en privat aktör i motsvarande situation hade kunnat besluta om.
Kommuner eller regioner kan inom ramen för sina befogenheter besluta om statsstöd men måste då följa statsstödsreglerna. Planer på sådana stöd måste då anmälas till regeringen. Ännu finns inga statsstödsgodkännanden som medger att svenska kommuner och regioner kan lämna statsstöd. Sådana möjligheter har dock införts i bland annat Storbritannien och Tyskland.
State Aid SA.56841(2020/N) – United Kingdom - COVID-19 Temporary Framework for UK authorities
Kommuner och regioner som överväger anmälningspliktiga statsstöd inom ramen för sina befogenheter med anledning av covid-19 pandemin ska informera regeringen genom Näringsdepartementet innan sådana stöd lämnas. Lagen om tillämpningen av Europeiska unionens statsstödsregler innebär att statsstöd ska ha godkänts av kommissionen eller utformats enligt befintliga undantagsregler.
Kommuner och regioner kan ställa sina statsstödsfrågor med anledning av covid-19-pandemin till vår frågeservice eller skriva in sina frågor i Frågeportalen.
Stöd på vår webbplats:
Länkar till mer statsstödsrelaterad information med anledning av covid-19 pandemin
Här har vi samlat länkar till mer statsstödsrelaterad information av betydelse för kommuner och regioner med anledning av covid-19 pandemin:
- Europeiska kommissionens pressmeddelande "State aid: Commission adopts Temporary Framework to enable Member States to further support the economy in the COVID-19 outbreak"
- Meddelande från kommissionen "Tillfällig ram för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19"
- Meddelande från kommissionen "Ändring av den tillfälliga ramen för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19"
- Meddelande från kommissionen ” Fjärde ändringen av den tillfälliga ramen för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19 och ändring av bilagan till meddelandet från kommissionen till medlemsstaterna om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på kortfristig exportkreditförsäkring”
- Den femte ändringen av de tillfälliga statsstödsreglerna
- Den sjätte ändringen av de tillfälliga statsstödsreglerna