Start

Antalet överprövningsmål minskar 2024

Publicerad 15 april 2025
  • Rättsfallsstatistik

Under 2024 kom det in 3 839 överprövningsmål till förvaltningsdomstolarna. Det är en minskning med 2,6 procent jämfört med 2023. Leverantörer får helt eller delvis bifall i upp till 7,5 procent av alla mål i förvaltningsrätterna.

Antalet överprövningsmål minskade i Högsta förvaltningsdomstolen och kammarrätterna

Upphandlingsmål i allmän förvaltningsdomstol tillhör huvudsakligen kategorierna överprövning av en upphandling respektive giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande organisation och en leverantör. Med överprövningsmål i det här sammanhanget menas båda dessa typer av mål. Under 2024 inkom 3 839 överprövningsmål till förvaltningsdomstolarna (alla tre instanser). Det är en minskning med 2,6 procent jämfört med 2023. Antalet inkomna överprövningsmål i förvaltningsrätt ökade med 4,8 procent mellan 2023 och 2024. Under samma period minskade antalet inkomna överprövningsmål med 16,6 procent i kammarrätt och i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) halverades antalet. 

Det krävs prövningstillstånd för att ett överklagande ska kunna prövas i sak i kammarrätten och i HFD, vilket också förklarar varför antalet mål i förvaltningsrätterna är avsevärt högre än i de två övre instanserna. Under 2022 genomfördes stora ändringar av lagstiftningen som rör upphandlingsmål. Till exempel infördes en begränsningsregel som i princip innebär att den som överklagar inte får framföra nya omständigheter i samband med överklagandet till kammarrätten. I HFD fanns redan tidigare en liknande begränsningsregel.

Överprövning viktig för rättssäkerheten 

Möjligheten till överprövning av upphandlingar och ogiltigförklaring av avtal är viktig för rättssäkerheten vid offentlig upphandling. Samtidigt kan en överprövning innebära att en upphandling stannar upp. Detta eftersom den vinnande anbudsgivaren och den upphandlande organisationen ofta inte får ingå avtal innan handläggningen i samtliga instanser är avslutad och frågan om överprövning slutligen är avgjord. Även vad gäller mål om ogiltigförklaring av avtal kan en domstol besluta att avtalet inte får fullgöras innan något annat har bestämts.

Tänk på

Tolkning av statistiken om överprövningsmål ska göras med viss försiktighet. Det är inte möjligt att med stöd av de uppgifter som inhämtats från Domstolsverket följa ett mål från en ansökan om överprövning eller ogiltigförklaring av avtal från förvaltningsrätt, till kammarrätt och vidare till Högsta förvaltningsdomstolen. När ett mål i en kammarrätt avgjorts slutligt går det därför inte att dra några slutsatser kring utgången i målet; ett bifall eller avslag beror på vilken utgången var i förvaltningsrätten.  
 
Vad gäller uppgifter från kammarrätterna och Högsta förvaltningsdomstolen kan därför slutsatser dras enbart kring antalet inkomna mål och på vilket sätt ett mål blivit slutligt avgjort – men inte kring frågan om det var en leverantör eller en upphandlande organisation som vann framgång i målet.

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025.

Överprövning av upphandling

En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada av att en myndighet har brutit mot en upphandlingslag i en upphandling kan ansöka om överprövning. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestämmelse i lagen om offentlig upphandling (LOU) och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket i LOU). En ansökan om överprövning kan också göras för upphandlingar som görs enligt lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (20 kap. 6 § första stycket i LUF). 
 
Anser förvaltningsrätten att leverantören har helt eller delvis rätt kan den besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter rättelse har gjorts. En upphandling får dock inte överprövas efter att avtal har slutits mellan en upphandlande organisation och en leverantör. Giltigheten av ett redan ingånget avtal kan i stället under vissa förutsättningar överprövas i upp till sex månader efter att avtalet slöts.

Antalet avgjorda överprövningsmål minskade med 0,7 procent i förvaltningsrätt, med 22,2 procent i kammarrätt och 58,9 procent i HFD mellan 2023 och 2024. 

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. 

Tänk på

Antalet mål om överprövning i domstolarna kan inte likställas med antalet upphandlingar som överprövas. Det finns flera situationer där domstolarna registrerar flera målnummer vid överprövning av en enskild upphandling. Det kan exempelvis ske när en leverantör begär överprövning av en samordnad upphandling där flera myndigheter deltagit. Ett målnummer skapas då för varje myndighet som omfattas av överprövningen. 
 
Om ansökan om överprövning lämnas in vid flera förvaltningsrätter, till exempel vid en samordnad upphandling där myndigheterna som deltagit finns inom olika domstolars geografiska upptagningsområden, kan flera målnummer skapas vid överföringen mellan domstolarna. Detta innebär att en enskild upphandling som överprövas kan generera ett stort antal målnummer, även om den i praktiken handläggs som en enda överprövning. 
 
Det förekommer att upphandlingar som överprövas ger upphov till över 50 målnummer. Dessutom kan en och samma upphandling i praktiken först bli föremål för överprövning när en upphandling fortfarande pågår, och i ett senare skede kan frågan om ogiltigförklaring av ett redan ingånget avtal bli föremål för ännu en prövning.

I genomsnitt 3,7 överprövningsmål per överprövad upphandling 

År 2023 annonserades 17 025 upphandlingar. Av dessa blev 1 055 föremål för överprövning. Antalet inkomna överprövningsmål till alla förvaltningsdomstolar var 3 942 i 2023. Samma år registrerades i genomsnitt 3,7 överprövningsmål i förvaltningsdomstolarna för varje överprövad upphandling som annonserades. Andelen överprövade upphandlingar var drygt 6 procent år 2023. 

Antal inkomna överprövningsmål i alla instanser och antalet överprövade upphandlingar, 2020–2023
  2020 2021 2022 2023
Antal annonserade upphandlingar 17 938 18 426 17 203 17 025
Antal överprövade upphandlingar 1 356 1 185 942 1 055
Antal inkomna överprövningsmål 4 632 3 160 3 359 3 942
Andel överprövade upphandlingar 7,6 % 6,4 % 5,5 % 6,2 %
Genomsnittligt antal inkomna mål per överprövad upphandling 3,4 2,7 3,6 3,7

Källa: Domstolsverket (uppgifter), Mercell AB (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (uppgifter och bearbetning) 2025. Not: För upphandlingar avses året då upphandlingen annonserades. För inkomna mål avses året då ansökan om överprövning inkom till en förvaltningsrätt. En upphandling kan annonseras ett år men ansökan om överprövning kan komma in till en förvaltningsrätt ett annat kalenderår. Antalet upphandlingar avser annonspliktiga upphandlingar annonserade i en registrerad annonsdatabas.

Statistikdatabasen

Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas innehåller statistik om överprövning av annonserade upphandlingar i Sverige. I statistikdatabasen kan du hitta uppgifter om vilka upphandlingar som har annonserats i en registrerad annonsdatabas och vilka som har överprövats.

Helt eller delvis bifall i över 7 procent av alla överprövningsmål i förvaltningsrätterna 

Under 2024 avgjorde förvaltningsrätterna 2 859 mål om överprövning av upphandlingar. I över 7,5 procent av målen fick den som ansökte om överprövning helt eller delvis bifall. I närmare 60 procent av målen gjorde domstolen en sakprövning, men avslog ansökan om överprövning. I 25,5 procent av målen avgjordes i förvaltningsrätterna utan en prövning i sak.

Sakprövning

När ett mål avgörs utan att prövas i sak innebär det att rätten slutligt avgjort målet utan att ha tagit ställning i den fråga som den som ansökte om överprövning ville ha prövad. Det kan till exempel bero på att ansökan kom in för sent, att ansökan återkallades, att den sökande saknade talerätt, att ändamålet med talan har förfallit på grund av att den upphandlande organisationen har avbrutit upphandlingen, att målet lämnades över till en annan förvaltningsrätt eller att det annars saknades förutsättningar att pröva målet på grund av begränsningsregler.

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. Not: Sedan 2024 har kategoriseringen "Ej ändrat, ej sakprövat" tillkommit i statistiken för den första instansen. Detta efter att Domstolsverket börjat använda den nya beslutskategorin "Överlämna" som registreras när ett eller flera mål överlämnas till annan förvaltningsrätt för handläggning. Observera att allmänna förvaltningsdomstolar i de första två instanserna sedan den 1 november 2024 har utökade möjligheter att överlämna ett eller flera mål till andra förvaltningsdomstolar inom respektive instansnivå om det finns särskilda skäl (exempelvis långa handläggningstider) och om det inte medför en avsevärd olägenhet för någon part (8 a § i lagen (2024:702) om ändring i lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar).  På grund av avrundning summerar andelarna inte alltid till 100 procent. 

Kategorisering av utgång

Kategoriseringar av utgång, det vill säga typ av slutligt avgörande, i överprövningsmål görs av Domstolsverket. Upphandlingsmyndigheten har kategoriserat Domstolsverkets olika kategorier för utgång i mål i förvaltningsrätterna i kategorierna helt eller delvis bifall respektive ej bifall. För kategorisering av utgång i kammarrätterna och HFD används grupperna ändrat respektive ej ändrat.

Av de 2 859 överprövningsmål som avgjordes av förvaltningsrätterna under 2024 gjordes en sakprövning i 67,2 procent av målen (som i tabell 2 redovisas under ”Helt eller delvis bifall” och ”Ej bifall, sakprövat”). Av de mål som sakprövades fick den som ansökt om överprövning helt eller delvis bifall i 11,1 procent av målen (”Helt eller delvis bifall” dividerat med ”Helt eller delvis bifall” + ”Ej bifall, sakprövat”).

Utgång i upphandlingsmål i förvaltningsrätterna, 2020–2024, i antal och andelar
  2020 2021 2022 2023 2024
  Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel
Helt eller delvis bifall 392 10,8 % 398 14,4 % 253 9,3 % 251 8,7 % 213 7,5 %
Ej bifall, sakprövat 1 800 49,8 % 1 592 57,8 % 1 385 50,8 % 1 630 56,6 % 1 707 59,7 %
Ej bifall, ej sakprövat 1 424 39,4 % 766 27,8 % 1 086 39,8 % 996 34,6 % 728 25,5 %
Ej ändrat, ej sakprövat                 211 7,4 %
Övrigt         2 0,1 % 1 0,0 %    
Totalt 3 616 100,0 % 2 756 100,0 % 2 726 100,0 % 2 878 100,0 % 2 859 100,0 %

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. 
Not: Sedan 2024 har kategoriseringen "Ej ändrat, ej sakprövat" tillkommit i statistiken för den första instansen. Detta efter att Domstolsverket börjat använda den nya beslutskategorin "Överlämna" som registreras när ett eller flera mål överlämnas till annan förvaltningsrätt för handläggning. 

Tänk på

Statistiken om utgång, det vill säga vilken typ av slutligt avgörande som en domstol kommit fram till, baseras på EU-kommissionens definitioner. Mål som inte prövats i sak kategoriseras till exempel som ej bifall eller ej ändrat i stället för att redovisas vid sidan av utfallen.

Var femte avgörande i förvaltningsrätt överklagas till kammarrätt 

Under 2024 överklagades 21,7 procent av förvaltningsrätternas avgöranden i överprövningsmål till en kammarrätt. Det finns idag inte någon statistik som exakt visar vilka och hur många mål i förvaltningsrätt som överklagas till högre instans. För att uppskatta hur stor del av förvaltningsrätternas avgöranden som överklagas jämförs därför antalet inkomna mål till kammarrätterna med antal avgjorda mål i förvaltningsrätterna samma år.

Överprövningsmål överklagade till kammarrätterna, 2020–2024
  2020 2021 2022 2023 2024
Antal avgjorda mål (Förvaltningsrätterna) 3 616 2 756 2 726 2 878 2 859
Antal inkomna mål (Kammarrätterna) 778 487 557 742 619
Andel överklagade överprövningar (procent) 21,5 % 17,7 % 20,4 % 25,8 % 21,7 %

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025. 

Kammarrätterna ändrade utgången i närmare 6 procent av målen 

Av de 603 överprövningsmål som avgjordes i kammarrätterna under 2024 ändrades förvaltningsrättens dom eller beslut helt eller delvis i 5,6 procent av målen. Förvaltningsrättens avgörande stod fast i 93,2 procent av de överklagade målen. Av avgjorda överprövningsmål prövades inte 83,4 procent i sak av kammarrätten (redovisas i nedanstående tabell under ”Ej ändrat, ej sakprövat”). 

Ändring i det här sammanhanget innebär att beslutet eller domen från förvaltningsrätten ändras på något sätt av kammarrätten. Hur ett avgörande ändras av kammarrätten är beroende på hur utgången blev i förvaltningsrätten och vilken part det var som överklagade domen eller beslutet.  Det är dock inte möjligt att utifrån uppgifter från Domstolsverket följa utfallet om syftet är att avgöra när och hur ofta den som ansökte om överprövning i förvaltningsrätten vinner framgång med sin talan i överinstansen. Att en dom helt eller delvis ändrats säger ingenting om vilken part det var som vann framgång.

Utgång i upphandlingsmål i kammarrätterna, 2020–2024, i antal och andelar
  2020 2021 2022 2023 2024
  Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal
Ej ändrat, ej sakprövat 66,0 % 490 71,5 % 353 74,8 % 430 56,4 % 437 83,4 % 503
Ej ändrat, sakprövat 27,9 % 207 17,0 % 84 13,4 % 77 14,8 % 115 9,8 % 59
Ändrat 5,8 % 43 11,1 % 55 11,7 % 67 25,2 % 195 5,6 % 34
Annan 0,3 % 2     0,2 % 1 0,1 % 1    
Övrigt     0,4 % 2     3,5 % 27 1,2 % 7
Totalt 100,0 % 742 100,0 % 494 100,0 % 575 100,0 % 775 100,0 % 603

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025.

Ett av fem avgöranden i kammarrätterna överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen

Under 2024 överklagades 20,4 procent av kammarrätternas avgöranden i överprövningsmål till HFD. För att uppskatta hur stor andel av kammarrätternas avgöranden som överklagats till HFD jämförs antalet inkomna mål i HFD med antalet avgjorda mål i kammarrätt. På samma sätt som för statistiken som rör kammarrätterna så är det inte möjligt att utläsa vilken part det var som vann helt eller delvis bifall i HFD.  Detta eftersom det inte går att följa den ursprungliga ansökan om överprövning genom domstolsinstanserna.

Överprövningsmål överklagade till HFD, 2020–2024
  2020 2021 2022 2023 2024
Antal avgjorda mål (Kammarrätterna) 742 494 575 775 603
Antal inkomna mål (Högsta förvaltningsdomstolen) 257 163 170 244 123
Andel överklagade överprövningar (procent) 34,6 % 33,0 % 29,6 % 31,5 % 20,4 %

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025.

Av de 106 överprövningsmål som avgjordes i HFD under 2024 ändrades kammarrättens avgöranden i bara 1 mål. Kammarrättens avgörande stod således fast i 99,1 procent av de överklagade målen (redovisas i nedanstående tabell under ”Ej ändrat, sakprövat” och ”Ej ändrat, ej sakprövat”).

Utgång i upphandlingsmål i HFD, 2020–2024, i antal och andelar
  2020 2021 2022 2023 2024
  Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel Antal Andel
Ej ändrat, ej sakprövat 241 98,4 % 156 98,1 % 175 92,1 % 256 99,2 % 105 99,1 %
Ej ändrat, sakprövat 3 1,2 % 1 0,6 % 11 5,8 % 1 0,4 %    
Ändrat 1 0,4 % 2 1,3 % 4 2,1 % 1 0,4 % 1 0,9 %
Totalt 245 100,0 % 159 100,0 % 190 100,0 % 258 100,0 % 106 100,0 %

Källa: Domstolsverket (uppgifter) och Upphandlingsmyndigheten (bearbetning) 2025.

Statistikdatabasen

I Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas kan du hitta sökbar statistik om överprövningsmål. Här finns statistik om inkomna och avgjorda överprövningsmål och om handläggningstider i domstol.