Krav om social hänsyn i 8 procent av upphandlingarna
- Upphandlingsstatistik
År 2023 annonserade upphandlande organisationer 17 025 upphandlingar. Närmare 1 400 av upphandlingarna innehåller krav om social hänsyn. Det vanligaste kravet handlade om rättvisa arbetsvillkor.
Innehåll på denna sida
Krav på rättvisa arbetsvillkor vanligast
Det är möjligt att ställa krav om social hänsyn på många olika sätt. De vanligaste kraven som upphandlande organisationer ställde 2023 tar sikte på rättvisa arbetsvillkor (26 procent), följt av jämställdhet mellan kvinnor och män (17 procent) och jämlikhet mellan folkgrupper (12 procent). För många upphandlingar som syftar till att främja social hållbarhet framgår inte exakt vilket hållbarhetskrav som upphandlingen innehåller eller vilket socialt mål som kraven tar sikte mot.
2021 | 2022 | 2023 | Andel 2023 | |
Jämlikhet mellan folkgrupper | 325 | 416 | 427 | 12 % |
Jämställdhet mellan kvinnor och män | 455 | 569 | 611 | 17 % |
Rättvisa arbetsvillkor | 776 | 940 | 908 | 26 % |
Sysselsättningsmöjligheter för långtidsarbetslösa, missgynnade personer och/eller personer med funktionsnedsättning | 272 | 284 | 238 | 7 % |
Tillbörlig aktsamhet i fråga om mänskliga rättigheter i globala leveranskedjor | 274 | 361 | 259 | 7 % |
Tillgänglighet för alla | 214 | 239 | 340 | 10 % |
Annat | 841 | 925 | 717 | 20 % |
Totalt | 3 157 | 3 734 | 3 500 | 100 % |
Källa: Upphandlingsmyndigheten 2024. Not: En och samma upphandling kan innehålla flera olika sociala hänsyn.
Att ställa krav på rättvisa arbetsvillkor vid upphandling kan bidra till att förbättra arbetsvillkoren för de arbetstagare som utför offentligt upphandlade kontrakt. Upphandlande organisationer är i vissa fall skyldiga att ställa arbetsrättsliga villkor om det finns risk för oskäliga arbetsvillkor. Upphandlande organisationer ställde krav på rättvisa arbetsvillkor i 908 upphandlingar 2023.
Upphandlande organisationer kan bidra till jämlikhet genom att vid upphandling ställa jämlikhetskrav. Det kan exempelvis handla om krav på jämlikhet mellan kvinnor och män eller jämlikhet mellan folkgrupper. Upphandlande organisationer ställde krav som rör jämlikhet mellan kvinnor och män i 611 upphandlingar och krav som rör jämlikhet mellan folkgrupper i 427 upphandlingar 2023.
Upphandlande organisationer kan bidra till ökad tillgänglighet genom att ställa krav på tillgänglighet vid upphandling. Tillgänglighet handlar om att skapa möjligheter för alla i befolkningen att kunna delta i samhället på jämlika villkor, oavsett funktionsförmåga. Upphandlande organisationer ställde krav som rör tillgänglighet i 340 upphandlingar 2023.
Upphandling kan också användas som verktyg för att skapa sysselsättning genom att erbjuda personer som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet till anställning eller praktik i samband med upphandling. Offentliga kontrakt kan användas som en väg in på arbetsmarknaden för individer som har svårt att få jobb, till exempel nyanlända, personer med funktionsnedsättning eller ungdomar. Upphandlande organisationer ställde sysselsättningskrav i 238 upphandlingar 2023.
Många av de varor som offentlig sektor köper in tillverkas i komplexa leveranskedjor i länder där det finns betydande hållbarhetsrisker när det gäller mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och korruption. Upphandlande organisationer kan ställa krav på att leverantören hanterar dessa risker för att förbättra villkoren. Upphandlande organisationer ställde krav som rör mänskliga rättigheter i globala leveranskedjor i 259 upphandlingar som annonserades 2023.
Tänk på
För många upphandlingar saknas uppgift om de innehåller krav om social hänsyn eller inte. Det innebär att krav om social hänsyn kan ha ställts i fler upphandlingar men utan att det framgår av annonsen. Antalet upphandlingar där det ställts krav på social hållbarhet kan därmed vara högre än vad som framgår av statistiken.
Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas
I Upphandlingsmyndighetens statistikdatabas kan du ta fram statistik om socialt hållbar upphandling efter flera olika variabler. Det finns även möjlighet att ta fram statistik för enskilda upphandlande organisationer och per upphandling.