Rapportering av statsstöd
En kommun, region eller statlig myndighet som lämnar statsstöd (stödgivaren) ska också lämna de uppgifter som behövs för att rapportera om stödgivningen. Då behöver stödgivaren veta vad som ska rapporteras, när det ska rapporteras och hur det ska rapporteras.
Innehåll på denna sida
I lag (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler beskrivs vem som ska lämna uppgifter för statsstödsrapportering.
Lagen om tillämpning av EU:s statsstödsregler
12 a § Den som genomför en stödåtgärd som godkänts av Europeiska kommissionen eller som genom en förordning eller ett beslut av kommissionen undantagits från anmälningsskyldigheten i artikel 108.3 i EUF-fördraget ska i den omfattning som kommissionen bestämt
- lämna uppgifter för offentliggörande och rapportering av stödåtgärden, och
- föra register över stödåtgärden.
Det betyder att det är stödgivaren som ska rapportera stödet.
Om stöd lämnas av flera aktörer tillsammans
Om flera kommuner eller regioner tillsammans beviljar stöd till samma projekt eller företag bör de komma överens om vem som ska rapportera vilket stöd. Upphandlingsmyndigheten föreslår att en kommun eller en region i dessa fall utses att rapportera det totala stödet.
Om en kommun eller en region lämnar stöd tillsammans med en statlig myndighet till samma projekt är det lämpligt att stödgivarna kommer överens om hur stödet ska rapporteras.
Olika typer av statsstödsrapportering
Tillväxtanalys hanterar statsstödsrapportering
Den statliga myndigheten Tillväxtanalys studerar politikens effekter för näringslivets utveckling. Tillväxtanalys har också regeringens uppdrag att hantera en del av Sveriges statsstödsrapportering.
Uppgifter för statsstödsrapportering av stöd som godkänts av kommissionen eller som utformats enligt den allmänna gruppundantagsförordningen lämnas i två webbverktyg. Tillväxtanalys meddelar föreskrifter om rapportering och administrerar webbverktygen. Tillväxtanalys kan också ge mer vägledning om själva rapporteringen.
Vi vägleder rapportering om statsstöd (Tillväxtanalys webbplats)
Näringsdepartementet hanterar SGEI-rapportering
Uppgifter om stöd som lämnas i form av ersättning för en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, så kallat SGEI-stöd lämnas inte i webbverktygen. Uppgifter om sådant stöd skickas till Näringsdepartementets enhet för marknad och konkurrens.
Tre olika typer av statsstödsrapportering
Kommuner och regioner kan behöva lämna uppgifter för tre olika typer av statsstödsrapportering.
- Årsrapportering - uppgifter lämnas i webbverktyget SARI2 (State Aid Reporting Interactive).
- Transparensredovisning - uppgifter lämnas i webbverktyget TAM (Transparency Award Module).
- SGEI-rapportering - uppgifter lämnas till Näringsdepartementets enhet för marknad och konkurrens.
Årsrapportering
Stödgivaren ska i april varje år redovisa föregående års utbetalade stödbelopp i webbverktyget SARI2. Det kallas årsrapportering.
Transparensredovisning
Stödgivaren ska även redovisa vilket företag som mottagit individuellt stöd som överstiger 500 000 euro i webbverktyget TAM. Dessa uppgifter är allmänt tillgängliga via en webbsida som Europeiska kommissionen administrerar. Denna form av statsstödsrapportering kallas transparensredovisning. Uppgifterna ska redovisas senast sex månader efter att statsstödet beviljats. Ett statsstöd har beviljats när stödmottagaren fått rätt till stödet.
Varför transparensredovisning?
Syftet med redovisningen i TAM är att främja regelefterlevnad ansvarstagande minska osäkerheten och göra det möjligt för konkurrenter, medborgare och berörda aktörer i allmänhet att se vilka företag som har tagit emot statligt stöd, hur mycket och för vilket ändamål.
TAM-redovisningen möjliggör marknadsövervakning av statligt stöd och marknadsdisciplin. Dessutom bidrar den till lika villkor för alla företag i alla medlemsstater på den inre marknaden. Den gör det lättare för nationella och regionala myndigheter att tillämpa reglerna om statligt stöd genom att öka medvetenheten om statligt stöd som beviljats på olika nivåer och säkerställer därmed bättre kontroll och uppföljning på nationell och lokal nivå.
(Text från Tillväxtanalys)
SGEI-rapportering
Kommuner eller regioner som beviljat stöd enligt villkoren i SGEI-beslutet eller som beviljat ett stöd som godkänts av kommissionen enligt SGEI-rambestämmelserna ska lämna uppgifter till Näringsdepartementet vartannat år. Det kallas SGEI-rapportering. Näringsdepartementet sammanställer en rapport som regeringen lämnar till kommissionen senast den 30 juni. Kommuner och regioner bör i god tid kontakta Näringsdepartementet för att få information om vilka uppgifter de måste lämna.
När behöver kommunen eller regionen lämna uppgifter
Årsrapportering i SARI2 ska göras under april månad.
Transparensredovisning i TAM ska göras inom sex månader från att beslut om stöd fattats.
Uppgifter för SGEI-rapportering ska skickas vartannat år till Näringsdepartementet. Näringsdepartementet behöver uppgifterna i god tid innan den 30 juni.
Vilka uppgifter ska lämnas i de olika statsstödsrapporterna?
För att lämna uppgifter om statsstöd för årsrapportering, transparensredovisning eller SGEI-rapportering behövs kommissionens ärendenummer (stöd som lämnas enligt SGEI-beslutet har inget sådant ärendenummer).
Ärendenumret hos kommissionen betecknas SA-nummer (SA står för State Aid) och är en central del av statsstödsrapporteringen. När stöd anmäls till kommissionen får stödet ett sådant nummer. En kommun eller region kan få stödets ärendenummer från Näringsdepartementet eller via kommissionens ärendedatabas.
Var hittar jag SA-numret?
En kommun eller region får SA-numret i samband med att ett stöd anmäls till kommissionen. SA-numret för det stöd som ska rapporteras kan också fås från Näringsdepartementet eller via kommissionens ärendedatabas.
Under utfällbara rubriker nedan hittar du information om vilka uppgifter som behövs för respektive statsstödsrapport. Begreppen som används motsvarar vad som efterfrågas när statsstöd anmäls. Om du är osäker på vad begreppen innebär kan du alltså hitta information i den statsstödsanmälan som gjordes i samband med att stödet utformades.
Uppgifter till årsrapporteringen om föregående års statsstödsutbetalningar ska lämnas i webbverktyget SARI2 (State Aid Reporting Interactive). Uppgifterna kan lämnas efter att kommissionen har öppnat webbverktyget för årets rapportering (sker under våren). Stödgivaren ska ha redovisat uppgifterna senast den 30 april. Stödgivaren bör dessutom ha beredskap för att kunna svara på eventuella frågor om det rapporterade stödet fram tills 30 juni.
SARI2 är ett webbaserat verktyg för att skicka uppgifter om stödutbetalningar till kommissionen. Kommissionen sammanställer uppgifterna. Sammanställningen publiceras i den så kallade Resultattavlan (State Aid Scoreboard) för statligt stöd.
Förutom kommissionens ärendenummer (SA-numret) behöver stödgivaren ha tillgång till en uppgift om summan av det stöd som betalades ut under föregående år för att kunna lämna uppgifterna som behövs för den årliga statsstödsrapporteringen.
Du som ska registrera ärenden i SARI2 behöver få behörighet till webbverktyget. Tillväxtanalys administrerar inloggningsuppgifterna. Du ansöker om behörighet via ett formulär på Tillväxtanalys webbplats. När du fyllt i dina uppgifter får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse från Tillväxtanalys samt ett e-postmeddelande från kommissionen med en länk där du skapar ett konto i EU Login. När du ansökt om behörighet bör du få ett e-postmeddelande från kommissionen om att ett konto är upprättat. Tillväxtanalys kan även ge ytterligare vägledning om hur webbverktyget fungerar.
Registrera konto i SARI2 (Tillväxtanalys webbplats)
Kommissionen har instruktionsfilmer för hur SARI2 används. Filmerna finns på Youtube . Länken till videoinstruktionerna finns också i SARI2, i hjälpmenyn. Det kan förekomma vissa skillnader mellan det som visas i instruktionsfilmerna och webbverktyget eftersom webbverktyget uppdateras löpande.
Instruktionsfilmer för hur SARI2 används (Youtube)
När stödgivaren fyllt i SA-numret hämtar webbverktyget automatiskt de uppgifter som angavs när stödet anmäldes. Där framgår bland annat följande:
- Sektor - den bransch där stödmottagaren är verksam
- Instrument (exempelvis direkt bidrag, garanti, nedskrivningar av tillgångar)
- Syfte (exempelvis flygplatsdrift, grundforskning, bevarande av kulturarvet)
- Typ av stödärende (exempelvis om det är fråga om anmält stöd eller stöd enligt det allmänna gruppundantaget, GBER).
Stödgivaren ska kontrollera uppgifterna och redovisa föregående års totala stödbelopp. Därefter kan ärendet slutföras.
Efter att det sista stödet har rapporterats ska ärendet markeras som utgånget i webbverktyget. Om stödåtgärden var begränsad till ett år, exempelvis år 2020, redovisas informationen om utbetalt stöd våren 2021 och ärendet kan därefter markeras som utgånget i webbverktyget. Om däremot stödåtgärden är flerårig, görs statsstödsrapporteringen årligen och avslutas genom att markera ärendet som utgånget i webbverktyget året efter att sista stödet beviljats. Konsekvensen av att inte markera ärendet som utgånget, är att det då fortfarande är öppet och stödgivaren måste fortsätta rapportera på SA-numret att den beviljat 0 kr i stöd.
Intresserad av hur mycket statsstöd som lämnas i Sverige och EU
På kommissionens webbplats finns det information om hur mycket statsstöd som medlemsstaterna har beviljat i enlighet med EU:s statsstödsregler.
Statistik om statsstödsutbetalningar (Europeiska kommissionens webbplats)
Uppgifter för transparensrapportering lämnar stödgivaren i webbverktyget TAM (Transparency Award Module).
Här lämnas uppgifter om hur mycket stöd som betalas ut per stödmottagare.
Transparensredovisning ska göras för varje enskilt beviljat stöd som överskrider 100 000 euro. Transparensredovisning ska göras inom sex månader från det att beslut om statsstöd har tagits. När det gäller driftstöd ska summan av årets utbetalningar till stödmottagaren räknas samman vid bedömningen av om transparensredovisning krävs eller inte. Sådant driftsstöd måste då redovisas senast sex månader från årsskiftet.
Det finns andra regler och tröskelvärden för transparensredovisning för stöd som lämnas till stödmottagare som är verksamma inom den primära jordbruksproduktionen, fiskeri- och vattenbrukssektorn.
Förutom kommissionens ärendenummer (SA-numret) behöver stödgivaren ha tillgång till uppgifter om stödbeloppet och om stödmottagaren. I samband med att statsstödet anmäldes angavs även andra uppgifter som ska användas vid rapporteringen.
Den som ska registrera ärenden i TAM behöver få behörighet till webbverktyget. Tillväxtanalys administrerar inloggningsuppgifterna. Du ansöker om behörighet via ett formulär på Tillväxtanalys webbplats. När du fyllt i dina uppgifter får du ett e-postmeddelande med en bekräftelse från Tillväxtanalys samt ett e-postmeddelande från kommissionen med en länk där du skapar ett konto i EU Login. När du ansökt om behörighet bör du få ett e-postmeddelande från kommissionen om att ett Transparensanvändarkonto (Transparency User Account) är upprättat. Tillväxtanalys kan även ge ytterligare vägledning om hur webbverktyget fungerar.
Registrera konto i TAM (Tillväxtanalys webbplats)
Kommissionen har en användarguide för webbverktyget. Användarguiden kan laddas ner och läsas av användare som har loggat in i webbverktyget TAM.
Intresserad av vilka individuella statliga stöd som beviljats?
På kommissionens webbplats för stödtransparens finns det information om beviljade individuella stöd som medlemsstaterna beviljat i enlighet med EU:s transparenskrav.
Offentlig sökning i modulen för stödtransparens (Europeiska kommissionens webbplats)
Följande uppgifter ska lämnas i webbverktyget TAM
Stödmottagarens namn: Detta är namnet på den juridiska enhet som tar emot stödet (inte namnet på den koncern som enheten eventuellt ingår i).
Stödmottagarens nationella referens: Detta är antingen det EU-omfattande momsregistreringsnumret eller organisationsnumret.
Typ av stödmottagare: Här anges om stödmottagaren tillhör kategorin små och medelstora företag eller kategorin stora företag. Bedömningen av vilken kategori som stödmottagaren tillhör görs utifrån de förhållandena som gällde när stödet beviljades.
Region: Här ska den region där stödmottagaren är etablerad anges, det vill säga där det projekt som stödet avser äger rum. Om projektet genomförs i olika regioner bör det totala stödbeloppet rapporteras. Antingen registreras en post för det totala beloppet samt den region där den största delen av projektet kommer att genomföras eller så registreras flera poster, en för varje region. Regionen väljs genom en rullista med alla regioner på så kallad Nuts-nivå (NUTS1, NUTS 2, NUTS 3 och NUTS 4). Nuts (Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques) är Eurostats regionala inledning som används exempelvis i den svenska regionalstödskartan. Vilken Nuts-nivå stödgivaren tillhör kan man få information om på Statistiska Centralbyråns webbplats.
EU:s regioner - NUTS (Statistiska Centralbyråns webbplats)
Näringsgren: Här anges den näringsgren eller ekonomiska sektor där stödmottagaren är verksam.
Stödinstrument: Här ska det stödinstrument som används för det beviljade stödet anges (som exempelvis direktstöd, garanti). De stödinstrument som får användas för just detta stöd är kopplat till det specifika SA-numret och finns i en rullista. Om stödet beviljas genom flera stödinstrument ska stödbeloppet anges per instrument i olika poster.
Datum för beviljande: Dagen för beviljande är den dag då stödmottagaren får laglig rätt till stödet. För stöd som beviljats genom en mellanhand till förmån för andra företag ska datumet för beviljande vara det datum då förmånen överförs till den slutliga stödmottagaren.
Syfte: Här väljs syftet (det politiska mål stödet ska bidra till) med stödutbetalningen utifrån de alternativ som angavs när stödet anmäldes. Alternativen finns i en rullista. Om stödet beviljas för samma projekt och för samma stödmottagare men med olika syften rapporteras detta antingen i en post för det totala beloppet, under huvudsyftet, eller i olika poster – en per syfte.
Valuta: Detta är den valuta i vilken stödförmånen beviljas. För Sveriges del kan det vara svenska kronor eller euro, medan det för länder i euroområdet är euro. Om valutan inte anges i euro omräknas nominella och beviljade belopp automatiskt till euro genom ECB:s växelkurs vid datumet för beviljande. Det motsvarande beloppet i den överförda valutan visas efter att posten sparats i modulen för stödtransparens.
Nominellt belopp: Detta är stödets nominella belopp i kronor eller euro, angivet i heltal. Vid manuell registrering kan detta fält bara redigeras (och är valfritt) om stödinstrument är lån och garantier. Det får inte vara samma som det beviljade beloppet eftersom bruttobidragsekvivalenten måste rapporteras som stödinslag.
Stödinslag, angivet i heltal: Ange stödinslaget i heltal. Bruttobidragsekvivalenten är detsamma som stödandelen och den måste rapporteras för alla stödinstrument.
Den beviljande myndighetens namn: Namnet på den myndighet eller organisation som beviljar stödet.
En kommun eller en region som lämnar statsstöd enligt villkoren i SGEI-beslutet eller enligt villkoren i SGEI-rambestämmelserna ska lämna information om stödet till Näringsdepartementets enhet för marknad och konkurrens.
Den sista juni vartannat år sammanställer departementet en rapport för de senaste två årens stöd från svenska kommuner, regioner och myndigheter i form av ersättning för tjänster av allmänt ekonomiskt intresse. Rapporten ska bland annat innehålla uppgifter om det totala beviljade stödbeloppet i Sverige, uppdelat efter stödmottagarnas ekonomiska sektor och uppgifter om huruvida tillämpningen av SGEI-regelverken har gett upphov till problem eller klagomål från tredje man för någon viss typ av tjänst.
Kommissionen kan även begära andra uppgifter och ska i god tid informera medlemsstaterna om vilka ytterligare uppgifter som efterfrågas. En kommun eller en region som tillämpar SGEI-beslutet eller SGEI-rambestämmelserna ska ge Näringsdepartementet de uppgifter som kommissionen kan komma att efterfråga i god tid innan regeringen ska skicka rapporten till kommissionen. Normalt kommer en förfrågan från Regeringskansliet men det förutsätter att kommunen eller regionen har informerat Regeringskansliet om stödet.
Stödgivare som fått sitt stöd godkänt av kommissionen enligt SGEI-rambestämmelserna ska också ange kommissionens ärendenummer (SA-nummer). I kommissionsbeslutet kan det även finnas andra uppgifter som ska lämnas vid rapporteringen.
Följande uppgifter ska normalt lämnas till Näringsdepartementet
Vad de tilldelade tjänsterna omfattar: Beskriv vilken typ av tjänst som definierats som tjänst av allmänt ekonomiskt intresse och vad den omfattar. Ange även den sektor där stödmottagaren är verksam.
Formerna för tilldelning: Beskriv de typiska formerna för hur uppdraget att utföra tjänsten tilldelas stödmottagaren. Om det finns standardiserade tilldelningsmallar inom en sektor ska dessa bifogas rapporteringen.
Tilldelningens varaktighet: Informera om tilldelningsbeslutets varaktighet (i antal år) (Regeringen ska sedan informera om tilldelningsbeslutens genomsnittliga tilldelningstid och andelen tjänster som tilldelats för en längre period än tio år (i %) per sektor). Ange inom vilka sektorer tjänsterna av allmänt ekonomiskt intresse har tilldelats för en period som överstiger tio år och vad som motiverar denna period (normalt avskrivningstiden för tillgångar som behövs för att utföra tjänsten).
Exklusiva och särskilda rättigheter: Beskriv om de företag som får ersättning för att utföra en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse även fått exklusiva eller särskilda rättigheter.
Stödinstrument: Beskriv vilka stödinstrument som har använts, exempelvis direktstöd, garanti.
Ersättningsmekanismen: Beskriv den typiska ersättningsmekanismen för respektive tjänst. Här behöver det dessutom anges om kostnadsfördelningsmetoden eller nettokostnadsmetoden har använts. Begreppen förklaras bland annat i kommissionens dokument med frågor och svar punkten 123.
EU-kommissionens dokument med frågor och svar
Överkompensation: Beskriv de typiska åtgärder som vidtagits för att hindra och säkerställa återbetalning av eventuell överkompensation.
Öppenhet: Beskriv kort hur kraven på öppenhet följs. Olika regler gäller beroende på om stödet beviljats i enlighet med SGEI-beslutet eller SGEI-rambestämmelserna. kommissionen ska också upplysas om exempel på information som offentliggjorts för detta ändamål (till exempel länkar till webbplatser eller andra hänvisningar) och få en förklaring till om offentliggörandet sker på nationell, regional eller lokal nivå.
Stödbelopp: Beviljat stödbelopp i miljoner SEK ska anges. Stödgivaren ska även ange andel av utgifterna per stödinstrument (exempelvis direktstöd, garantier). Dessutom ska stödgivaren informera om exempelvis antalet stödmottagare per sektor, genomsnittligt stödbelopp och företagens storlek.
Intresserad av EU-medlemsstaternas SGEI-rapportering?
På kommissionens webbplats för reglerna för stöd till företag som utför tjänster av allmänt ekonomiskt intresse kan man ladda ner Sveriges och alla andra EU-medlemsstaters SGEI-rapporter.
Sveriges och övriga EU-medlemsländers SGEI-rapportering (Europeiska unionens webbplats på engelska)
Relaterade länkar och dokument
Frågor och svar om statsstöd
Du hittar fler frågor om rapportering av statsstöd i vår Frågeportal