Kommunal finansiering av hyresbostäder för äldre på svaga bostadsmarknader
- Generellt - Statsstöd
- Webbvägledning
Den här vägledningen handlar om kommunal finansiering av marknadskompletterande hyresbostäder för äldre på en svag bostadsmarknad med stöd av de så kallade SGEI-reglerna.
En kommun med en svag bostadsmarknad har en varaktig trend med utflyttning från kommunen och en åldrande befolkning. Efterfrågan på bostäder väntas då minska. Det innebär att marknadens aktörer bedömer att nyinvesteringar i flerbostadshus inte kan motiveras affärsmässigt. Ibland kan dock kommunala investeringar i hyresbostäder vara samhällsekonomiskt lönsamma, trots att de inte är lönsamma för det bostadsföretag som bedriver verksamheten.
I vägledningen beskriver vi processen för att utreda förutsättningarna att finansiera marknadskompletterande hyresbostäder för äldre samt de regelverk som aktualiseras vid en olönsam bostadsinvestering på en svag bostadsmarknad. Vägledningen handlar om ekonomiska och juridiska överväganden som en kommun med en svag bostadsmarknad bör göra om den vill finansiera en bostadsinvestering som inte kan motiveras av affärsmässiga skäl.
Kommuner bedömer själva de ekonomiska effekterna av den här typen av beslut. Upphandlingsmyndigheten har inte gjort någon egen samhällsekonomisk analys då en sådan måste utgå från förutsättningarna i det enskilda fallet. Vi refererar i vägledningen till flera analyser som använts för att motivera den här typen av investeringar som exempel på hur kommunen kan resonera.
Kommunen måste först utreda förutsättningarna (steg 1 och 2). Därefter måste kommunen fatta de beslut som krävs enligt regelverken (steg 3). När detta är gjort måste uthyrningen av bostäderna ske enligt dessa regler (steg 4). Slutligen följer kommunen upp och avslutar åtagandet (steg 5). I vägledningen presenterar vi modeller för kommunalt statsstöd som omfattar steg 3–5 i processen.
Process för att utreda förutsättningarna för kommunal finansiering
Behov av bostäder för äldre
Det första steget är att analysera kommunens behov av bostäder och om det kan mötas av marknaden.
Förstudie om bostäder för äldre
Nästa steg är att göra en förstudie för att utreda de ekonomiska och juridiska förutsättningarna för att finansiera en investering i bostäder för äldre.
Beslut och vägval
Utifrån förstudien fattar behörigt organ inom kommunen beslut om och hur projektet ska genomföras.
Modell 1 – kommunens bostadsföretag äger fastigheten
Stödmodell 1 bygger på att det kommunala bostadsföretaget äger och driver hyresbostadsfastigheten på uppdrag av kommunen.
Modell 2a och 2b – den nämndkontrollerade förvaltningen äger fastigheten
Stödmodellerna bygger på att den nämndkontrollerade förvaltningen äger fastigheten och att det kommunala bostadsföretaget antingen förvaltar (2a) eller blockhyr (2b) lägenheterna.
Regelverk vid en olönsam bostadsinvestering
Upphandlingsreglerna och investeringar på svaga bostadsmarknader
Offentlig finansiering måste följa upphandlingsreglerna om det är fråga om ersättning för ett offentligt kontrakt. En viktig fråga är därför om regelverket ska tillämpas på en kommunal åtgärd av det här slaget.
Redovisningsreglernas effekter på investeringar på svaga bostadsmarknader
När återvinningsvärdet är lägre än produktionskostnaderna går det inte att göra företagsekonomiskt lönsamma investeringar. Om investeringar görs trots det måste en nedskrivning av värdet på fastigheten hanteras.
Affärsmässiga principer och stöd enligt Allbolagen
Den så kallade Allbolagen hindrar inte att kommunen kan lämna sådant stöd till sitt kommunala allmännyttiga bostadsaktiebolag som är lagligt statsstöd enligt EU-rätten.
Statsstödsreglernas effekter på investeringar på svaga bostadsmarknader
Här beskriver vi kortfattat vilka statsstödsregler som kan bli aktuella för en olönsam investering i omvandling eller nybyggnation av bostäder.
Exemplet Bystad
Här exemplifierar vi med hjälp av en fiktiv kommun de ekonomiska och rättsliga förutsättningar som en kommun kan behöva ta ställning till om kommunen överväger att finansiera en investering.
Webbinarium om svaga bostadsmarknader
Den 29 mars 2022 höll Upphandlingsmyndigheten ett webbsänt seminarium där vägledningen presenterades. I ett panelsamtal deltog också representanter från Sveriges kommuner och regioner, Boverket, Sveriges allmännytta, Statens Bostadsomvandling AB, Svenskt Näringsliv och de små kommunernas samverkan (SmåKom).