Statsstödsfrågor om finansiering av regionala flygplatser
Vi redogör för de olika statsstödsregler som kan användas när en kommun eller region ska finansiera en olönsam regional flygplats.
Innehåll på denna sida
- Statsstödsregler som kan användas vid finansiering av flygplats
- Regionala flygplatser som får stöd enligt reglerna i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER)
- Större regionala flygplatser som får stöd enligt SGEI-reglerna
- Regionala flygplatser som ännu inte fått stöd enligt statsstödsreglerna
- Frågor och svar om flygplatser och statsstöd
- Statsstödsregler mer information
De flesta regionala flygplatser i Sverige finansieras av en eller flera kommuner och regioner. Staten, genom Trafikverket, medfinansierar stödet till många regionala flygplatser under förutsättning att inblandade kommuner och regioner följer statsstödsreglerna. Det är den kommun eller region som för över medel direkt till flygplatsverksamheten som tar ansvaret för att den samlade finansieringen av flygplatsen följer EU:s statsstödsregler. För de flesta regionala flygplatser behövs löpande driftstöd.
Statsstödsregler som kan användas vid finansiering av flygplats
Det finns flera olika statsstödsregler som kan användas när en kommun eller region ska finansiera en olönsam flygplats.
Stöd enligt de minimis-reglerna
Det enklaste sättet att ge stöd till den regionala flygplatsen är att bevilja stöd i enlighet med den så kallade allmänna de minimis-förordningen. Det innebär att flygplatsen får ta emot stöd om maximalt 300 000 euro under en period av tre år.
Eftersom behovet av driftstöd i de allra flesta fall överstiger 300 000 euro per treårsperiod innebär det att möjligheterna att lämna stöd enligt de minimis-reglerna är begränsade.
Statsstöd enligt kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER)
Kommunernas och regionernas finansiering av flygplatserna görs i de flesta fall enligt villkoren i artikel 56 a i kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER). För att kommunen eller regionen ska ha möjlighet att tillämpa GBER får flygplatsen inte ha fler än 200 000 passagerare per år.
Statsstöd enligt SGEI-reglerna
Kommuner som har flygplatser med fler än 200 000 passagerare per år måste lämna statsstöd enligt andra statsstödsregler. År 2021 är det tre regionala flygplatser som får stöd enligt andra statsstödsregler nämligen statsstödsreglerna om tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI-reglerna).
Hur lämnar en kommun eller region stöd enligt SGEI-beslutet?
Hur beaktar kommunen eller regionen andra statsstöd till flygplatsen?
Om flygplatsen mottar andra stöd, exempelvis stöd i form av omställningsstöd, hyresnedsättningar eller offentliga garantier från Riksgälden, eller om flygplatsen kan få försäkringsersättning för kostnaderna, måste motsvarande belopp dras av från stödet. Om andra stöd eller försäkringsutbetalningar tillfaller flygplatsen i efterhand, måste de återkrävas från flygplatsen av kommunen eller regionen. En krona i kostnad kan alltså som högst ligga till grund för att betala ut en krona i stöd.
Olagligt statsstöd
Om det offentliga (stat, kommun eller region) ger ett otillåtet statsstöd kan kommissionen besluta att medlemsstaten ska kräva tillbaka stödet från stödmottagaren, med ränta. Det gäller även om det leder till att stödmottagaren hamnar i en sådan situation att den sedan går i konkurs.
Stödgivande myndigheter är skyldiga att återkräva statsstöd som lämnats i strid mot genomförandeförbudet, enligt lag (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler. Även en svensk domstol kan pröva om en åtgärd utgör ett statsstöd som skulle ha anmälts till kommissionen.
Större regionala flygplatser som får stöd enligt SGEI-reglerna
I Sverige får tre regionala flygplatser (Skellefteå, Kalmar och Sundsvall) stöd som godkänts av kommissionen, enligt villkoren i kommissionens rambestämmelser om tillämpningen av statsstödsreglerna på tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI-rambestämmelserna).
Stöden till dessa flygplatser beviljas enligt SGEI-reglerna. Principerna för hur dessa stöd utformats påminner om ersättningsmodellen för driftskostnader som tillämpas på stöd till mindre flygplatser enligt GBER. Även ändringar av den anmälda modellen för ersättning för tjänsten av allmänt ekonomiskt intresse kan behöva anmälas till kommissionen för godkännande innan de genomförs. Sådana ändringar görs då enligt ett förenklat anmälningsförfarande.
Behovet av att ändra denna typ av stöd omfattar två situationer:
- Ett kommunalt beslut att ändra villkoren för stödet kan kräva en ändringsanmälan till kommissionen via Näringsdepartementet.
I Rättsliga förutsättningar för ett statsstödsgodkännande framgår när ändringar av statsstöd behöver anmälas enligt statsstödsreglerna. - Kommunen eller regionen måste även ansöka om ett ändrat statsstödsgodkännande, om den budget som tidigare anmälts till kommissionen för den offentliga finansieringen, överskrids med mer än 20 procent. Anmäld budget framgår av det beslut som kommissionen fattade när stödet till flygplatsen godkändes.
Rättsliga förutsättningar för ett statsstödsgodkännande
Regionala flygplatser som ännu inte fått stöd enligt statsstödsreglerna
Det finns ett mindre antal regionala flygplatser i Sverige som ännu inte fått stöd enligt statsstödsreglerna, exempelvis eftersom de inte tidigare har fått löpande stöd för driften av flygplatsen.
Det finns ett mindre antal regionala flygplatser i Sverige som ännu inte fått stöd enligt statsstödsreglerna, exempelvis eftersom de inte tidigare har fått löpande stöd för driften av flygplatsen. Mindre stödbelopp kan ges enligt de minimis-reglerna. För större stödbelopp rekommenderar vi att kommunen eller regionen använder sig av den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER), så länge som det går att uppfylla villkoren i den förordningen. I sista hand kan kommunen eller regionen överväga att tillämpa andra statsstödsregler som kräver ett godkännande av kommissionen.
Stöd enligt de minimis-reglerna
Stöd till dessa flygplatser får enligt statsstödsreglerna lämnas enligt reglerna om de minimis-stöd om beloppet inte överstiger 300 000 euro under en treårsperiod. Om stödet överstiger 300 000 euro under en treårsperiod bör kommuner och regioner som inte redan har ett statsstödsgodkännande, eller som tillämpar något av kommissionens undantagsregelverk, tillämpa GBER.
Hur en kommun eller region lämnar stöd enligt de minimis-förordningen
Stöd enligt GBER
Om flygplatsen har reguljär linjetrafik och färre än 200 000 passagerare per år kan det vara möjligt att lämna stöd till flygplatsen enligt GBER. Då kan kommunen eller regionen tillämpa förfarandet som beskrivs här ovan under rubriken Vad gäller för de regionala flygplatser som får stöd enligt reglerna i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER)?
GBER kan dock inte tillämpas om flygplatsen har mer än 200 000 resenärer årligen och inte heller om flygplatsen redan var ett företag i svårigheter* i statsstödsrättslig mening den 31 december 2019 eller om den har blivit ett företag i svårigheter efter den 30 juni 2021.
Stöd som måste godkännas av kommissionen
Om GBER inte är tillämpligt exempelvis på grund av passagerarantalet, så måste stödet normalt anmälas till och godkännas av kommissionen. Det betyder att kommunen eller regionen måste informera Näringsdepartementet om planerna på att ge ett sådant stöd. Näringsdepartementet anmäler därefter stödet till kommissionen som bestämmer om det kan godkännas enligt villkoren i flygplatsriktlinjerna eller reglerna om tjänster av allmänt ekonomiskt intresse.
Tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI)
Mindre flygplatser kan i teorin ges stöd enligt villkoren i SGEI-beslutet, så länge som antalet passagerare inte överstiger 200 000 passagerare. Att ge stöd enligt villkoren i SGEI-beslutet innebär att flygplatsen måste anförtros ett uppdrag att utföra en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse. Därefter måste ersättningen för flygplatsens uppdrag utformas enligt SGEI-beslutet.
Större flygplatser, med fler än 200 000 passagerare, kan via Näringsdepartementet ansöka om ett statsstödsgodkännande från kommissionen enligt villkoren i SGEI-rambestämmelserna. SGEI-stöd förutsätter alltså att flygplatsen i EU-rättslig mening kan anses ha anförtrotts att utföra en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse. Förutsättningarna för att tillämpa dessa regler är svårbedömda, vilket innebär att andra statsstödsregler bör användas i första hand.
Ett företag i svårigheter definieras i GBER som ett företag som uppfyller något av följande alternativa kriterier (artikel 2 p. 18). Till följd av Covid-19-pandemin har kommissionen ändrat GBER så att stöd kan ges trots att företaget är i svårigheter om svårigheterna uppkommer under perioden 1 januari 2020–30 juni 2021:
- Ett aktiebolag som har förlorat mer än hälften av det tecknade aktiekapitalet på grund av ackumulerade förluster.
- Ett handelsbolag, ett kommanditbolag eller en enskild firma (företag med ägare med obegränsat ansvar för företagets skulder) som förlorat över hälften av det bokförda egna kapitalet på grund av ackumulerade förluster.
- Ett företag som har gått i konkurs eller som ska genomgå en rekonstruktion eller som uppfyller kriterierna i landets lagstiftning för att försättas i konkurs på sina fordringsägares begäran (ett kollektivt insolvensförfarande).
- Ett större företag (gäller inte små och medelstora företag) som de senaste två åren haft en skuldsättningsgrad över 7,5 och samtidigt haft ett rörelseresultat före skatter och avskrivningar som varit lägre än företagets räntekostnader (det vill säga att räntetäckningsgraden är negativ).
Frågor och svar om flygplatser och statsstöd
Här är ett antal frågor vi har besvarat om flygplatser och statsstöd. Du hittar fler frågor och svar i vår Frågeportal.
Statsstödsregler mer information
- Vad är statsstöd?
- Kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER)
- Villkoren i GBER
- Hur lämnar kommuner och regioner stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen?
- Hur anmäler kommuner och regioner ett statsstöd så att kommissionen kan godkänna det
- Kommissionens riktlinjer för stöd till flygplatser och flyg
- Kommissionens rambestämmelser om SGEI
- Rapportering av statsstöd