Behov av bostäder för äldre på en svag bostadsmarknad
- Generellt - Statsstöd
- Webbvägledning
Bostadsmarknadens förutsättningar skiljer sig åt mellan olika delar av landet. Samhället har ett bostadsförsörjningsansvar. I de flesta fall kan marknaden tillgodose behovet av bostäder så länge som stat och kommun skapar goda ramvillkor för företagen på marknaden. Men i en kommun med en svag bostadsmarknad är investeringar i nya hyresrätter i regel inte företagsekonomiskt lönsamma. Kommunala bostadsföretag är då ett viktigt bostadspolitiskt verktyg.
Innehåll på denna sida
Mer stöd om processen
Regelverk vid en olönsam bostadsinvestering
Kommunens ansvar för bostadsförsörjningen
Kommunens ansvar för bostadsförsörjningen utgår från bostadsförsörjningslagen. Kommunen har ett ansvar för att
- planera för bostadsförsörjningen
- främja genomförandet av de åtgärder som behövs för att klara bostadsförsörjningen.
Kommuner har inom ramen för sitt bostadsförsörjningsansvar möjlighet att utreda förutsättningarna för att finansiera bostadsinvesteringar på svaga bostadsmarknader, även om investeringarna inte kan göras enligt affärsmässiga principer.
Den bostadsförsörjningsplan som kommuner ska ha enligt bostadsförsörjningslagen bör innehålla en analys av bostadsbehovet och marknadsförutsättningarna. Mycket av underlaget till en förstudie om förutsättningarna för marknadskompletterande åtgärder bör därför kunna hämtas från arbetet med bostadsförsörjningsplanen.
Kommunen ska skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och på olika sätt främja att ändamålsenliga åtgärder vidtas. Det kan ske genom åtgärder som möjliggör bostadsbyggande eller genom att främja en utveckling av det befintliga bostadsbeståndet.
Kommunen behöver också få tillgång till bostäder för att lösa särskilda bostadsbehov. Kommunernas generella ansvar enligt bostadsförsörjningslagen medför inte någon ovillkorlig rätt till bostad för alla men för vissa grupper finns en lagstadgad rätt till bostad.
Även i andra lagar finns bestämmelser som på olika sätt ger kommunen ett ansvar – eller i vissa fall befogenheter – när det gäller bostadsförsörjningen.
Stöd hos Boverket
Vad är en svag bostadsmarknad?
Med svag bostadsmarknad avses
- en marknad där efterfrågan på bostäder påverkas tydligt av en varaktigt vikande arbetsmarknad
- en varaktigt minskande befolkning
- en förändrad befolkningsstruktur eller låga inkomster hos kommuninvånarna.
Definitionen kommer från förordning (2018:111) om statsbidrag till kommuner med svag bostadsmarknad.
En svag efterfrågan på bostäder i detta hänseende uppträder framför allt i gles- och landsbygdskommuner med
- små lokala arbetsmarknader med låg tillgänglighet till arbetsplatser
- befolkningsminskning
- svag utveckling av hushållens inkomster
- svag sysselsättningsutveckling.
Det vill säga marknader som till följd av urbaniseringen kännetecknas av en vikande efterfrågan på bostäder. Den geografiska avgränsningen av vilka kommuner som har svaga bostadsmarknader är alltså inte statisk; vilka bostadsmarknader som är svaga kan förändras över tid.
Analyser av vilka kommuner som har svaga bostadsmarknader
Betänkandet SOU 2015:58, EU & kommunernas bostadspolitik bilaga 2 Svaga bostadsmarknader. I betänkandet framgår att det normalt är glesbygdskommuner som det är frågan om.
Behovet av tillgängliga bostäder för en åldrande befolkning
Urbanisering, vikande befolkningstillväxt i gles- och landsbygdskommuner och en åldrande befolkning är trender som påverkar den svenska bostadsmarknaden. Det innebär även en utmaning när det gäller kommunernas bostadsförsörjning på svagare bostadsmarknader.
Den demografiska utvecklingen talar för att det finns ett behov av lägenheter som är anpassade för äldre i det ordinarie bostadsbeståndet, inte enbart särskilt boende för äldre (såsom äldreboenden).
Många kommuninvånare bibehåller i allt högre omfattning en god hälsa allt högre upp i åldern. Det innebär att de i större utsträckning klarar sig på den ordinarie bostadsmarknaden utan särskild omvårdnad. Att bo kvar i en villa längre upp i åldern svarar dock inte alltid upp emot de förändrade bostadsbehov som äldre personer kan ha.
På svaga bostadsmarknader utgörs flerbostadshusen många gånger av äldre bostadsfastigheter i behov av upprustning och tillgänglighetsanpassningar. Anledningen är att de byggdes innan exempelvis krav på hiss i trevåningshus infördes på 1970-talet.
Bristen på tillgänglighetsanpassade flerbostadshus för äldre kan bland annat leda till att kommunens kostnader för hemtjänst och bostadsanpassningsåtgärder ökar.
Om äldre inte kan flytta till tillgänglighets- eller åldersanpassade flerbostadshus har de inte möjlighet eller anledning att sälja sin tidigare bostad. Det innebär att dessa inte kan köpas av barnfamiljer som är i behov av större bostäder. Samtidigt kan det vara svårt för en barnfamilj att få banklån för att finansiera bygget av en ny villa på en marknad som kännetecknas av vikande efterfrågan.
Bristen på tillgänglighetsanpassade flerbostadshus för äldre kan alltså även försvåra inflyttning till kommunen och på så sätt bidra till fortsatt befolkningsminskning där. (Riksrevisionens rapport RIR 2014:2, Bostäder för äldre i avfolkningsorter, s. 59.)
För samhället i stort kan investeringar i flerbostadshus göra det möjligt för äldre personer att bo kvar längre i bostäder på den ordinarie bostadsmarknaden än vad som varit fallet om de hade bott kvar i en villa. Om det saknas tillgängliga bostäder i flerbostadshus skulle äldre komma behöva flytta till så kallat särskilt boende tidigare än vad som annars skulle behövas.
Biståndsbedömda särskilda boenden för äldre är inte en del av den ordinarie bostadsmarknaden och är kostsamma för kommuner. Detta kan vara särskilt kännbart för mindre kommuner där antalet personer i arbetsför ålder minskar.
Färre kommuninnevånare i arbetsför ålder leder till att kommunens beskattningsunderlag minskar. Samtidigt ökar kommunens kostnader för att ta hand om de äldre. Tillgängliga flerbostadshus för äldre i närheten av centralorten kan både skapa flyttkedjor som kan underlätta inflyttning och tillväxt, samt sänka exempelvis kommunens kostnader för bostadsanpassningsbidrag och hemtjänst.
På vikande bostadsmarknader kan kommuner därför ha samhälls- och kommunalekonomiska skäl att finansiera bostadsinvesteringar. Även i fall där sådana investeringar inte kan motiveras utifrån den avkastning som investeringen förväntas generera direkt i affärsverksamheten.
Analyser av värdet av investeringar i bostäder för äldre på svaga bostadsmarknader
Flera utredningar har funnit att det finns positiva samhällsekonomiska vinster effekter med investeringar i tillgängliga bostäder för äldre:
- SKR 2018-05-25, Statens bostadsomvandling AB. Ett företag som genererar stor samhällsnytta och bidrar till hållbar utveckling
- SOU 2015:58, EU & kommunernas bostadspolitik, bilaga 4
- Riksrevisionens rapport RIR 2014:2, Bostäder för äldre i avfolkningsorter
- Luleå kommun, Planering för Bostäder för äldre i Luleå, februari 2010
Olönsamma investeringar på svaga bostadsmarknader
På en väl fungerande bostadsmarknad kan marknadskrafterna normalt möta efterfrågan på tillgängliga bostäder för äldre utan stöd. På svaga bostadsmarknader kan det däremot vara svårt att få lönsamhet i sådana bostadsinvesteringar.
Värdet på nybyggda hyresbostäder på svaga bostadsmarknader blir lågt. Det beror på att det finns en risk att fortsatt utflyttning leder till vakanta lägenheter och uteblivna hyresintäkter. Osäkerheten kring framtida hyresintäkter gör det svårt att investera i hyresbostäder eftersom investeringskostnaderna riskerar att överstiga de framtida hyresintäkterna (olönsamma investeringar).
På svaga bostadsmarknader är det normalt det kommunala bostadsföretaget som har störst andel av hyresbostadsmarknaden och därmed bäst förutsättningar att skapa olika stordriftsfördelar i förvaltningen av hyresrätterna. Även kommunala bostadsföretag behöver dock få lönsamhet i sina investeringar.
Vad är ett kommunalt bostadsföretag?
Med ett kommunalt bostadsföretag avser vi i denna vägledning en kommunal bostadsverksamhet som bedrivs i en juridisk form skild från den nämndkontrollerade kommunala förvaltningen, det vill säga både aktiebolag och stiftelser.
Om det kommunala bostadsföretaget inte kan göra de bostadsinvesteringar som behövs enligt affärsmässiga principer behövs en utredning om förutsättningarna för marknadskompletterande åtgärder.
Den som fattar beslutet måste först ta ställning till om den lokala marknaden kan tillgodose bostadsbehovet för äldre. Om svaret på den frågan är nej uppstår ett antal följdfrågor:
- Vill kommunen finansiera nya bostäder för äldre trots att det inte är möjligt att få marknadsmässig avkastning på investeringen?
- Finns det positiva samhälls- och kommunalekonomiska konsekvenser som kan uppväga kostnaden för skattebetalarna?
- Ska upphandlingsregelverket tillämpas på en kommunal åtgärd av det här slaget?
- Hur gör kommunen för att säkerställa det bedömda bostadsbehovet för äldre med beaktande av andra tillämpliga regelverk?